Annons

hur dyrt objektiv till d7000

Produkter
(logga in för att koppla)
du är ju också en av dom som har helt fel...vad gör du då på den här sidan????? du ska väl vara glad att du har så lätt för att lära dig och förstå saker då, du som verkar så smart. eller du kanske har tips på nån annan fotosida med bättre bemötande...?

Jag är bara inte lika beundransvärt förstående och omåttligt tålmodig som många andra. Har dragit slutsatsen att du, som flera antyder, faktiskt mer eller mindre driver med övriga eftersom du avfärdar/ignorerar vettiga förslag och tips.
Varför är det ex.vis så förtvivlat svårt att visa upp ett antal exempel på bilder när du nu själv säger att du inte kan förklara i text ?? Med fler exempelbilder så lär dina frågor snart vara besvarade.
 
Jag är bara inte lika beundransvärt förstående och omåttligt tålmodig som många andra. Har dragit slutsatsen att du, som flera antyder, faktiskt mer eller mindre driver med övriga eftersom du avfärdar/ignorerar vettiga förslag och tips.
Varför är det ex.vis så förtvivlat svårt att visa upp ett antal exempel på bilder när du nu själv säger att du inte kan förklara i text ?? Med fler exempelbilder så lär dina frågor snart vara besvarade.

inget illa menat men jag har inget för dig med tanke på det du skrev nu..
 
jag har tagit en massa bilder trots att jag överhuvudtaget inte har nån motivkänsla och ingen aning om vart jag ska sätta focuspunkten för att få bästa skärpedjup genom hela bilden...vart ska jag visa bilderna då? på imageshack sparas dom ju bara ner

Sidan 40 i manualen står hur du väljer motivprogram. Välj landskap. Sätt fokuspunkten var du vill.
 
det är därför jag inte fattar varför focuspunkten är som en liten knappnål...sen blir aldrig det jag lägger focuspunkten på skarpare än nåt annat tycker jag, visst när jag tar närbilder då på en viss sak...sen tog jag lite bilder på stan idag..med olika bländare...nada skillnad i nån bild
Det spelar ingen roll om du så har 100 AF punkter. Till sist så väljer kameran ut EN.
DEN AF punkten alena bestämmer var ditt fokusplan hamnar.

När fotografen säger stor bländare, så menar man stort hål.
Och egentligen också stort värde som 2,8.
För rent matematiskt så är bländaren 1/2,8 och det värdet är ju större än tex 1/16.

Men det där med "1/" skriver man aldrig ut, så kvar blir tex 1,4 2 2,8 4 5,6 8 16 22 32
 
här är ett gäng ointressanta bilder iaf..http://imageshack.us/g/98/dsc03631v.jpg/ hoppas länken är rätt, det ska vara 14 bilder.

Det är absolut inga fel på dina bilder, jag har tittat genom dom och tittat på info, du har använt dig av iso 100 av dom bilderna jag har sett, och något högre skulle du inte ha eftersom det var väldigt ljust ute, rätt bländare för dom motiven du har fotat. Där du har fått skärpa i bilderna är det bra skärpa, det har väl inte varit riktigt optimala förhållanden heller med så mycket sol, sen vet man inte vart kameran har hittat fokus i bilderna heller, om den har fokuserat på ett träd t.e.x när du egentligen ville ha fokus någon annanstans. Men jag tror inte att det är fel på din utrustning i alla fall, det går så klart att få bättre bilder med ditt objektiv om du lär dig hantera kameran bättre. Men av att bedöma av dina bilder så är det inte fel på objektivet. Dom flesta bliderna såg ut så bra som dom kan se ut med en 18-105 i det ljusförhållandet du hade.
 
Senast ändrad:
Det är absolut inga fel på dina bilder, jag har tittat genom dom och tittat på info, du har använt dig av iso 100 av dom bilderna jag har sett, och nåtot högre skulle du inte ha eftersom det var väldigt ljust ute, rätt bländare för dom motiven du har fotat. Där du har fått skärpa i bilderna är det bra skärpa, det har väl inte varit riktigt optimala förhållanden heller med så mycket sol, sen vet man inte vart kameran har hittat fokus i bilderna heller, om den har fokuserat på ett träd t.e.x när du egentligen ville ha fokus någon annanstans. Men jag tror inte att det är fel på din utrustning i alla fall, det går så klart att få bättre bilder med ditt objektiv om du lär dig hantera kameran bättre. Men av att bedöma av dina bilder så är det inte fel på objektivet. Dom flesta bliderna såg ut så bra som dom kan se ut med en 18-105 i det ljusförhållandet du hade.

tack för det svaret...tyvärr så skalas bilderna ner på den där sidan...men verkar som dom ser bättre ut ju mindre dom är...jag satte väl bara focuspunkten slumpvis på nåt halvvägs djup in i bilden, hade motljusskydd på och uvfilter...undvek väl att ta mot solen...bländarn höjde jag väl bara runt 7-9 på alla bilder..bilden på kyrkan framför vägen tog jag med f5 och f8 nåt sånt, la bara ut en av dom, såg ingen skillnad alls på dom bilderna..dom närmre bilderna på kyrkan hade jag väl focuspunkten på kyrkan...så jag har väl inget hum om vad jag gör
 
Ok, jag tycker att det var helt ok i alla fall, bländare 5 och 8 är inte så jätteolika om du står en bit ifrån motivet, man ser nästan ingen skillnad på det, har du provat att fota utan uv filter? För jag tycker att filter förstör lite av bildkvalitén, men det är min personliga åsikt.
 
tack för det svaret...tyvärr så skalas bilderna ner på den där sidan...men verkar som dom ser bättre ut ju mindre dom är...jag satte väl bara focuspunkten slumpvis på nåt halvvägs djup in i bilden, hade motljusskydd på och uvfilter...undvek väl att ta mot solen...bländarn höjde jag väl bara runt 7-9 på alla bilder..bilden på kyrkan framför vägen tog jag med f5 och f8 nåt sånt, la bara ut en av dom, såg ingen skillnad alls på dom bilderna..dom närmre bilderna på kyrkan hade jag väl focuspunkten på kyrkan...så jag har väl inget hum om vad jag gör

Tänkte ge dig en länk till lite mer tekniskt mubojumbo :)
http://www.dofmaster.com/hyperfocal.html

Här beskrivs hyperfokal fokus, plus en massa annat om skärpa och skärpedjup.

Titta på den, den kan ge dig en hel del om du dessutom testar med kameran.
Vill du leka mycket med skärpedjup kan ett vara bra att köpa ett 50/1.8 eller 35/1.8 då kan du få riktigt kort skärpedjup och hela vägen till andra änden. Lättare att lära med stort min/max, blir lixom mer uppenbart vad som händer när man vrider på rattarna på kameran.
De är ju dessutom riktigt bra och prisvärda objektiv.

[edit] Hyperfokal fous är precis vad du söker efter, du kommer få "allt" i bilden skarpt och det talar om vart du skall fokusera för att uppnå det.
 
Senast ändrad:
Ok, jag tycker att det var helt ok i alla fall, bländare 5 och 8 är inte så jätteolika om du står en bit ifrån motivet, man ser nästan ingen skillnad på det, har du provat att fota utan uv filter? För jag tycker att filter förstör lite av bildkvalitén, men det är min personliga åsikt.

jo jag har hört att det är diskussioner om det..köpte det bara med tanke på att det funkar som ett skydd också..men har funderat på om jag lika gärna kan va utan det..jag är jätterädd om kameran iaf
 
jo jag har hört att det är diskussioner om det..köpte det bara med tanke på att det funkar som ett skydd också..men har funderat på om jag lika gärna kan va utan det..jag är jätterädd om kameran iaf

UV kan ge sämre prestanda men om det är av bra kvalité så kommer det ge minimal inverkan vid så gott som alla fototillfällen.
 
jo jag har hört att det är diskussioner om det..köpte det bara med tanke på att det funkar som ett skydd också..men har funderat på om jag lika gärna kan va utan det..jag är jätterädd om kameran iaf

Du gör rätt i att vara rädd om kameran =) Men prova gärna att ta lite bilder utan filter, och kom ihåg efter en fotodag så är det långt ifrån alla bilder som är bra när man kommer hem och kollar igenom dom, spelar ingen roll om man heter Mattias Klum och har utrustning för hundratusentals kronor, många bilder blir dåliga och några blir guldklimpar. Som jag skrev tidigare, om du vill få märkbart bättre bilder måste du nog titta på en af-s 35 1.8g, svårt att beskriva men bilderna ser renare och mer högupplösta ut med den upplever jag, inte bara skarpare, utan totalt sett bättre på allt tycker jag att den är.
 
Du gör rätt i att vara rädd om kameran =) Men prova gärna att ta lite bilder utan filter, och kom ihåg efter en fotodag så är det långt ifrån alla bilder som är bra när man kommer hem och kollar igenom dom, spelar ingen roll om man heter Mattias Klum och har utrustning för hundratusentals kronor, många bilder blir dåliga och några blir guldklimpar. Som jag skrev tidigare, om du vill få märkbart bättre bilder måste du nog titta på en af-s 35 1.8g, svårt att beskriva men bilderna ser renare och mer högupplösta ut med den upplever jag, inte bara skarpare, utan totalt sett bättre på allt tycker jag att den är.

får väl se om det blir nåt annat objektiv..för just nu känns det inte så roligt att fota, när man har litet hum....och jag ska inte sticka under stolen med att jag har inlärningssvårigheter, det är en sak att memorera en massa fakta, vilket jag också har svårt för, men en helt annan sak att förstå innebörden av det, vilket jag också har svårt för... där det ställer till hinder för mig.
 
får väl se om det blir nåt annat objektiv..för just nu känns det inte så roligt att fota, när man har litet hum....och jag ska inte sticka under stolen med att jag har inlärningssvårigheter, det är en sak att memorera en massa fakta, vilket jag också har svårt för, men en helt annan sak att förstå innebörden av det, vilket jag också har svårt för... där det ställer till hinder för mig.

Hade du skrivit detta lite tidigare eller tydligare hade säkert bemötandet blivit lite hyggligare.
I ditt ställe hade jag sökt reda på en foto-klubb eller i alla fall någon form av fotokurs. Det finns en del via ABF eller folkhögskolorna runt om i landet.

Då får du chansen till en diskussion öga mot öga, vilket i alla lägen är bättre än ett forum på nätet.
 
Du fick ju en gratis fotokurs när du köpte kameran, gå den vettja!

http://www2.nikon.se/nordic/school/pages/school2.asp?SchoolID=7

Och åter igen, läs manualen med kameran i handen, jag hade väldigt svårt att förstå kamera-teori genom att bara läsa eller få det beskrivet för mig men när man har kameran i handen och trycker och vrider på samma reglage som står beskrivna i manualen blir det en helt annan grej.
 
får väl se om det blir nåt annat objektiv..för just nu känns det inte så roligt att fota, när man har litet hum....och jag ska inte sticka under stolen med att jag har inlärningssvårigheter, det är en sak att memorera en massa fakta, vilket jag också har svårt för, men en helt annan sak att förstå innebörden av det, vilket jag också har svårt för... där det ställer till hinder för mig.

Varför så negativ? Du kommer att utvecklas med tiden, du kommer bara att få bättre och bättre bilder, och varför känns det inte roligt att fota när man har ett litet hum? Du kommer ju bara att tycka att det blir roligare när du lär dig saker hela tiden, hitta roliga motiv, lära dig mer om vilka ljusförhållanden som gynnar olika motiv osv, lära dig fokushantering som är riktigt viktigt. Du kan inte mena allvar med att ge upp!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.