Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur får jag skarpa bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Den är bra komponerad.

För att det ska vara mer nytta med bilden, behöver något som kallas EXIF vara med i bilden. EXIF beskriver vanligen t.ex. bländare, slutartid, ISO och annat.

Det finns två huvudorsaker till att hovarna inte är skarpa.
1. för kort slutartid, 1/500 är nog inte riktigt tillräckligt för hästar.
2. fokus på något annat.

Med den bilden är det svårt att avgöra vilket av alternativen det är.

För denna bilden har jag tagit på autofokus ...
 
Snabb slutartid

Tack så mkt för din låånga förklaring men jag fattar; Jag mååsté läsa en bok! x) jag har fått en ganska nyligen som heter Digital fotografi av Scott Kelby.. Om du vet vilken det är men jag kan ju börja med den :D

Du kan få en liten vink. Då jag fotar flygande fågel mycket (t.o.m. ännu snabbare än hoppande hästar) så kan jag rekomendera en slutartid snabbare än 1/1000 s för att säkerställa skärpan. Prova att köra i AV-läge (eller A-läge om det heter så på din kamera) ställ sedan in största bländare (lägsta bländartal) och se vilken tid du får om mäter du på en ljusbrunhäst eller en ljus gräsmatta. Blir det slöare tid än tusendelen får du höja ISO-talet. Blir det snabbare kan du kosta på dig att blända ner något steg för att få bättre skärpa. Detta var en extrem komprimerad grundkurs i exponeringsteknik för rörliga föremål men det kanske kan hjälpa tills du får mer kläm på grundkunskaperna, Lycka till!!!
 
och se vilken tid du får om mäter du på en ljusbrunhäst eller en ljus gräsmatta.

Följdfrågan kommer bli - hur gör jag det?

Jo, spot metering.

Läs en bok om foto först. Scott Kelbys böcker är mer små tips. Digital Fotografi lär dig inte de grundläggande koncepten som hur slutartid, bländare och ISO-tal hör ihop (det Martin beskrev).
 
Elin!!

M = Manuellt läge, du väljer både bländare och tid själv
A = Tidsautomatik, d v s du ställer bländaren manuellt och kameran väljer automatiskt tiden
S = Bländarautomatik, d v s du ställer tiden manuellt och kameran väljer automatiskt bländaren
P = kameran väljer både tid och bländare automatiskt

Nu har jag inte din kamera, men den varnar på ett eller annat sätt när ljuset inte räcker till. Ställ kameran på M. Titta i sökaren och rikta kameran mot gräs. Där bör det visas längst ner en rad prickar, nästan så här: -...'...+M. Detta är en skala som visar när bilden kommer att bli för mörk (-) eller för ljus (+). M står för att det är manuell inställing.

Kameran har två snurrhjul på högersidan; ett på kamerans framsida och en på kamerans baksida. Rattar du på den främre ändras bländaren och rattar du på den bakre ändras tiden. Snurra på hjulen och titta samtidigt i sökaren på hur skalan ändras. Normalexponering är när de feta strecken under skalan inte syns.

När du nu ska fota hästhoppning, så ställ in bländaren på 8 (främre hjul), ISO:t på 800 (kolla i manualen på ISO) och ratta till tiden (bakre hjulet) tills de feta strecken inte syns (rikta kameran mot gräs). Se till att inte tiden understiger 500 (titta på displayen på kamerans ovansida).

Nu är kameran inställd så att den inte bryr sig om ifall hästarna är vita eller svarta. Blir det soligt ute och solen plötsligt går i moln, gör om ovanstående.
 
Elin”fotograferar mycket” och ska snart börja sälja sina bilder men vet inte något om hur hon ska ställa in sin kamera och tycker det är för svårt med handboken.

Ibland blir jag förvånad över hur, nästan överdrivet hjälpsamma, många är när redan några inlägg visar att frågaren inte alls är i nivå med alla djuplodande och avancerade råd. Hon blir mer och mer förvirrad varefter.

Elin har köpt en alldeles för dyr kamera som hon inte förstår sig på. Hon är bara 14 år och vill så mycket, och det förtjänar all respekt. Elin har också fått bra råd från flera håll, som är anpassade till ålder och erfarenhet.

Men så får hon råd om olika inställningar och finesser som bara gör henne nervös. Någon tycker att det är ”dags att du tar dig ur autoläget”. Tvärtom tycker jag hon ska hålla sig till auto- eller ännu hellre P-läget (så hon får förslag på både bländare och slutartid). Under tiden kan hon studera enkla förklaringar om hur kameror fungerar (t ex här på forumet) och mogna i lugn och ro.

P-läget (som antagligen finns på hennes kamera) tycker jag inte hon bör överge i första taget. Hon får bra exponeringar och lär sig snart att ändra bländare/slutartid så det passar motivet. Snart ser hon också lätt sambandet mellan dem. Vad ISO är behöver hon inte ens fundera över, bara att ställa på auto.

De här enkla råden är mitt bidrag till Elin. Lycka till!
 
P-läget (som antagligen finns på hennes kamera) tycker jag inte hon bör överge i första taget. Hon får bra exponeringar och lär sig snart att ändra bländare/slutartid så det passar motivet. Snart ser hon också lätt sambandet mellan dem. Vad ISO är behöver hon inte ens fundera över, bara att ställa på auto.

De här enkla råden är mitt bidrag till Elin. Lycka till!

Jag är faktiskt inte säker på att P-läget funkar speciellt bra för att fota snabba hästar.
 
Jag är faktiskt inte säker på att P-läget funkar speciellt bra för att fota snabba hästar.

I P-läget vrider man bara på ratten vid höger tumme så justeras både bländare och slutartid så att exponeringen behålls så långt det är möjligt. Om man bara förstår vad siffrorna står för kan det vara en utmärkt start.

Det finns också ett sportläge på D90-kameran, det torde också välja så kort slutartid som möjligt.

Men visst håller jag med föregående skribenter - om man inte tar sig orken att läsa in sig på tekniken och kameran kommer det nog krävas väldigt mycket tur för att få bilderna som man vill ha dem.
 
Tittar igen på olika inlägg: Flera anser att Elin ska gå ifrån autoläget och lära sig hantera manuella inställningar, ställa in rätt ISO osv. Just ingen förordar läge P (programautomatik, i min handbok). Det är naturligt för mig att föreslå detta läge. För det mesta får man en bra exponering automatiskt (man kan se i ett diagram i handboken hur kameran väljer olika kombinationer).

Nästa steg blir behovet av snabba tider för att få hästarna skarpa. Precis som Björn skriver så vrider man på ratten (”flexibelt program”) för att t ex få en snabbare slutartid. Problemet med att ljusa föremål (hästar) och mörka (hästar) kan behöva olika exponering löser man lätt med knappen Exponeringskompensation. När Elin tagit några bilder ser hon lätt när den knappen ska användas. P ersätter alltså i stort Manuellt läge, särskilt för nybörjaren.

Själv har jag fotograferat både med analoga och digitala kameror i många år (utan att vara någon mästarfotograf) men jag har P-läget inställt för det mesta (eller ibland lägena S eller A). M använder jag nästan aldrig.
 
Om jag sätter ratten på A så går det inte o välja slutartiden, bara bländaren.. så jag flyttade ratten till S istället och då kunde jag bara välja slutartiden, inte bländaren. Men jag satte iallafall slutartiden på 500 o ratten på S, men då blev bilden helt svart..? gud va jobbig kamera det här va..!

Mmmm, det är just sådan 'jobbig' information som handboken är full av! Om du tycker att D90 är en jobbig kamera för att du inte orkar läsa ens de mest grundläggande delarna av manualen så är det förmodligen en alldeles för avancerad kamera för dig. Köp en kompaktkamera istället och använd den tills du orkar lära dig de mest grundläggande begreppen!

När jag lärde mig fotografera i början på 90-talet var det med en helt manuell kamera. Där fanns ingen 'gröna rutan' och inget internetforum heller för den delen. Det vara bara att lära sig bländarvärde, slutartid, ISO och hur de påverkar varandra. Dessutom skulle man fokusera själv! När jag läser dina inlägg, Elin, blir jag påmind om hur nyttigt det var och vilken nytta jag fortfarande har av det trots att kameran idag hjälper fotografen mycket, mycket mer!
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar