Annons

Hur dirigera kritik till bilder som behöver kritik?

Produkter
(logga in för att koppla)
Eftersom vi uppenbarligen är några stycken som tycker ungefär lika i den här frågan så får vi väl föregå med gott exempel. Om var och en kommenterar en bild idag och försöker ge lite konstruktiv kritik kanske vi kan påverka andra?

Bra förslag och kanske det bästa sättet att få till någon förändring. Kommentarskrav som någon annan skrev kan ju vara nåt men det känns lite påtvingat.
 
Jag tror att om man tvingar folk att kommentera så finns risken att kommentarerna blir ännu mer intetsägande. Däremot ska jag absolut föregå med gott exempel. Jag gör nog redan så att jag mest ger kommentarer på sådant där jag tror att jag kan ha någonting att komma med som faktiskt kan väcka nya tankar. Dock har jag bara hunnit kommentera en fyra-fem bilder ännu, och laddat upp två. :)
 
Vilken bra tråd du har skapat, Sara! Jag håller fullständigt med dig om detta. Visst vill vi ha konstruktiv kritik! Då kan vi ju utvecklas tillsammans och bli bättre. Visst blir man glad av ryggdunkande.de behövs också ibland. Däremot kunde de utvecklas tycker jag. "Snyggt" är ju inte så givande att få kanske. Om den kommentaren utvecklas lite så får den enligt mig ett större värde. Typ "Jag tycker den är snygg eftersom....osv"

Lite fylligare kommentarer som ger lite substans till kommentarerna och gärna både socker och salt tycker jag vore välkommet.

Ha det gott alla!
/Janet
 
Fördelen med fotografi är att det inte är en absolut vetenskap utan synnerligen subjektivt. Vad som är en bra eller dålig bild är mycket upp till betraktaren och det finns ingen absolut sanning. En åsikt från en 20-årig nybörjare är lika mycket värd som den från en 60-årig veteran.
Det är nästan sant. Om det vore helt sant så skulle det inte finnas akademiska ämnen som t.ex. litteraturvetenskap.

Eftersom människor är ganska lika, för det mesta, så finns det en slags minsta gemensam nämnare för vad som är en bra bild. Det är en statistisk "sanning", så vad en enskild människa tycker är bra påverkar inte det sammanvägda resultatet så väldigt mycket.

Sen är det förvisso helt sant att det finns en stor variation vad gäller tycke och smak.

Sist, men inte minst, så är man som amatörfotograf helt fri att fotografera på precis det sätt man själv tycker är bra, och kan helt strunta i vad andra tycker. Det är bara kommersiella fotografer som behöver bry sig om andras smak vad gäller bilder.
 
Ni som läser den här tråden och engagerat er i kritikpoolen har väl redan läst det här men jag tycker det är vettig information som förtjänar att bumpas lite;

http://www.fotosidan.se/cldoc/konsten-att-ge-bildkommentarer-2.htm

En annan text som kan fungera som ett stöd om man känner att man inte riktigt "vågar" kritisera en bild, ibland bilder som man undrar hur de hamnade i kritikpoolen från början, är just reglerna för poolen (utklippt);

"Du bör ha gjort en hel del självstudier och använt en rejäl dos självkritik först innan du lägger upp bilder för kritik! Du har gjort ditt yttersta för att skapa en riktigt bra bild som intresserar betraktaren!

Denna poolen är till för klassisk bildkritik. Dvs här säger man vad man tycker om bilderna och man gör det för att fotografen skall få konstruktiv feedback och utvecklas. Man får lov att ge hård kritik men gör det på ett konstruktivt sätt."
 
Det här har säkert diskuterats förut, men jag tycker mig se en tendens att det är de snyggaste och mest fulländade bilderna som får mest kritik i kritikpoolerna, och många kommentarer är av typen "bra fångat!" och "den bilden berör mig verkligen", alltså ganska allmänna kommentarer. Jag menar nu inte att man inte får ge positiv kritik. Det är ju jättroligt att höra någonting sådant om ens egen bild, men samtidigt kan jag tycka att många bilder som skulle behöva få mer hjälpande kritik, inte får någon alls. Det är ju på sätt och vis de ointressanta lite halvdant utförda bilderna som bäst behöver någon som vill diskutera dem. Någon mer som har tankar kring detta?

Hei!
Problemet er også ofte at om en gir skikkelig kritikk så oppfattes det av mange som negativt. Er bildet 'pent' og skarpt så ser det ut til å være nok for mange. At det er elendig kpmponert og kjedelig virker å være likegyldig. Har prøvd å gi kritikk, men finner at tiden det tar å gi en skikkelig vurdering, noe som gjør at en selv også lærer, blir oftest lite verdsatt. So, why bother?
 
Jag tror att det finns en anledning till att folk 1. väljer de bilder de gillar när de skall krirtisera och 2. mest kommer med glada tillrop...

Det finns så många bilder här så man sållar med hjälp av tumnaglarna de bilder som tilltalar och när man klickar på dem så inser man att tycker man om dem och berättar det. Eller så gillar man dom inte och då säger man inget.

Det är svårt att ge konstruktiv kritik... man behöver vara trygg med sitt eget fotograferande och dessutom vara van att själv ha blivit utsatt för kritik.

I sin utveckling är man beroende av olika typer av kritik... Man kan jämföra lite med ett barns utveckling. I början vill och behöver barnet sina föräldrars odelade poitiva omdömen av allt man gör. Kvaliteten på det man gör i detta läge är sällan så bra så att man tar in en professor för att bedöma den, men är viktigare för att man skall växa som människa. Senare i utvecklingen är man i behov av annan typ av kritik som mera påminner om den du efterfrågar med denna tråden. Kritik som pekar ut färdriktningen och som på allvar utvecklar ens kunskaper. Den kritiken hittar man nog bäst hos proffesionella lärare genom utbildning.

Det tar tid att ge kritik och skall den vara av den arten du efterfrågar bör den komma från personer som vet vad dom talar om. De personer som konkret och regelbundet skulle kunna leverera den typen av kritik är oftast proffs eller semiproffs och nog inte själva i behov av den från andra som inte kommit lika långt i sin utveckling. Därför kommer du nog inte se så mycket kritik från mera etablerade fotografer. De söker sina omdömen hos andra proffesionella kollegor eller mentorer. Hela systemet är en trappa där jag tror att Fotosidans webbsajt fyller en viktig del i den tidiga utvecklingen av en fotograf. I den trykta tidningen har du exempel på kritik längre upp i samma trappa... av etablerade fotografer och med utvalda bilder. Jag tycker det hela är en lysande idé och morot för fotografer under utveckling... brilliera på webben och ta dina bilder in i den trykta tidningen.

Jag önskar, precis som du Sara och alla andra, att kritiken på webben skulle vara mer mentorliknande och ge mig konkreta uppslag på vad jag kan förbättra men jag tror att då får man nog snällt sätta sig vid skolbänken igen eller hitta någon annan form av utbildning.

Det ironiska i hela detta inlägg är att när du når ytterst på din utveckling och blir proffesionell så är det lite av tillbaka till barnstadiet... Då blir åsikterna från de som inte riktigt vet varför de gillar en bild ditt levebröd. Jag jobbar inte som fotograf men med annan kreativ produktion som film och rörlig grafisk design och många gånger är det tydligt att kunder och beställare efterfrågar saker som inte i världshistorien hade passerat genom en proffessionel bedömares nålsöga.

Så sensmoralen i detta inlägg får nog bli att de glada tillropen du får här är en bra indikation på att du är på rätt väg. Vill du försäkra dig om en djupare insikt så sök dig till en utbildning.

Kom ihåg att jag kan ha fel och att detta bara är vad jag tror.

Mvh
/Styrbjörn
 
Glömde en sak...
Kom ihåg att det är lika utvecklande att fundera över varför man gillar en bild, eller inte gillar den. Så istället för att lägga upp en bild och hoppas på att få kritik på den i utvecklingssyfte gå igenom uppladdade bilder och välj ut ett gäng och sätt dig ner att fundera över vad som är bra och mindre bra med dem. Man blir förvånad över hur mycket om sitt eget fotograferande man lär sig genom att betrakta och reflektera över vad andra gjort.

/Styrbjörn
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.