Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur får jag denna bild bättre?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kristofferö

Ny medlem
Hej!

Jag har en Nikon D7000 med fast objektiv AF-S NIKKOR 35mm 1:1:8G.

Är en ganska ovan fotograf. Tycker det ofta blir schysst ljus och färger i bilderna, men är inte helt nöjd med bildernas skärpa.

Bifogar en bild som exempel, tagen på min son. Inställningar: Tid: 1/200, F.3.2, ISO 3200, 35mm. Manuell fokus.

Tog säkert 30 bilder vid fototillfället och pillade på skärpan hela tiden för att få bra fokus. Kändes bra när jag tog dem, men tycker att skärpan på bilderna är sämre än vad jag förväntar mig av kameran.

Det är ingen skillnad om jag tar bilder ute eller inne.

Har ni något tips på vad jag gör fel?
// Kristoffer

Bild: http://kristofferorstadius.com/DSC_6897.JPG

Hej Kristoffer.
Har du tetstat med lägre iso ? Har dock ingen koll på hur bruskänslig din kamera är men nog borde skärpan sitta så som du beskriver.
Testa för skoj skull om du kan gå ner lite i iso - skärpan kan upplevas bättre då.
Du körde manuellt , prova med autofocos också , väldigt långsökt , finns det diopterinställning på din kamera? Rätt inställd när du plåtar manuellt? Väldigt långsökt men kanske värt att testa ..
Glenn

Du har ett rätt tydligt brus i din bild tack vare det höga ISO-talet. Skulle vilja se en bild som är tagen med en lägre ISO-tal, helst 100. Tycker inte det är fokuset som är problemet med bilden.

Hej!

Jag har en Nikon D7000 med fast objektiv AF-S NIKKOR 35mm 1:1:8G.

Är en ganska ovan fotograf. Tycker det ofta blir schysst ljus och färger i bilderna, men är inte helt nöjd med bildernas skärpa.

Bifogar en bild som exempel, tagen på min son. Inställningar: Tid: 1/200, F.3.2, ISO 3200, 35mm. Manuell fokus.

Tog säkert 30 bilder vid fototillfället och pillade på skärpan hela tiden för att få bra fokus. Kändes bra när jag tog dem, men tycker att skärpan på bilderna är sämre än vad jag förväntar mig av kameran.

Det är ingen skillnad om jag tar bilder ute eller inne.

Har ni något tips på vad jag gör fel?
// Kristoffer

Bild: http://kristofferorstadius.com/DSC_6897.JPG

Hej!

Med tanke på det ljus du fotograferat i samt den slutartid och det iso-värde du använt så ser jag inget som helst fel på skärpan i den här bilden. Skärpan ligger vid ögonen precis som den skall göra. Möjligen kan man efterbearbeta bilden en aning för att få lite tydligare kontrast och en aning med 'sting' i den, men det är mest ganska subtila saker du kan lägga till.

Med lite efterskärpning skulle du kunna skriva ut den här i rejält format.

Skall du få tydligt bättre skärpa och detaljteckning än så där i liknande situationer får du nog tyvärr sänka iso-värdet och istället lägga till mer ljus med blixt. Du kan se det så här: Kameror skapar bilder med ljus, mer ljus innebär mer insamlad information och mer information ger i slutändan högre teknisk kvalitet i bilden.

Sedan om du inte vill att skärpan ska vara koncentrerad på en mindre yta, får du öka bländartalet och på så vis öka skärpedjupet. Tänkte på detta i och med att du verkar "lida" av samma problem utomhus, där ditt ISO-tal bör ligga på max 200 i dagsljus.

Jag kikade nyligen på en Youtube video angående hur högt iso man vågar gå på Nikon D7100 som är nyare än den du har.
Där sade man att vid 2500 var bilderna ännu ok men att man fick bäst vid max Iso runt 1500.
Jag vill också minnas att man i något klipp rekommenderade max Iso 800 för nikon d7000 om man vill ha bilder utan störande brus.
Vilket Isovärde man är nöjd med beror på vilka motiv man tar och vilka krav man har samt hur mycket man vill förstora bilden.

Så kika på lite youtube klipp angående iso för din kamera så får du absolut lite fina riktgivande tips om vilka isovärden i hurudana situationer som är bäst för just din kameramodell.

Jag är ingen superkunnig person men jag läser en hel del och älskar att kika på olika klipp och ibland snappar jag upp en del fina saker. :) Och just Isovärden har jag kikat på denna vecka.

Ser inget fel med bilden, på paddan såg den ypperligt bra ut med fokus på ögonen. Tittar man vid 100% i datorn så syns bruset tydligt och hur det "fräter ut" små detaljer som ögonfransar t.ex.

Vid ISO 3200 från din kamera ska man inte se på bilderna i 100% för då blir dom lite som du kanske menar oskarpa.

Desto högre ISO så bör de kolla eller skriva ut bilderna i mindre storlek, jag skulle inte gå över 800 om du vill ha bättre "kvalite".

Nu går det att fixa din bild så den blir lite mer sting i den och upplevs då skarpare.

Men som sagt riktigt bra bild, låt bara bli att kolla på den i för stort format.

lg

Hej
Ja denna såg ut att lida av lite oskärpa. När jag tittar på bilden och kollar tröjan vid halsen så ser den riktigt skarp ut just där, kan vara så att skärpeplanet ligger lite för långt bak och missar ögonen. Du har ett skärpedjup på kanske 5 cm i detta närbildsläge så det är lätt att hamna fel.

Grabben är ju ganska ljus både i hyn och håret (ögonbryn o fransar) så jag undrar vad du har inställt på kameran är det "bästa" jpg läget och högsta upplösningen? lätt annars att komprimeringen snor en del.

När jag kollar hårtofsarna ser det nästan ut som lite rörelseoskärpa?

lg

D7000 har ju lidit lite av bakfokusering... kan vara det.
Inte så svårt att fixa med det inbygda af-finetune stödet.
(kan vara olika justeringar för varje lins du har)

Du kan också prova med att köra i liveview(då används en annan fokuseringsteknik),
Annars är 3200 väldigt högt på D7000...
Jag skulle inte gå över 800.

Hur har du sedan redigerat bilderna?
Om du drar in dem som raw i LR så 'måste' du skärpa upp dem(LR 'tappar' en del skärpa när den tar in bilden).

tycker fokus verkar ligga på tröjkragen ungefär. Åtminstonde vad jag tycker mig se. Hans ansikte ligger ju lite framför denna (kragen)

Det är inte så konstigt om man kollar var kameran lagt fokuspunkterna:

afd7k.jpg

Till TS: gå över till en-punkts AF för den här sortens bilder, att låta kameran gissa är vanskligt.

OT: Vilket program/sida visar fokuspunkterna sådär? Vore högst användbart för mig att utreda när jag tycker det blir knasigt :)

Till TS: Även om fokus ligger fel gillar jag bilden.

Jag använder Photome, det funkar bra när man vill leta runt i exif och annat lite mer organiserat. Själva programmet verkar inte uppdateras längre, men inne i programmet finns en funktion för att uppdatera databasen med nya modeller.

Till Nikon och Canon (förmodligen till andra fabrikat också) följer det med programvara för redigering. ViewNX till Nikon visar vilka fokuspunkter som använts och motsvarande program för Canon heter ZoomBrowser.

Skärpan sitter ju. Som folk säger är det ISOt som får det att se oskarpt ut. Däremot är det inget fel att höja ISOt om situationen kräver det! I det här fallet hade man ju kunnat sänka slutartiden och köra på en större bländare, men det är lätt att vara efterklok!

Här har jag fixat till bilden lite i Adobe Lightroom. Dragit upp skuggorna, ökat exponeringen och kontrasten!

25f516r.jpg

Mvh

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar