Annons

Hur får jag till bilderna så hær?

Produkter
(logga in för att koppla)
det ser ut som sk "HDR"-bilder,(high dynamic range) sök på HDR här på forumet så hittar du säkert bra info :eek:)
mvh/Johan
 
Om jag fattat det rätt bör man ställa in kameran så den fångar flera olika exponeringar i samma bild? Eller går det att använda sig av photoshop för att få till samma effekt. Det går säkert att läsa nånstans men är ivrig och alla verkar ju veta så galet mycket om allt här . )
 
Sk. "fusk hdr", kan du göra med endast en exponering. där du gör flera olika justeringar(eller digitala framkallningar) och sedan lägger ihop dem. Det finns dock program som fixar detta smidigare än PS.

Mvh,
 
Bilderna ser ut som en sorts fejk-hdr, alltså shadows and highlights och sen ett lager med highpassfilter med stor radius i blandläge overlay.

HDR är inte bra för människor då de hinner röra på sig under de olika exponeringarna.
Tonemapping av enskild jpg aller rawfil kan dock ge liknande resultat.
 
Tacks å mycket för alla tips. Testade en tutorial här o det blev ju kanon.. dock var bilden lite överexponerad från start men lärde mig nå nytt. sen testade jag lite raw inställningar. Aldrig gjort tidigare...Helsike vilka möjligheter..mums.. nu har jag o göra . )

tack så mycket återigen
 
Men ni säger oxå att det inte är optiimalt att använda denna teknik på mäniskor men på länken jag skrev så är det bara människor?

Tar kameran han använder flera bilder med olika exponeringar eller är det efterdehandlat ?
 
mysk skrev:
Men ni säger oxå att det inte är optiimalt att använda denna teknik på mäniskor men på länken jag skrev så är det bara människor?

Tar kameran han använder flera bilder med olika exponeringar eller är det efterdehandlat ?

Fiscus-effekten fungerar på människor. Den utgår ju inte från flera exponeringar. HDR med flera exponeringar är knepig på människor. Det var nog det som avsågs.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.