Annons

Hur Får Man Råd Med Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)

esbtse

Aktiv medlem
Jag är nyfiken på er Nikon D3 ägare hur har ni lyckas få fram pengar till denna kamera?
För mig själv kommer det ta två år innan jag har råd med den.
 
Jag har inte inhandlat någon D3 men har bokat ett 600/4 VR och för min del handlar det om en blandning av sparade pengar, sälja mitt AF-S 300/2.8 och en del överstående pengar från en lägenhetsförsäljning.

// Daniel
 
nutte skrev:
Antar att du kanske läst
http://www.kenrockwell.com/tech/how-to-afford-anything.htm

Lycka till med pengaskramlandet. /kalle
Tack för länken
Jag har funderat på att köpa D300 då summan är lättare att komma över men vad gör man om man vill ha fullformat censor? Varför har man inte Canon optik då deras D5? är halva priset mot D3? Men jag är fast i Nikonsystemet då det kostar för mycket att köpa nya optik.
Så tuvärr det blir att spara.
Mvh,
Thomas
 
Re: Re: Hur Får Man Råd Med Nikon D3

wildnature skrev:
Som allt annat man vill köpa så jobbar man ihop pengarna :)

Om man inte är lat så är det väl inte speciellt svårt att jobba ihop runt 50k på kort tid.
Jag vet inte vad du jobbar med men 50 000 på kort tid är inte enkelt om du har et vanlit arbete. Komm ned på jorden.
 
Senast ändrad:
Vad ska man ha en D3 till? Snart kommer det finnas flera FF-kameror i nikons sortiement. Sluta stressa över att nikon släppt en kamera som är alldeles för dyr för din budget, säger jag!

Mvh,
 
Re: Re: Re: Hur Får Man Råd Med Nikon D3

esbtse skrev:
Jag vet inte vad du jobbar med men 50 000 på kort tid är inte enkelt om du har et vanlit arbete. Komm ned på jorden.

Om man verkligen vill ha något så är det bara att jobba mer, om du nu verkligen vill ha en D3 så är det ju bara att skaffa ett extra jobb. Om du idag bara jobbar 40timmars veckor så är det ju inga problem att jobba betydligt mer om bara viljan finns.
 
Re: Re: Re: Re: Hur Får Man Råd Med Nikon D3

Får bara instämma, 40 timmar i veckan är bara grunden, sen så driver jag en firma också och jobbar ännu mera... bara viljan finns så (facket har inte så mycket att säga till om hur mycket man jobbar i egen regi, sån tur är)...

/Jonas

wildnature skrev:
Om man verkligen vill ha något så är det bara att jobba mer, om du nu verkligen vill ha en D3 så är det ju bara att skaffa ett extra jobb. Om du idag bara jobbar 40timmars veckor så är det ju inga problem att jobba betydligt mer om bara viljan finns.
 
Sen beror det på om man vill bära omkring på en så stor, tung, dyr, uppseendeväckande kamera..

Hade själv Nikon D2x och det var en väldigt glädjerik uppelvelse tills man såg iso 800+ bilderna - med Canon 5D är det tvärtom..
 
OT:

Vilka fantastiska tider vi lever i, när vi nästintill ser det som en mänsklig rättighet i stil med sociales lägstanorm att äga en femtiotusenkronorskamera!

Jag menar inte att var dryg eller ironisera, visst är det ganska fantastiskt att vi har så mycket pengar att röra oss med nu för tiden? Det finns nästan ingen 'proffsutrustning' längre, i alla fall inte i den meningen att det uteslutande är proffsen som har råd att använda den. Idag ska alla som är någorlunda fotointresserade ha ett kamerahus för åtminstone 15 tkr, är man fågelintresserad ska man dessutom ha ett tele för minst lika mycket osv. Man skulle ju kunna tycka att det materiella välståndet borde göra ett rejält avtryck i gemene mans bildskapande och kvaliten på hans bileder, kanske har det gjort det också? Eller kanske ligger prylfokuseringen som en blöt filt över kreativiteten? Jag vet inte, men visst tusan trivs jag med min dyra kamera som kan en hel del spännande saker (utan att vara en D3) - men den kan inte inspirera mig eller slipa mitt bildseende.


Per
 
Senast ändrad:
Per skrev:
OT:

Vilka fantastiska tider vi lever i, när vi nästintill ser det som en mänsklig rättighet i stil med sociales lägstanorm att äga en femtiotusenkronorskamera!

Jag menar inte att var dryg eller ironisera, visst är det ganska fantastiskt att vi har så mycket pengar att röra oss med nu för tiden? Det finns nästan ingen 'proffsutrustning' längre, i alla fall inte i den meningen att det uteslutande är proffsen som har råd att använda den. Idag ska alla som är någorlunda fotointresserade ha ett kamerahus för åtminstone 15 tkr, är man fågelintresserad ska man dessutom ha ett tele för minst lika mycket osv. Man skulle ju kunna tycka att det materiella välståndet borde göra ett rejält avtryck i gemene mans bildskapande och kvaliten på hans bileder, kanske har det gjort det också? Eller kanske ligger prylfokuseringen som en blöt filt över kreativiteten? Jag vet inte, men visst tusan trivs jag med min dyra kamera som kan en hel del spännande saker (utan att vara en D3) - men den kan inte inspirera mig eller slipa mitt bildseende.


Per

Tänkvärda ord...!

/Oscar
 
Det är väl konstigare hur folk har råd med bostad och bil i så fall. Femtio lax är ju ingenting jämfört med dessa kostnader.
 
Jag hade turen att bli lite sponsrad av min sambo :D

Sen så är det ju olika hur man prioriterar, jag prioriterar D3 framför:

En ny Volvo-kombi.
Ut o supa varje helg.
Dyra märkeskläder.
Prata i mobilen i timmar i sträck.
Godis.
Äte ute.

Osv osv osv osv.. men det är ju jag det ;)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.