Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur får jag skarpa bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har nyss bytt upp mig till en Nikon D90 från en D40 och använder ett Tamron 70-300mm objektiv. Jag förväntade mig att bilderna skulle bli skarpare med en bättre kamera men det blir dom inte! Är det objektivet som är för dåligt eller är det jag som har fel inställningar?? Jag fotograferar mycket hästsport och ska snart börja sälja mina bilder men då måste jag få skarpa bilder. Snälla om någon vet, svara!

Skarpa bilder får man av två anledningar:

1. Man har tur.
eller
2. Man kan hantera sin kamera och kan sin fototeknik. (*)

Om du inte alltid tänker förlita dig på tur (vilket kanske är klokt om du ska sälja bilder), återstår att lära dig fototeknik (och kameran). Fototeknik kan du lära dig genom att läsa en bok eller här på webben.

Börja gärna här: http://www.fotosidan.se/cldoc/3485.htm

Per.

*) Ibland behövs till och med bägge!

Skarpa bilder får man av två anledningar:

1. Man har tur.
eller
2. Man kan hantera sin kamera och kan sin fototeknik. (*)

Om du inte alltid tänker förlita dig på tur (vilket kanske är klokt om du ska sälja bilder), återstår att lära dig fototeknik (och kameran). Fototeknik kan du lära dig genom att läsa en bok eller här på webben.

Börja gärna här: http://www.fotosidan.se/cldoc/3485.htm

Per.

*) Ibland behövs till och med bägge!

Tack så mkt! :D ska genast börja läsa x)

Hej

Mina tips blir egentligen endast upprepningar, det viktigaste är redan sagt. En grundregel är alltid att aldrig på fri hand släppa slutartiden i delar av sekund under objektivets bränvidd i millimeter och det gäller helt stilla motiv. I ditt fall är nog motiven alltid i rörelse. Det råd du fått om minst en femhudradels sekund är ett absolut minimum eftersom de tävlande nog är i kraftig rörelse. Rådet att alltid pnorera, följa med motivet hela vägen,är även det en utmärkt kompromiss men slutartidsregeln kan du ändå inte bryta mot. Panoreringen ger en läcker rörelseoskärpa på bakgrunden. Om inte bländarvärdet räcker till för slutartider uppemot en tusendels sek. så skruva upp ljuskänsligheten, kamerans ISO-tal. Du har en modern kamera med en betydligt bättre sensor, en CMOS-sensor, än den i din förra kamera, den tål betydligt högre ISO-tal innan bilden börjar brusa. Till sist, ingen systemkamera lämnar skarpa bilder, tekniken är sådan. Om du skall dra upp bilden i storlek måste du skärpa bilden lite försiktigt och till det måste du ha ett bildbehandlingsprogram. Lär dig bara först att välja lämplig bildskärpning. Överskärpning, vilket fortfarande förekommer, försämrar bilden i stället för att förbättra den. Jag använder Photochop Elements 7 och det kostar någon tusenlapp och det är fullt tillräckligt för mig. Räcker inte det kan du köpa Photochops stora program för det tiodubbla priset. För att inte göra reklam för en specifik programvara skall jag säga att det finns många riktigt bra program på marknaden.

Hälsningar
Rolf Wiking

Tack så mkt för tipsen! du förklarar väldigt bra:D

Hur får jag skarpa bilder??

Hej Elin!

Någon nämnde tider i förhållande till brännvidden och då fyller jag på litet ytterligare,

Jag brukar köra som denne gör, men än mer noga,

När jag körde analogt gällde det att inte understiga slutartiden med brännvidden?

Alltså har jag ett 70-300mm och vill vara säker på att det hålls stadigt måste tiderna inte gå under 1/80s vid 70mm och inte under 1/320s vid 300mm, Detta är nu om man kör FF(Full Frame)Full Format
alltså motsvarande det analoga formatet 24x36mm,

Har man nu som i detta fallet en D90 måste man nu kompensera för den 1,5 crop som den har, alltså c:a 50% mindre sensor format...
Alltså motsvarar detta nu 105-450mm i bildvinkel på objektivet.
Nu får du alltså inte gå under 1/125s vid 105mm
och vid 450mm 1/400s(alt 1/500s)

Krångligt att få ihop, läsa & förstå!

Det här skulle butiken ha talat om för dig!

Var har du köpt den!
Sedan kan man lära sig att hålla still ner till 1/15s(kanske t.o.m. 1/8s... men kanske inte vid 300mm alt 450mm vid crop!!!
Inte ens med IS, VR, OS, VC, SSS och allt vad anti-skak heter.

ha de gött

M

ahah, ja en hel del krångliga ord x) tack för svaret! :D Jag beställde kameran hos Fotokungen via nätet.

Hur får jag skarpa bilder??

Hej igen Elin!

Visst är det krångligt, men bara en liten, liten stund sedan går på ett nafs, sedan är du med:)

Men detta är litet av grundkunskaper man förr fick i butiken eller snarare borde få, nu köps ju allt mer på nätet och andra står för den kunskapen(typ HÄR)

Själv har jag sålt kameror i drygt 20år nu?

Så ett och annat har gått in, Och ett & annat har gått ut;)

delar gärna med mig av mina erfarenheter, och andra gör det också! kul.

Ha de gött

M

En sak jag inte tror någon har nämnt i tråden: Ridhus är ofta mörkare än man tror och svåra mijöer för en kamera, och med en D90 behöver du inte vara rädd för att fota med hög ISO, tex 1600. Då får du också ner slutartiderna.

Noll koll

Jag är en total nybörjare som fotar orientering och tycker att jag inte får tillräckligt skarpa bilder... (har en nikon D80 och orginalobjektivet på 18x55) och har läst igenom den här diskussionen och fått tips slutartiden men jag tycker att den blir så långsam att ställa in skärpan... antagligen är det jag som inte har förstått detta tillräckligt men går det att ändra och hur isånna fall?

Svar mottages tacksamt!

Jag är en total nybörjare som fotar orientering och tycker att jag inte får tillräckligt skarpa bilder... (har en nikon D80 och orginalobjektivet på 18x55) och har läst igenom den här diskussionen och fått tips slutartiden men jag tycker att den blir så långsam att ställa in skärpan... antagligen är det jag som inte har förstått detta tillräckligt men går det att ändra och hur isånna fall?

Svar mottages tacksamt!

Jag sålde nyss min D50 med 18-55-objektivet då jag skaffat D90 med annan optik - jag tyckte den gamla kameran med kitobjektivet tog riktigt skarpa och bra bilder! Däremot om den hinner ställa in fokus snabbt nog beror ju inte bara på kameran utan också motivet - de hus jag fotograferade rörde ju inte på sig så mycket. Vad har du för motiv när den inte hinner med?

Jag fotar som sagt orienterare oftasst när dom spurtar som mest... som sagt det kan mycket väl vara bakom kameran det är fel så ;)

Gör det inte krångligare eller dyrare än det är (till att börja med)! Köp inget i onödan! Det finns så mycket att spendera pengar på.

Dina grejer är säkert helt ok (ja, jag vet att det finns dåliga exemplar av objektiv och det finns naturligtvis ljusstarkare objektiv, men börja i rätt ände...)! Du behöver inte börja med att vare sig skaffa program, stativ, eller låna andra objektiv.

Prova att köra tillräckligt snabb tid bara! Det är gratis!

1/500 sekund, eller helst snabbare. Ju kortare tid desto bättre! Prova dig fram och höj ISO-talet om du inte får tillräckligt snabb tid.

Om det sen inte funkar kan du läsa alla andra inlägg i tråden! Många bra synpunkter!

(Ja, kanske det behövs ett ljusstarkare objektiv, och visst behövs uppskärpning i datorn, och visst kan det vara ett dåligt exemplar men prova med tiden först innan du krånglar till det!!!)

Jag vill inte vara tråkig på något sätt men det enda är nog att lyssna på dom som säger att du måste lära dig hantera kameran bättre. Att köra på auto funkar inte om du ska prestera riktigt bra och försöka sälja bilder, då spelar det ingen roll hur mycket du uppgraderar dig när det gäller kamera.

Det är lite som att kan du inte köra en gammal volvo så blir du inte bättre förare för att du köper en porsche. Så läs men framför allt träna på att köra på helmanuellt så sitter det snart där och du lär dig hur det funkar.

Gör det inte krångligare eller dyrare än det är (till att börja med)! Köp inget i onödan! Det finns så mycket att spendera pengar på.

Dina grejer är säkert helt ok (ja, jag vet att det finns dåliga exemplar av objektiv och det finns naturligtvis ljusstarkare objektiv, men börja i rätt ände...)! Du behöver inte börja med att vare sig skaffa program, stativ, eller låna andra objektiv.

Prova att köra tillräckligt snabb tid bara! Det är gratis!

1/500 sekund, eller helst snabbare. Ju kortare tid desto bättre! Prova dig fram och höj ISO-talet om du inte får tillräckligt snabb tid.

Om det sen inte funkar kan du läsa alla andra inlägg i tråden! Många bra synpunkter!

(Ja, kanske det behövs ett ljusstarkare objektiv, och visst behövs uppskärpning i datorn, och visst kan det vara ett dåligt exemplar men prova med tiden först innan du krånglar till det!!!)

Tack får dina tips! Men jag fattar inte vad ni alla menar när ni skriver 1/500 sekund, för inget på min kamera ser ut så där..?

Tack får dina tips! Men jag fattar inte vad ni alla menar när ni skriver 1/500 sekund, för inget på min kamera ser ut så där..?

1/500 betyder slutartid på en femhundradels sekund, ställer du inställningsknappen till vänster på S så bör du kunna ställa in slutartiden själv med antingen "ratten" vid pekfingret eller den vid tummen (inte säker vilken då jag själv kör canon)

När du ställer in detta bör du kunna se slutartiden du ställt in på displayen. Kör du detta läge så ställer kameran in resten själv typ.

1/500 betyder slutartid på en femhundradels sekund, ställer du inställningsknappen till vänster på S så bör du kunna ställa in slutartiden själv med antingen "ratten" vid pekfingret eller den vid tummen (inte säker vilken då jag själv kör canon)

När du ställer in detta bör du kunna se slutartiden du ställt in på displayen. Kör du detta läge så ställer kameran in resten själv typ.

Men om jag har den på "S" och ska ställa in slutartiden så står det inte 1/500 utan det står ex: 500 eller 1250 eller 1600 osv..? är det fel då?

Slutartider

Hej Elin

Jag tror att jag kan visa dig. Starta din kamera.Programväljaren, ratten på kamerans vänstra sida, kan i värsta fall stå på "gröna pricken" (auto) och i så fall har kameran tagit kontrollen över dig och fotograferandet totalt. Vrid den ratten till A och rulla med främre inmatningshjulet på kamerans höra framsida. En rad värden visas i sökarens underkant. När du rullar med främre inmatningshjulet ändrar sig värden i sökaren. Den siffra som visas längst till vänster i sökaren är vald slutartid. Vid den fotografering du beskrev i din inledande fråga skall du alltid se till att siffran, slutartiden, 500 visas längst till vänster, rör sig motivet i ditt exempel bör du rulla upp slutartiderna mot 1000 och går inte det så tryck på knappen under ISO på kamerans baksida och rulla upp ISO-talet med bakre inmatningshjulet, inställt värde ser du på displayen på kamerans ovansida. Med D90 kan du gå upp till ISO 1600 innan du får brusproblem.
Usch vad många svåra tekniska termer jag använder, hör av dig om det du inte förstår. Till sist, "torrtesta" hemma vid köksbordet, övning ger färdighet, du kommer snabbt att ha dessa möjligheter i ryggmärgen.

Hälsningar
Rolf Wiking

Men om jag har den på "S" och ska ställa in slutartiden så står det inte 1/500 utan det står ex: 500 eller 1250 eller 1600 osv..? är det fel då?

Nu blev det nåt fel för jag får mail att du har svarat men jag kan inte se vad du har skrivit.. kan du skicka om det du skrev? ;)

Du frestar åtminstone mitt tålamod väldigt hårt, Elin. Du kan inte ha öppnat vare sig handboken, någon fotobok eller läst någon webbsida om detta. Din fråga tyder i alla fall på det.

Varför har du inte läst handboken?

Per.

Ursäkta om jag låter hård nu, Elin...

Om du ska sälja dina bilder, måste du lära dig kameran! Du måste gå bort från alla autolägen, för de kommer att stöka till det för dig. En vit häst kommer att göra dina bilder för mörka och en svart för ljusa. Därför måste du lära dig att hantera manuella inställningar, för då får du inte så mycket pyssel i bildbearbetningsprogrammet (för ett sådant är ett måste om du ska sälja bilder).

Varför är då manuell inställning bättre? Jo - då kommer alla bilder att bli korrekt exponerade (om man ställt in det manuella rätt) vare sig hästarna är vita, svarta eller grå. Den håller exponeringen konstant på den inställning du har! Lättast är att ställa in korrekt exponering mot gräset om du inte har ett gråkort. Sedan håller kameran den exponeringen tills du själv ändrar den nästa gång.

Lär dig också vad ISO-inställningen har för betydelse och testa dig fram. Ta fram manualen till kameran och läs, testa och testa igen! Det är gratis att ta foton med digitalkamera, det är bara att radera om det inte blir bra! Du kan inte lära dig att hantera kameran, genom att enbart läsa dig till hur man gör (varken här på Fotosidan eller i manualen), du måste öva. Handgreppen måste också sitta, så du snabbt kan ändra inställningarna på plats när det är nödvändigt och det kan du bara göra genom att öva och åter öva.

Att ha massor med automatik på en kamera ger inte automatiskt perfekta bilder (jag säger inte att jag tar perfekta bilder heller...), och tro det eller ej, men att ta bilden är ofta 10% av jobbet, resten är tiden vid datorn.

Kom ihåg enbensstativet för minimal skakoskärpa!

Elin är bara 14år så man får ha lite överseende.

Det betyder inte att jag inte håller med Per!

Ditt fotograferande skulle bli mycket bättre om du tog dig tid och läste igenom instruktionsboken. Sitt med boken. Gå igenom kapitlena ett och ett.Ta massor av bilder under tiden du går igenom och lär dig (och efteråt med). Se vad olika slutartider/bländaröppningar gör för bilderna. Testa hur bilderna ser ut på olika ISO m.m.

För att svara på din fråga så betyder 500 på displayen 1/500s.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar