Annons

Hur får jag denna bild bättre?

Produkter
(logga in för att koppla)
D7000 har bra autoisofunktion som kommer väl till pass vid inomhusfoto. Om mer stationära motiv (människor) fotas räcker säkert 1/80s. Vid fotografering av rörliga barn bör man nog sänka ngt, kanske räcker 1/160s. Ställ då max isot till 3600... kameran väljer då automatiskt tillräckligt högt iso för att få till den slutartid som valts. Saknar denna autoiso funktion hos min Sony A7 där det går att välja en lägsta slutartid (hade d7000 innan, men är ändå riktigt nöjd med A7...).
 
Av inlägg 14 kan man dra slutsatsen att du använder inställningen AF-A för fokuseringen. Det innebär att kameran själv bestämmer var den ska fokusera och "det blir det det blir". Det är slumpen som gör om fokus blir rätt eller inte. Använd AF-S för stillastående motiv och AF-C för rörliga, t ex lekande barn. I bruksanvisningen finns bra beskrivningar av hur fokuseringsinställningarna fungerar. Och glöm AF-A om det är den inställningen du använt.
Anders W
 
Av inlägg 14 kan man dra slutsatsen att du använder inställningen AF-A för fokuseringen. Det innebär att kameran själv bestämmer var den ska fokusera och "det blir det det blir". Det är slumpen som gör om fokus blir rätt eller inte. Använd AF-S för stillastående motiv och AF-C för rörliga, t ex lekande barn. I bruksanvisningen finns bra beskrivningar av hur fokuseringsinställningarna fungerar. Och glöm AF-A om det är den inställningen du använt.
Anders W


Nej, det beror på att "Auto Area AF" använts, detta har inget med AF-A/C/S att göra (nu hade trådskaparen förvisso även använt AF-A men det går AFAIK inte att utläsa från min screengrab (såvida det inte motsvaras av 0x3 i rad 00b7?) och påverkar inte valet av autofokuspunkt).

AF-A (Auto-Servo AF) har inget med val av fokuspunkt att göra utan avgör om AF-C eller AF-S ska användas och har fungerat mycket bra på de D7000/7100/600 jag använt.

(sid 91-95 i bruksanvisningen (iaf i den engelska))


Att man ska glömma "Auto Area AF" instämmer jag däremot mer än gärna med.
 
Nej, det beror på att "Auto Area AF" använts, detta har inget med AF-A/C/S att göra (nu hade trådskaparen förvisso även använt AF-A men det går AFAIK inte att utläsa från min screengrab (såvida det inte motsvaras av 0x3 i rad 00b7?) och påverkar inte valet av autofokuspunkt).

AF-A (Auto-Servo AF) har inget med val av fokuspunkt att göra utan avgör om AF-C eller AF-S ska användas och har fungerat mycket bra på de D7000/7100/600 jag använt.

(sid 91-95 i bruksanvisningen (iaf i den engelska))


Att man ska glömma "Auto Area AF" instämmer jag däremot mer än gärna med.
Du har naturligtvis rätt! Det är jag som blandar ihop begreppen. Jag menar naturligtvis Auto Area AF där jag skrivit AF-A. Får skylla på att det är ett tag sedan jag använde min D7000 (kom inte på något bättre:) Hoppas jag inte rörde till det för någon.
Anders W
 
Hej!

Jag har en Nikon D7000 med fast objektiv AF-S NIKKOR 35mm 1:1:8G.

Är en ganska ovan fotograf. Tycker det ofta blir schysst ljus och färger i bilderna, men är inte helt nöjd med bildernas skärpa.

Bifogar en bild som exempel, tagen på min son. Inställningar: Tid: 1/200, F.3.2, ISO 3200, 35mm. Manuell fokus.

Tog säkert 30 bilder vid fototillfället och pillade på skärpan hela tiden för att få bra fokus. Kändes bra när jag tog dem, men tycker att skärpan på bilderna är sämre än vad jag förväntar mig av kameran.

Det är ingen skillnad om jag tar bilder ute eller inne.

Har ni något tips på vad jag gör fel?
// Kristoffer

Bild: http://kristofferorstadius.com/DSC_6897.JPG

Denna bilden är precis så skarp den kan bli, med tanke på ISO-värdet. Det går dock att fixa bruset i t.ex. Lightroom. Jag hade även valt att ljusa upp bilden en aning och ge den lite mer kontrast. Och slutligen lite extra skärpa.

Jag använder själv inte Nikon, så jag har lite dålig koll på objektivet, men du borde kunna använda dig av en större bländare för att få in lite mer ljus, och på så sätt sänka ISO lite för att få mindre brus. Du skulle även kunna använda en lite länge slutartid för att få in ännu mer ljus.
 
Jag kikade nyligen på en Youtube video angående hur högt iso man vågar gå på Nikon D7100 som är nyare än den du har.
Där sade man att vid 2500 var bilderna ännu ok men att man fick bäst vid max Iso runt 1500.
Jag vill också minnas att man i något klipp rekommenderade max Iso 800 för nikon d7000 om man vill ha bilder utan störande brus.
Vilket Isovärde man är nöjd med beror på vilka motiv man tar och vilka krav man har samt hur mycket man vill förstora bilden.

Så kika på lite youtube klipp angående iso för din kamera så får du absolut lite fina riktgivande tips om vilka isovärden i hurudana situationer som är bäst för just din kameramodell.

Jag är ingen superkunnig person men jag läser en hel del och älskar att kika på olika klipp och ibland snappar jag upp en del fina saker. :) Och just Isovärden har jag kikat på denna vecka.

Vad det gäller höga iso, så är brus inte det enda problemet. Även färgåtergivning och dynamik blir lidande och det börjar märkas redan på låga iso värden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.