Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur får jag någon att "vänja sig" vid att bli plåtad?

Produkter
(logga in för att koppla)

morequalin_

Ny medlem
Jag har plåtat en del porträtt på folk och vänner förut och det har funkat bra, men sedan så upptäckte jag att en av mina vänner har ett underbart utseende på bild. Problemet är att hon tycker inte om att vara framför kameran och det skapar broblem och bilderna blir inte så bra som dom kan bli.
Hur får jag henne att "vänja" sig vid kameran och att få henne att bli avslappnad?
 
ibland hoppar jag omkring och skuttar och gör mig fånig för att visa att det är okej att vara lite skådespelare.
en massa uppmuntran så fort minsta lilla posering visar sig brukar oxå lätta på stämningen. och har man möjlighet så brukar det "lossna" lite efter en massa bilder, så man plåtar på massor helt enkelt. man måste lixom mjuka upp modellen lite. ;o)
man kan oxå försöka regissiera modellen ganska hårt i början. och visa en massa tips på ställningar och poser. och tala om att det blir bäst när man överdriver.

inför möhippebilder eller liknande brukar jag rekommendera samma som wibom, faktiskt. ;o)
 
Att hela tiden prata med modellen och förklara vad man gör och vad man tänker göra tycker jag fungerar bra. Du vet säkert själv hur jobbigt det är när någon stirrar på en genom en kamera utan att tala om vad som ska hända. Då står man där och vet inte riktigt vad man ska ta vägen, vilket kan bli väldigt jobbigt.Denna metod brukar också få modellen att känna sig mer delaktig i fotograferandet och uppmuntra honom/henne att komma med egna initiativ.

Ett annat tips är att hela tiden ge uppmuntrande kommentarer och försöka skapa en avspänd och glad stämning. Det ska vara roligt att bli fotad.

Har man tillgång till musik kan även det vara ett pluss.

/Joakim
 
Senast ändrad:
Mycket intressant tråd det här..=) jag är nämligen en sån som HATAR att själv bli fotograferad.. vet inte varför...
Bara känner hur dubbelhakorna och finnarna växer fram när nån tar fram en kamera! ;)

//Malin
 
Fötroende och avspänd stämning är viktigt. Jag brukar koppla på vrålcharmen och pratar lungt hela tiden. Tystnad är jobbigt.

Lite smicker kan man locka med. Sedan får man inte fokusera för mycket på tekniken. Och gärna vara lite lättsam och rolig. Ta lite bilder på skoj först och sedan succesivt bli mer seriös, men aldrig alvarlig.
 
Jag såg en gång ett reportage om en kille som tog kort på motorcyklar. När han skulle ha med en riktig motorcykelknutte så lät fotografen honom att berätta något speciellt med hans motorcykel eller något minne han hade. Mannen började då berätta en lång historia och det fick han att slappna av. Visst man får väl ta många extra kort så man inte får dumma miner när han pratar. Men jag tror också att prat får en att slappna av.

/ Marcus
 
Det där brukar jag göra med mina barn. OK, nu är de inte direkt nödbedda när kameran åker fram, men det blir lätt lite stelt poserande. Då frågar man "Jaha, vad gjorde du i skolan idag då?", och sedan är det bara att ta en massa bilder. Funkar tydligen inte bara på barn :eek:)
 
Det enklasta kanske är att få tag i personer som gillar att stå framför kameran och att synas?

Man kan hälla i vissa personer hur mycket likörer som helst och stå och gulla hit och dit - men faktum kvarstår - gillar dom inte kamereran kommer det aldrig bli riktigt bra bilder.

Sen finns det dom som vill synas och är lite nervösa och det går att träna bort - men jag tror att personen i grunden måste tycka det är en rolig grej.

//Freddie
 
Det är nog bra som många redan skrivit att ge uppmuntrande kommentarer och att prata med modellen. Jag brukar ge positiva kommentarer om personen men framförallt om hur de poserar. Det gör att modellen vågar röra sig mer självständigt framför kameran. Musik är en viktig ingrediens.
Sen finns det tyvärr personer som kan vara hur snygga som helst men som ändå inte blir riktigt bra på bild.
Ett annat alternativ jag brukar använda mig av är att de poserar i kläderna de kommer till studion i. Antingen använder man film i kameran och låter det kosta lite extra eller så sätter man i filmen när det första klädbytet görs. Förhoppningsvis har modellen då slappnat av och det vardagliga kan också göra att det inte känns lika uppstyltat.
Patric
http://hem.passagen.se/ptille/index.htm
 
Utan film...

Jag har i hemlighet kört kameran utan film för att mjuka upp modellen, sedan tar man några minuters paus då jag laddar med film och knäpper lite försynt innan vi kör igång igen (med film).

Brukar fungera bra utan att man "slösar" på film :)

Sedan som någon annan föreslog, att göra bort sig fungerar bra också. Är man utomlands är det bara att prata överdriven Svenska så kan man få vem som helst att skratta.
 
Koppla av...?

Drinkrecepten i all ära. Men, efter min egen erfarenhet, så kopplar de flesta av till slut när man "nöter ut dem" med tillräckligt många exponeringar. Men, naturligtvis, det kan vara en kostnadsfråga om du inte jobbar digitalt. Är sessionen lite mer seriös och privat, är det egentligen samma metod. Förr eller senare slappnar personen av. (Om inte, beundra han eller henne på avstånd och registrera i minnet)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.