Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur Får Man Råd Med Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
Danlo skrev:
Jag hade turen att bli lite sponsrad av min sambo :D

Sen så är det ju olika hur man prioriterar, jag prioriterar D3 framför:

En ny Volvo-kombi.
Ut o supa varje helg.
Dyra märkeskläder.
Prata i mobilen i timmar i sträck.
Godis.
Äte ute.

Osv osv osv osv.. men det är ju jag det ;)

Livet är fullt av svåra val - köpa godis eller en D3:a...
 
Om man sparar pengar för att köpa en svindyr kamera, är risken stor att man inte har råd att gå ut eller resa så ofta, så då är risken stor att man går miste om en massa roliga och intressanta motiv.
 
Det handlar väl om prioriteringar också, man kan ju tex köpa en bil för 250 tusen istället för 300 tusen, då har man ju 50 papp över till en D3, billigare boende är ett annat tips...

Annars så är det bara att jobba övertid som fan, eller ta ett extra jobb, är man beredd att offra tid till arbete så är allt möjligt.

/kent
 
Re: Re: Re: Hur Får Man Råd Med Nikon D3

esbtse skrev:
Jag vet inte vad du jobbar med men 50 000 på kort tid är inte enkelt om du har et vanlit arbete. Komm ned på jorden.
"Kom ner på jorden?" Korkat uttalande. Förstår du inte att yrkesfotografer tjänar pengar på sina kameror?
 
Re: Re: Re: Hur Får Man Råd Med Nikon D3

esbtse skrev:
Jag vet inte vad du jobbar med men 50 000 på kort tid är inte enkelt om du har et vanlit arbete. Komm ned på jorden.

Jag och min fru jobbade extra som tidningsbud i 1,5 år (helger).. Sen åkte vi på bröllopsresa till Barbados i tre veckor. Jag lovar, man hade inte en tanke på extraknäcket som tidningsbud när man var där ;)
 
elrohir skrev:
Det där var ett svårt val, faktiskt :D.. får nog bli godis och en D40x istället

Själv köpte jag faktiskt både en D3:a OCH godis ;). Ja det blev faktiskt godis både till D3:an och till mig själv...

Men så tjänar jag ju oxå pengar inom foto...som privatperson har jag väldigt svårt att se vad man ska med en D3:a till, men det är samma med allt annat här i livet.. Vad ska man med en BMW M3 till?
 
Jo, det finns många sätt att betrakta godis.. jag såg allt i mina stora kassar när jag kom hem med kameran som godis :D

Men D3an är en underbar kamera, Ni som behöver den, köp den, ni som sparar alla kronor för att vilja köpa denna, behöver nog spara lite för att ha råd med optiken också..

/Jonas

Jeppe skrev:
Själv köpte jag faktiskt både en D3:a OCH godis ;). Ja det blev faktiskt godis både till D3:an och till mig själv...

Men så tjänar jag ju oxå pengar inom foto...som privatperson har jag väldigt svårt att se vad man ska med en D3:a till, men det är samma med allt annat här i livet.. Vad ska man med en BMW M3 till?
 
Jeppe skrev:
som privatperson har jag väldigt svårt att se vad man ska med en D3:a till...
Jag har själv lite svårt att förstå skillnaden i behov hos en privatperson och en yrkesfotograf. Vill man ha bra bilder så spelar det ju ingen roll om man arbetar med det eller om man bara har dem för "eget bruk". Jag hade inte tackat nej till lite D3-prestanda. Högsta ISO, största bländare och alldeles för lång slutartid är snarare regel än undantag när jag fotar:-/
 
Makten skrev:
Jag har själv lite svårt att förstå skillnaden i behov hos en privatperson och en yrkesfotograf. Vill man ha bra bilder så spelar det ju ingen roll om man arbetar med det eller om man bara har dem för "eget bruk". Jag hade inte tackat nej till lite D3-prestanda. Högsta ISO, största bländare och alldeles för lång slutartid är snarare regel än undantag när jag fotar:-/

Vad jag syftar på är att D300 levererar väldigt snarlika bildfiler, till mindre än halva, ja faktiskt 1/3 av kostnaden. En yrkesfotograf sliter mer på urustningen och betalar för att det ska fungerar. En "amatör" använder knappast kameran så som den är byggd för. Men det är som sagt lika med massor av prylar. Det är inte vettigt att köpa en M3:a, man får ju ändå bara köra 110 km/h... Jag bara säger att det inte finns så många logiska orsaker att köpa en D3:a förutom habegäret då.. ;)

Bra bilder hänger mycket sällan på kameran...
 
Jeppe skrev:
Vad jag syftar på är att D300 levererar väldigt snarlika bildfiler, till mindre än halva, ja faktiskt 1/3 av kostnaden. En yrkesfotograf sliter mer på urustningen och betalar för att det ska fungerar. En "amatör" använder knappast kameran så som den är byggd för. Men det är som sagt lika med massor av prylar. Det är inte vettigt att köpa en M3:a, man får ju ändå bara köra 110 km/h... Jag bara säger att det inte finns så många logiska orsaker att köpa en D3:a förutom habegäret då.. ;)

Bra bilder hänger mycket sällan på kameran...
Jodå, jag överdriver naturligtvis för att få lite diskussion;-) Men faktum är att jag verkligen skulle ha nytta av sensorns prestanda hos D3. Resten däremot är helt ointressant, då jag tar god tid på mig och fokuserar manuellt. Det tråkiga är ju att man måste köpa en D3 för att få sensorns prestanda, oavsett om man utnyttjar resten av kamerans möjligheter, och således skulle det även för mig vara motiverat att köpa en om jag vore rik. Nu skulle jag nog inte göra det ändå, eftersom jag har en ganska hård inställning mot slöseri, som väl alla vet vid det här laget;-)

Min ideala kamera vore antagligen en digital mellanformatare med ganska låg upplösning och ett par-tre fasta objektiv. Tyvärr kostar det mer och ger sämre prestanda vid höga ISO än D3 i alla fall:-/
Förhoppningsvis så kommer vi se en utveckling där det även i enkla kameror kommer stora och högkänsliga sensorer. Se bara hur bra 5D har sålt. Att ta det ännu ett steg längre vore fint.
 
Jag har ännu inte så många kunder att jag lever på mitt företag, men jag hatar att använda klumpiga studio-blixtar. Därför föll valet på D3.

Att dessutom få ett kamerahus där fokus oftast hamnar rätt, där bufferten inte tar slut stup i kvarten, att kunna finjustera AF-objektiv, och möjligheten att använda auto-iso.

En kamera som funkar i alla väder helt enkelt..

(Kände bara att jag var tvungen att motivera lite för mig själv varför det blev en D3 istället för en D40 ;))
 
Jeppe skrev:


Bra bilder hänger mycket sällan på kameran...

Så sant som det är sagt. För min del är det så att jag tappar fokus och intresse när jag snöar in för mycket på tekniken så jag försöker skita i tester och sådant så mycket det går. Mår bäst av att vara nöjd med det jag har och försöka maximera resultatet med det.
 
Helt korrekt. Jag tar lika fantastiska bilder med min 250 kronors analoga Olympus mju:II som med min D3.. Men ibland kan jag faktiskt känna att Olympusen inte riiiiiktigt räcker till.. Även om det är utvecklande med begränsningar så blir ofta bristerna liiiite för stora med Olympusen.. Haha :) Men till fotojournalistik är den peeeeerfekt :)

Det är D3 också, men inte lika smidig ;)
 
Jeppe skrev:
Själv köpte jag faktiskt både en D3:a OCH godis ;). Ja det blev faktiskt godis både till D3:an och till mig själv...

Men så tjänar jag ju oxå pengar inom foto...som privatperson har jag väldigt svårt att se vad man ska med en D3:a till, men det är samma med allt annat här i livet.. Vad ska man med en BMW M3 till?
JK
Jag tjänar inga pengar på foto däremot misshandlas utrustningen regelt. Jag har har haft två hus F3 och F4E på lagning efter reela smällar, vilket ofta är en risk om man håller på med naturfoto. Jag skulle nöja mig med en Canon 5D om det inte var så att jag fick slänga all min utrustning och köpa nya optik. Vad jag vill ha är en fullformat sensor och kunna använda min gamla opik. Tills jag kan göra det kör jag med mina anloga Nikon kamror.
 
Undrar hur många elektronikföretag som skulle gå på knäna om alla vanliga människor bara köpte det de behövde.

Egentligen borde yrkesfotografer tacka alla amatör- och entusiastfotografer för att vi köper mer kamera än vi behöver. Det är ju vi som öser in pengar i företagen genom att köpa mer än vi behöver. På så sätt har företagen pengar att utveckla en ny modell till nästa år

Skulle vara intressant och se hur många D3 som säljs åt yrkesmänniskor respektive amatörer.

En lite tanke som dök upp.....
 
Re: Re: Re: Re: Hur Får Man Råd Med Nikon D3

wildnature skrev:
Om man verkligen vill ha något så är det bara att jobba mer, om du nu verkligen vill ha en D3 så är det ju bara att skaffa ett extra jobb. Om du idag bara jobbar 40timmars veckor så är det ju inga problem att jobba betydligt mer om bara viljan finns.

Javisst, och har man inte tid med är det ju bara att sälja barnen och frugan/mannen... Allt är en fråga om val.
 
michagg skrev:
Undrar hur många elektronikföretag som skulle gå på knäna om alla vanliga människor bara köpte det de behövde.

Egentligen borde yrkesfotografer tacka alla amatör- och entusiastfotografer för att vi köper mer kamera än vi behöver. Det är ju vi som öser in pengar i företagen genom att köpa mer än vi behöver. På så sätt har företagen pengar att utveckla en ny modell till nästa år

Skulle vara intressant och se hur många D3 som säljs åt yrkesmänniskor respektive amatörer.

En lite tanke som dök upp.....
D3 är rätt begränsad i användbarhet som kamera betraktad och är ett mellansteg tills Nikon har råd med en sensor med högre upplönsnig. Jag antar att dess nish främst är sportkamera. Lyckligtvis så har inte bonn jornalisterna så stora krav på bild kvalitet så de kan använda den också (fast de lika väl skulle klara sig med Canon G9 eller D300 om det finns någon vidvinlkel till den ännu, så de överköper också utrustning). För mera krävande fotografi exempelvis landsskap med vidvinkel så lämnar upplösningen mycket att önska
 
Re: Re: Re: Re: Re: Hur Får Man Råd Med Nikon D3

mange78 skrev:
Javisst, och har man inte tid med är det ju bara att sälja barnen och frugan/mannen... Allt är en fråga om val.

Det är sant, när jag var i din ålder och hade småttingar så fanns det varken tid eller pengar till en D3, men ta det lungt, din tid kommer, livet (det matriela) börjar efter 50 :)

/kent
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.