Hmmm, ja kanske du skakar utan att tänka på det? Det hjälper att hålla andan precis när man ska krama slutarknappen, Alternativt prova ett annat objektiv, jag vet att 18-105:an inte är supervass, men den är inte så dålig som du verkar tycka att den är, kanske det är fel på ditt ex, det är många faktorer som kan göra dina bilder suddiga, ett objektiv som jag tycker klår 18-105:an rejält är af-s 35 1,8g, den är ljusstark och mycket roligare än 18-105 också då du kan få mycket roligare och konstnärligare bilder med den då den har en riktigt stor bländare på 1,8. Den är riktigt skarp från 2.8 och ger riktigt bra skärpa över hela bilden på bländare 5-6-7-8. Jag tycker den klår en 18-105 med en stor mariginal, den kostar c:a 1800:- alternativt nya af-s 50 1,8g som har samma egenskaper fast lite mer tele, inte lika allround kanske, ingen av dom har bildstabilisator så det är bra om man inte är så skakig när man använder sig av dom. Men dom är så korta och lätta så att man behöver inte ha vr på dom, båda är riktigt skarpa och ett lyft mot din 18-105.