Annons

Hur Får Man Råd Med Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
marooned skrev:
Till er som tycker att 12 mpix inte räcker för landskap:

Lär er ta flera bilder och sätt ihop dem i datorn. 4 bilder ger 48 mpix, alltså högre upplösning än någon småbildsoptik klarar av. Eller ta bara tre stående bilder omkring 20mm, ni hinner med trippelexponering av varje ruta (för HDR) på totalt 30 sek.


50,000 är inte så mycket pengar, men man ska ju ha råd med bra optik. 14-24, 24-70 eller 70-200VR kostar omkring 15-20kkr styck!


Förälskelsen lägger sig när man inser att utrustningen är dyrare och tyngre än man har tänkt sig från början. Om och när detta kommer ske, beror i princip helt på hur nöjd man är med bilderna som tas.
Nu är det ju nästan synd att 14-24:an är så rackarns bra. För många av oss räcker annars 24 mm gott och väl på vidvinkelsidan. Kan man nöja sig med det så sparar man ju 15000 kr.
 
Re: Re: Re: Re: Hur Får Man Råd Med Nikon D3

wildnature skrev:
Som allt annat man vill köpa så jobbar man ihop pengarna :)

Om man inte är lat så är det väl inte speciellt svårt att jobba ihop runt 50k på kort tid.

wildnature skrev:
Om man verkligen vill ha något så är det bara att jobba mer om du nu verkligen vill ha en D3 så är det ju bara att skaffa ett extra jobb. Om du idag bara jobbar 40timmars veckor så är det ju inga problem att jobba betydligt mer om bara viljan finns.
Jag vill visserligen inte ha någon Nikon, men en fin båt skulle jag ju gärna jobba ihop till snabbt och fort.. Jag hade riktat in mig på att spara några år, men du har säkert något tips så det kunde möjliggöras till sommaren?

Men hur? Dagispersonal får ju inte jobba dygnet runt så vart ska man göra av barn under tiden man jobbar ihop snabbt? Fast kanske små barn ska klara sig själva? Eller kanske såna bör adopteras bort till länder där prylbegäret är mindre? Hade det inte varit för arbetsregler hade man ju kunnat anställa en barnflicka förstås, men såna får ju inte jobba hur mycket som helst enligt regelverk. Kanske två? Men det kostar ju att anställa också.. Inget normalavlönat extraknäck lär räcka..

Tycker du förresten själv att du är realistisk i dina uttalanden?
 
Senast ändrad:
En sådan här kostar som en D3 med 14-24, 24-70 och 70-200 och en hög minneskort...

Det närmar sig 300.000 registrerade hojar i Sverige varav merparten är för nöjeskörning.

Fotointresset ökar drastiskt, det sålde över 100.000 systemkameror förra året i sverige...så priset för en D3, speciellt om man kan sälja lite bilder också :) är väl inte så högt, dessutom ingen skatt, försäkring, däckbyte osv...

Så realistiskt, jo, en "vanlig" dödlig kan få råd med en D3 om det är vad man vill ha. Allt handlar om prioriteringar.

Med högkonjunktur, relativt höga löner och låga räntor kan alla med fast jobb låna ihop stålar och har dessutom råd att betala tillbaka :)

Sen att jag tycker D300 räcker är en annan sak.
 

Bilagor

  • 2007_yamaha_r1.jpg
    2007_yamaha_r1.jpg
    20.4 KB · Visningar: 258
Senast ändrad:
esbtse skrev:
D3 är rätt begränsad i användbarhet som kamera betraktad och är ett mellansteg tills Nikon har råd med en sensor med högre upplönsnig. Jag antar att dess nish främst är sportkamera. Lyckligtvis så har inte bonn jornalisterna så stora krav på bild kvalitet så de kan använda den också (fast de lika väl skulle klara sig med Canon G9 eller D300 om det finns någon vidvinlkel till den ännu, så de överköper också utrustning). För mera krävande fotografi exempelvis landsskap med vidvinkel så lämnar upplösningen mycket att önska

Hmm... det var du som startade tråden med en undran om hur man får råd med en D3. Det är inte så att det är lite "surt, sa räven" över det här inlägget?

I övrigt håller jag med de övriga att det är en fråga om prioriteringar huruvida man har råd med en D3 eller inte (förutsatt att man har en något så när normal inkomst och normala utgifter). Alternativet är att man inte betalar själv med skattade pengar ...
 
AFE skrev:
Alternativet är att man inte betalar själv med skattade pengar ...

Pengar är alltid skattade, på ena eller andra sättet ;) Ibland mer än en gång....

Men jag tycker att alla som vill och kan, ska köpa en D3:a.. Det är en underbar kamera, precis som EOS 1D MkIII.
 
Jeppe skrev:
Pengar är alltid skattade, på ena eller andra sättet ;) Ibland mer än en gång....

Men jag tycker att alla som vill och kan, ska köpa en D3:a.. Det är en underbar kamera, precis som EOS 1D MkIII.

Så härligt opartisk... :) Sen att du har helt rätt är en annan sak.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.