Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur får jag skarpa bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Elin är bara 14år så man får ha lite överseende.

Jo, jag såg det. Ungt folk är tuffare nuförtiden, vilket är bra. Det innebär nog också att de måste kunna ta en snäpp hårdare ord. Men jag är inte en elak figur, jag blir bara så förvånad över att forum ibland används i stället för föräldrar, bibliotek och lärare som borde vara det naturliga i situationer som denna.

Per.

Hur får jag skarpa biler?

Eller som jag skrev innan, viss information får du ju där du köper kameran, enkelt och få det via en "order" knapp på internet sajt! Eller inte!!!

Ha de gött

M

Jo, jag såg det. Ungt folk är tuffare nuförtiden, vilket är bra.

Det är faktiskt också skoj att se unga personer med entreprenörsegenskaper, att börja tjäna pengar på fotot så tidigt bådar gott. Kanske är den aspekten lika lärorik som fotograferandet - att lära sig kundhantering, prissättning och få en förståelse för bokföring/ekonomi ska inte underskattas. Det har man nytta av nästan vilken karriär man sen väljer.

Elin, glöm inte att kolla vad det finns för fotoaktiviteter på skolorna i din närhet, eller om det finns nån fotoklubb på din ort. Det kan också vara ett bra sätt att utvecklas.

(sen kan man säkert kombinera de två aspekterna genom t.ex. starta en fotografrörelse i Ung Företagsamhet eller liknande).

Åter till bilderna, Lena W:s råd är alldeles utmärkta. Möjligen skulle jag lägga lite mindre fokus på ISO-delen, D90:n har en alldeles utmärkt auto-ISO. Självklart ska man lära sig vad det innebär, men jag har i praktiken märkt att det spelar mindre roll än vad jag trodde det skulle göra. :)

Den största och viktigaste frågan är varför man köper en mer avancerad kamera om man tänker använda auto-läget. Det är de ökade möjligheterna att bestämma själv som är den största (ibland enda) skillnaden mellan olika kameror med likartad sensor.
Om man tycker att en tung damcykel är vinglig så går man ju inte och köper en räser eller MTB, eller hur? Tron på prylarna är uppenbarligen lite väl utbredd ibland.

Trådskaparen får se det nya inköpet som en utmaning. Börja med att läsa manualen. Där står faktiskt en del om grundläggande fototeknik. Det funkar inte att vilja bli matad med svar, för då kommer du ändå inte att förstå de bakomliggande orsakerna till kamerans beteende.

Man måste läsa, prova, läsa igen, prova, begrunda, och så vidare. Till slut förstår man.

Den största och viktigaste frågan är varför man köper en mer avancerad kamera om man tänker använda auto-läget. Det är de ökade möjligheterna att bestämma själv som är den största (ibland enda) skillnaden mellan olika kameror med likartad sensor.
Om man tycker att en tung damcykel är vinglig så går man ju inte och köper en räser eller MTB, eller hur? Tron på prylarna är uppenbarligen lite väl utbredd ibland.

Lite off topic:
Om man har en tung damcykel som är vinglig och otrevlig så tror jag nog att man kanske går och köper sig en bättre cykel, en mtb är nog ett ganska vanligt val då. Inte så bra jämförelse :)

Korrigerad jämförelse: Har man en MTB för 10.000 så blir man ju inte en duktigare cyklist och vinner oftare bara för att man köper en annan cykel för 25.000. En duktig cyklist vinner även på cykeln för 10.000.

:)

OnT:

Läs manualen och köp/beställ en bok om fotografins grunder. Kanske nån här kan rekomendera/länka till nån bra och lättförståelig bok.

Lite off topic:
Om man har en tung damcykel som är vinglig och otrevlig så tror jag nog att man kanske går och köper sig en bättre cykel, en mtb är nog ett ganska vanligt val då. Inte så bra jämförelse :)

Korrigerad jämförelse: Har man en MTB för 10.000 så blir man ju inte en duktigare cyklist och vinner oftare bara för att man köper en annan cykel för 25.000. En duktig cyklist vinner även på cykeln för 10.000.
Jaja, okej. Jag menade mer att om man inte kan cykla på en stabil cykel så blir det inte bättre av en vinglig och "rapp" dito som är avsedd för den som är bra på att cykla;-)

Jag håller med vad de andra har sagt.

1. Kan du lägga upp en bild? Det är mycket lättare att hjälpa till då.

2. Det är ofta väldigt mörkt i ridhus. Jag kanske missade det, men har inte sett om du fotar inomhus eller ute och om det är dagsljus i så fall.

3. Ditt objektiv är troligen för ljussvagt om det inte är fullt dagsljus.

4. Gå ifrån Auto. För det behöver du lära dig om bländare, slutartid och ISO-tal. En bra bok, har inte svenska titeln tyvärr, är Understanding Exposure av Bryan Peterson. Men det finns många, många andra böcker. Utan att ha koll på vad en exponering är, blir det väldigt svårt för dig att åtgärda ditt problem.

Du frestar åtminstone mitt tålamod väldigt hårt, Elin. Du kan inte ha öppnat vare sig handboken, någon fotobok eller läst någon webbsida om detta. Din fråga tyder i alla fall på det.

Varför har du inte läst handboken?

Per.

Men jag tittade lite i den men de e så mkt text o ja hittar bara sånt oviktigt i den..

2. Det är ofta väldigt mörkt i ridhus. Jag kanske missade det, men har inte sett om du fotar inomhus eller ute och om det är dagsljus i så fall.

4. Gå ifrån Auto. För det behöver du lära dig om bländare, slutartid och ISO-tal. En bra bok, har inte svenska titeln tyvärr, är Understanding Exposure av Bryan Peterson. Men det finns många, många andra böcker. Utan att ha koll på vad en exponering är, blir det väldigt svårt för dig att åtgärda ditt problem.

Vet du hur man laddar upp en bild? För jag fattar nt hur man gör..

Om du ska sälja dina bilder, måste du lära dig kameran! Du måste gå bort från alla autolägen, för de kommer att stöka till det för dig. En vit häst kommer att göra dina bilder för mörka och en svart för ljusa. Därför måste du lära dig att hantera manuella inställningar, för då får du inte så mycket pyssel i bildbearbetningsprogrammet (för ett sådant är ett måste om du ska sälja bilder).

Varför är då manuell inställning bättre? Jo - då kommer alla bilder att bli korrekt exponerade (om man ställt in det manuella rätt) vare sig hästarna är vita, svarta eller grå. Den håller exponeringen konstant på den inställning du har! Lättast är att ställa in korrekt exponering mot gräset om du inte har ett gråkort. Sedan håller kameran den exponeringen tills du själv ändrar den nästa gång.

Lär dig också vad ISO-inställningen har för betydelse och testa dig fram. Ta fram manualen till kameran och läs, testa och testa igen! Det är gratis att ta foton med digitalkamera, det är bara att radera om det inte blir bra! Du kan inte lära dig att hantera kameran, genom att enbart läsa dig till hur man gör (varken här på Fotosidan eller i manualen), du måste öva. Handgreppen måste också sitta, så du snabbt kan ändra inställningarna på plats när det är nödvändigt och det kan du bara göra genom att öva och åter öva.

Att ha massor med automatik på en kamera ger inte automatiskt perfekta bilder (jag säger inte att jag tar perfekta bilder heller...), och tro det eller ej, men att ta bilden är ofta 10% av jobbet, resten är tiden vid datorn.

Kom ihåg enbensstativet för minimal skakoskärpa!

Ja, jag får väll ta o läsa igenom en bok då ;)

Elin! Ansträng dig lite och läs all text. Det finns inga genvägar via andra. Att fotografera kräver kunskap och kompetens. Det får man inte gratis. Antingen läser du in dig på andras erfarenhet i en eller annan bok eller så tar du dig en 4-5 år för att lära dig allt på egen hand. Välj själv.

Men jag tittade lite i den men de e så mkt text o ja hittar bara sånt oviktigt i den..

Då har du troligen köpt en för avancerad kamera. Allt som står i handboken handlar om hur man använder just den kamera du köpt. Du kommer aldrig att lyckas om du inte lär dig använda din kamera, tyvärr.

Lycka till!

Per.

Hej Elin

Jag tror att jag kan visa dig. Starta din kamera.Programväljaren, ratten på kamerans vänstra sida, kan i värsta fall stå på "gröna pricken" (auto) och i så fall har kameran tagit kontrollen över dig och fotograferandet totalt. Vrid den ratten till A och rulla med främre inmatningshjulet på kamerans höra framsida. En rad värden visas i sökarens underkant. När du rullar med främre inmatningshjulet ändrar sig värden i sökaren. Den siffra som visas längst till vänster i sökaren är vald slutartid. Vid den fotografering du beskrev i din inledande fråga skall du alltid se till att siffran, slutartiden, 500 visas längst till vänster, rör sig motivet i ditt exempel bör du rulla upp slutartiderna mot 1000 och går inte det så tryck på knappen under ISO på kamerans baksida och rulla upp ISO-talet med bakre inmatningshjulet, inställt värde ser du på displayen på kamerans ovansida. Med D90 kan du gå upp till ISO 1600 innan du får brusproblem.
Usch vad många svåra tekniska termer jag använder, hör av dig om det du inte förstår. Till sist, "torrtesta" hemma vid köksbordet, övning ger färdighet, du kommer snabbt att ha dessa möjligheter i ryggmärgen.

Hälsningar
Rolf Wiking

Om jag sätter ratten på A så går det inte o välja slutartiden, bara bländaren.. så jag flyttade ratten till S istället och då kunde jag bara välja slutartiden, inte bländaren. Men jag satte iallafall slutartiden på 500 o ratten på S, men då blev bilden helt svart..? gud va jobbig kamera det här va..!

Just nu fotar jag bara ute i dagsljus men sen när inomhussässongen börjar vill jag ju kunna fota lite där med.. fast mest utomhus ;)

De är ju en bra bild! Inomhus behöver du ljusstarkare objektiv och högre ISO-inställning i kameran för att lyckas med motsvarande. Bra ljus är A o O i fotografering. Utan ljus ingen bild.

Men kolla på hovarna o allt!! den e ju inte alls skarp :O men det kanske nt syns när den e så liten...

Men kolla på hovarna o allt!! den e ju inte alls skarp :O men det kanske nt syns när den e så liten...

Den är bra komponerad.

För att det ska vara mer nytta med bilden, behöver något som kallas EXIF vara med i bilden. EXIF beskriver vanligen t.ex. bländare, slutartid, ISO och annat.

Det finns två huvudorsaker till att hovarna inte är skarpa.
1. för kort slutartid, 1/500 är nog inte riktigt tillräckligt för hästar.
2. fokus på något annat.

Med den bilden är det svårt att avgöra vilket av alternativen det är.

Om jag sätter ratten på A så går det inte o välja slutartiden, bara bländaren.. så jag flyttade ratten till S istället och då kunde jag bara välja slutartiden, inte bländaren. Men jag satte iallafall slutartiden på 500 o ratten på S, men då blev bilden helt svart..? gud va jobbig kamera det här va..!
För hundrade gången, läs manualen. Det står vad de olika lägena har för funktion.

---------------------

Nu ska vi ta en mycket enkel och grundläggande lektion:)

Det som bestämmer en bilds exponering (ljushet) är tre saker:

-Slutartid
-Bländaröppning
-ISO-tal (förstärkning av sensorns signal)

Dessa tre parametrar kan man lattja hur som helst med, vilket kan ge mycket olika resultat. Kamerans olika lägen är till för att man ska kunna ha kontroll över främst de två förstnämnda, av ren tradition från filmtiden när ISO inte kunde bytas från en bild till nästa.

Dubblar du slutartiden så kan du halvera en av de övriga parametrarna. Dubblar du ISO-talet så kan du halvera någon av de övriga parametrarna. Dubblar du bländaröppningen så... Ja, du förstår.
Det krångliga här är bländaröppningen, eftersom en dubbling är en ökning med faktorn 1,4. Men det behöver du inte bry dig om, ifall du använder S- eller A-lägena.

I A-läget ställer du in bländaren och kameran ställer utefter detta en slutartid som ger rätt exponering. I S-läget ställer du slutartiden och kameran ger ett bländarvärde som ger rätt exponering.
Att du får en helt svart bild vid 1/500 sekund beror på att ISO-talet är för lågt (det måste du ställa in själv), eller att objektivet inte är tillräckligt ljusstarkt.

Gör nu dig själv en tjänst och låna en bok på biblioteket om grundläggande fototeknik. Även om du säkert får ganska vettiga svar här, så är det slöseri med tid och tankekraft att inte själv ta reda på hur det funkar. Det är DU som ska lära dig, inte vi som ska lära dig. Det går inte att helt i blindo prova sig fram till förståelse när det gäller saker man inte har en susning om hur de fungerar.

För hundrade gången, läs manualen. Det står vad de olika lägena har för funktion.

---------------------

Nu ska vi ta en mycket enkel och grundläggande lektion:)

Det som bestämmer en bilds exponering (ljushet) är tre saker:

-Slutartid
-Bländaröppning
-ISO-tal (förstärkning av sensorns signal)

Dessa tre parametrar kan man lattja hur som helst med, vilket kan ge mycket olika resultat. Kamerans olika lägen är till för att man ska kunna ha kontroll över främst de två förstnämnda, av ren tradition från filmtiden när ISO inte kunde bytas från en bild till nästa.

Dubblar du slutartiden så kan du halvera en av de övriga parametrarna. Dubblar du ISO-talet så kan du halvera någon av de övriga parametrarna. Dubblar du bländaröppningen så... Ja, du förstår.
Det krångliga här är bländaröppningen, eftersom en dubbling är en ökning med faktorn 1,4. Men det behöver du inte bry dig om, ifall du använder S- eller A-lägena.

I A-läget ställer du in bländaren och kameran ställer utefter detta en slutartid som ger rätt exponering. I S-läget ställer du slutartiden och kameran ger ett bländarvärde som ger rätt exponering.
Att du får en helt svart bild vid 1/500 sekund beror på att ISO-talet är för lågt (det måste du ställa in själv), eller att objektivet inte är tillräckligt ljusstarkt.

Gör nu dig själv en tjänst och låna en bok på biblioteket om grundläggande fototeknik. Även om du säkert får ganska vettiga svar här, så är det slöseri med tid och tankekraft att inte själv ta reda på hur det funkar. Det är DU som ska lära dig, inte vi som ska lära dig. Det går inte att helt i blindo prova sig fram till förståelse när det gäller saker man inte har en susning om hur de fungerar.

Tack så mkt för din låånga förklaring men jag fattar; Jag mååsté läsa en bok! x) jag har fått en ganska nyligen som heter Digital fotografi av Scott Kelby.. Om du vet vilken det är men jag kan ju börja med den :D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar