Annons

hur dyrt objektiv till d7000

Produkter
(logga in för att koppla)
De flesta, skulle jag tro.

Du lär ha svårt att lära dig något, om du inte ändrar attityd till problemet. Du har köpt en produkt som är alldeles fel för dig. Som flera har sagt: byt till ett enklare verktyg eller lär dig använda det avancerade verktyg du köpt.

En kompaktkamera, som du troligen använt förut, har skärpa över nästan hela bilden, dvs från nära dig till jättelångt bort. De flesta fotografer vill helt enkelt inte ha det, av konstnärliga skäl.

Jämför de två porträtten av den blonda kvinnan på den här webbisdan:

http://nevnarien.se/2010/june/vad-ar-skarpedjup.html

Ser du skillnaden?


Per.

det där har jag inget problem med, såna bilder kan jag ta.
 
Tobias, det kanske är så att du har svårt att läsa och förstå skriven text eftersom du inte hittar något på nätet, som du uttrycker dig. Sök på You Tube så hittar du massor. Tutorials om din kamera och om hur man fotograferar. Spar som favorit så kan du gå tillbaka när du vill.
 
så med tanke på att jag tar mycket bilder på motiv som kanske inte är så nära säg, stads och naturbilder så har jag ingen användning för ett f2,8 objektiv eller? visserligen tar jag bilder på min dotter och då framhäver jag henne starkare med ett 2,8 objektiv som gör bakgrunden än oviktigare då...?
När det gäller landskap & liknande så tjänar bilderna betydligt mer på ett vettigt stativ än optiken.
Man jobbar långsammare och koncentrerar sig mer på kompositionen. Och ofta vill man ha ett stort skärpedjup.

När det gäller porträtt så har du redan förstått poängen.
Men samma effekt använder man överallt.
Skillnaden mot kompaktkameran är att allt alltid blir skarpt. Med systemaren kan/måste du välja varje gg.
 
Nikon D7000 mår bra av dyra objektiv. Ju dyrare desto bättre. Det är precis som du börjat inse ett måste med bra, men framförallt dyra objektiv. Men man behöver egentligen upp på lite bättre kamera oxå. En D3X tror jag skulle passa. Glöm bara inte att skruva upp skärpan i picture control! Lycka till!

Har fotat nu i några dagar med min D7000 och det är en kanon kamera och för att besvara den första frågan i tråden, vill du se vad kameran kan ge köp eller låna ett fast objektiv rekommenderar Nikon 35 1,8DX Så får du ett fantastiskt skarpt och ljusstarkt objektiv för ca 200 kronor blir inte mycket bättre eller om det är porträtt du är ute efter 50 1,8 för lika mycket pengar.
Har inte något kittobjektiv till kameran och kan inte bedöma det men rekommenderar dessa två objektiv, blir det fortfarande oskarpt får du leta efter andra fel, men det ligger inte i kamerahusets konstruktion!
/Micke
 
Jag har en nikon d7000 och undrar om det är värt att lägga mellan 10000-20000 på ett objektiv eller behöver man ett bättre kamerahus för dom summorna? har tänkt mig möjligen Nikon AF-S 17-55/2,8 G ED, Sigma EX 70-200/2,8 APO DG HSM OS till Nikon AF (om det nu passar till den kameran...?, Nikon AF-S 70-200/2,8 G IF-ED VR II...kan säga att jag är nybörjare och vill bara ha något bra...tycker att kitobjektivet 18-105 inte tar skarpa bilder.

Tja,

Vet inte om du hittat nåt læmpligt tips i denna tråd innan den fløt ut i en orgie av diverse obegripligheter...
Jag har en D7000 en mycket bra kamera om du frågar mig. Jag har tidigare anvænt både D90 och D700 så jag har lite att jæmføra med iaf.
Frågan ær vad tænker du fota och vad kræver detta før typ av objektiv?
Ex Jag fotar mycket mænniskor, macro och byggnader. Jag har mitt nikon 105mm 2,8 som jag anvænder 90% av tiden till macro, och portrætt men också som ett medium tele. Har ett fast 35 mm 1,8 och ett 10-24 vidvinkel till byggnader, arkitektur och trånga utrymmen. Det ræcker før mig och det jag fotar....
Ær du nybørjare skulle jag råda dig till att inte køpa værstingarna på runt 20000:- (70-200 VR ll) innan du "hittat" din grej. Tycker du att det du fotar inte blir riktigt skarpt, prova stativ och fjærrutløsare istællet. Om inte annat kommer du billigare undan.

Lycka till!
 
Jag vet inte om du missade mitt svar, eller om du inte ville besvara. För säkerhets skulle skickar jag igen.
Nu verkar det äntligen som du börjar få den rätta attytyden för att kunna lära dig något. :) (Jag tänker på andra halvan av ditt inlägg..)
Ifall du vill läsa om hur man kan använda sin kamera på bra sätt så kan jag verkligen rekommendera fotoguiden.se. Där står mycket bra grejer i allmänhet! Till just det du funderar på så är deras artikel om skärpedjup verkligen bra att läsa! http://www.fotoguiden.se/lektion/fotoskolan_del_5-53.html (Det tar 2 minuter att registrera sig..) Den förklarar precis det som jag uppfattar är ditt problem :)

På samma sida finns sedan en hel del artiklar med bra tips. Nyckelorden är TÅLAMOD och VILJA!

EDIT: Man kan ju notera att hela artikeln igenom eftersträvar författaren ett KORTARE skärpepdjup. För att förstå detta krävs viss kunskap/känsla för hur man komponerar en bild. Jag tror att anledningen till att du inte är nöjd med någon av bilderna är just att du inte riktigt förstått konceptet! :)
 
Köp "Foto min hobby" av Pär Lundqvist (eller låna den på biblioteket). Den innehåller det mesta du behöver veta, och berättar det på ett pedagogiskt sätt.
 
Jag har just köpt ett D7000 hus. Och jag har en D90, till vilken jag tog 18-105. Detta kändes lite mjukt/svampigt, så jag sålde det och köpte ett 16-85, som jag är supernöjd med!! Imponerande!!

Igår, plåtade jag med min D7000 med 16-85 samt 50/1,8. Och är Grymt, nöjd!! Två prisvärda och bra gluggar som levererar kanonskarpa bilder! Så, jag får också känslan av att din utmaning ligger i att lära dig mer om kameran.
Någon skrev om att gå in i menyn och lägga på lite mer skärpa, gör det! Men framförallt, lär dig kameran! Även med 18-105 kan det ge dig glädjande bilder, helt klart!!! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.