Annons

Hur backup-lagrar du dina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hur backup-lagrar du dina bilder?

  • Extern disk

    Röster: 263 14.3%
  • CD-R skiva

    Röster: 703 38.4%
  • DVD skiva

    Röster: 492 26.8%
  • Annan dator/server

    Röster: 136 7.4%
  • gör ingen backup

    Röster: 239 13.0%

  • Totala väljare
    1,833
  • Enkät stängd .
På DVD skivor i brandklassat kassaskåp i hyfsat sval källare. Är ingen expert men tror att det fungerar bra. Märker även skivorna med datum och planerar att bränna om dom med ca 5 års intervall. Mvh Martin
 
Ett tips vid hårddiskkrasch!

Ett tips till den som drabbas av att hårddisken börjar "klonka" "skramla" eller "leva djävulen" dvs en RIKTIG hårddiskkrasch.
Lägg hårddisken i frysen över natten och sedan på morgonen in i datorn igen. Då har du cirka 10 minuter på dig att få ut all information ur den.
Det funkar inte alltid men för det mesta. (lägg den gärna på en påse eller nåt så att du inte får issörja på undersidan)

MVH / Ken1
 
Tycker att det är riktigt intressant att läsa att "bränna om efter 5 år" m.m. jag är i alla fall inte säker på att DVD, CD-R media är fullt läsbara efter 5 års lagring.
-------------------------------------------------
Skriva på dom med penna är ju ett sätt att skapa förändringar / oxidation i aluminiumskiktet och göra den oläslig, samma sak när man plockar upp dom ifrån hårda fodral där du måste pressa ner centrumet eller vika upp kanten för att få bort dom, skapar lätt mikroskopiska sprickor som får syre att komma in mellan aluminiumskiktet och plasten med oxidation som följd.

Det finns program för att kolla felläsningen fråm DVD, CD-R m.m., sök tag på ett och kolla en skiva, (sätt inte kaffet i halsen då bara)" =)
Felläsningen på en OK skiva är ibland lite skrämmande.
 
CD och DVD media

För optimal lagringstid bör man tänka på detta!
De flesta kända märken av skivor har oftast flera olika kvallisorter och priser på skivor. Och det går faktiskt hand i hand (i de flesta fall) detta faktum att de dyraste skivorna åxå är de bästa.
Istället för att betala 40 kronor för ett 10 pack cd-skivor bör man lägga kanske 80-100 kr.
Skall man bränna annan dynga än sina viktiga bilder duger dock de flesta skivor!
Det finns dock billigare skivor som är relativt bra.

/ Ken1
 
Bränner backup på verbatim cdr, har "original" filerna på C och kopia på D.

Väldigt dålig erfarenhet av läsmöjligheterna på brända dvd-skivor, någon som delar den åsikten?

Allt är för tillfället här hemma men har planer på göra backup på en usb hdd som får ligga hos bekant/släkting.

Litar inte på cd/dvd utan tänker nog hålla bilderna flytande genom flera uppsättningar på hdd som får kopieras till nytt när tiden är mogen.

Mvh
 
DVD läsproblem

Man bör testa läsmöjligheterna i "dator-DVD" eftersom dessa är lite mer kräsna än DVD spelare som kopplas till en TV tex.
Vissa "Dator-DVD" gillar inte tex DVD-R skivor och vissa gillar inte DVD+R skivor. Vissa har svårt med vissa märken och andra har svårt med andra märken.
Tyvärr verkar det vara lite hött å mött med detta:(

/ Ken1
 
Jag har en allt på två olika DVD:skivor, en i lägenheten och en på firman. Brinner båda ställen ner på en gång är det lika bra att lämna in ändå!

Kem skrev:
Ett tips till den som drabbas av att hårddisken börjar "klonka" "skramla" eller "leva djävulen" dvs en RIKTIG hårddiskkrasch.
Lägg hårddisken i frysen över natten och sedan på morgonen in i datorn igen. Då har du cirka 10 minuter på dig att få ut all information ur den.
Det funkar inte alltid men för det mesta. (lägg den gärna på en påse eller nåt så att du inte får issörja på undersidan)

MVH / Ken1
Vad har du fått det ifrån? Jag ifrågasätter inte själva proceduren, men förstår bara inte hur det skulle fungera. Menar du oljefyllda då? Eller de utan olja?
 
Senast ändrad:
Arkivera

Spännande att se hur mycket energi som läggs ned på att spara de digitala bilderna. Hoppas att de är värda all möda!
Själv är jag en glad amatör, men sparar ändock ned alla bilder på en separat disk/PC i nätverk (står dock i samma rum som original PC). Kopierar samtidigt även över bilder löpande till CD-R. Dessa arkiveras i samma hus (dock på annan våning). Brinner huset upp har jag helt andra prioriteringar.
Utöver detta så låter jag skriva ut (genom labb) de bilder som jag verkligen vill ha kvar. Det är dock trots allt så att pappersmedia fortfarande har en bevisad livslängd. Läste helt nyligen en bok om Schackelton och om hans sista resa till Arktiskt (av Caroline Alexander), med bilder av Hurley. Där hade vi en kille som ansträngde sig för att bevara sina bilder. Rekommenderas!
 
CandyStore skrev:
Haha... I stort sett identiskt med mig! Dagen lägenheten brinner upp kommer man ångra att skivorna inte lämnades iväg i tid!

Skulle rekommendera bankfack för skivorna, brandsäkert och ganska billigt(ca 500kr/år). Använder mitt även till negativ, men det tar rätt stor plats så jag funderar på att skaffa ett litet kassaskåp.

// Anders
 
Jag har en extern disk som jag har i bankfack. Gör backup en gång i månaden på min dator till den.
 
Jag har tänkt hur länge som helst på att bränna ner mina bilder på DVD-skivor ifall något skulle hände men det har inte blivit av. Lever glatt i tron att min dator aldrig skulle kunna göra mina bilder något illa. Den dagen jag bränner en backup ligger nog tyvärr bara ett par dagar före den dagen jag blir av med backupen... Tror inte att det där med backup är för alla.
Det där med att ha dvd-skivor i bankfack eller sådär verkar ju lite James Bond. (Är det spionbilder då eller?)
 
Jag har min bilder i ett bankfack för där vet jag att det ska vara mkt till innan dom försvinner. Jag har hittills gjort backup på ungefär 20000 bilder och 300 filmklipp från min dotters första år och skulle datorn krascha så är allting borta om jag inte hade backup. Har varit med om en hårdvarukrasch precis där hela hårddisken nöp, var bara att slänga hela skiten!
Börjar huset brinna så spelar det inte så stor roll om du har bränt en backup på en dvd och lägger den bredvid datorn, risken är stor att den stryker med då... därför bankfack eller hos en förälder, ditt jobb eller hos en polare som bor nära så du kan enkelt fortsätta att göra backup när du vill. Jag valde bankfack för dom är brandsäker och att jag bor granne med banken. Varför ska bankerna ha bankfack för om dom var bara för James Bond? ...knappast en affärsidé tycker jag!
 
Jag sorterar dom i mappar efter år/månader/händelse. Men jag lovar dig att hitta bland bilderna är fan inte det lättaste ibland! Mycket bilder är skitbilder men jag anser att en bild för mkt är inte fel. Oftast när jag plåtar digitalt så lägger jag mig på avtryckaren och bara plåtar, för det är då man får de mest spontana bilderna. Sen har jag inte tid att slänga sådana som blir mindre bra och lagringsutrymme idag kostar ite mycket pengar! Jag älskar att dokumentera mitt liv, framförallt min dotters liv, därför detta hav av bilder!
 
Bör tilläggas att de 20000 bilderna som jag tagit har jag inte tagit på min dotter under ett år, utan de bilderna är tagna under en 5års period.
 
Joakim A skrev:
Hur länge håller en CD-R och likaså DVD-R?
Mycket länge!

Jag har en hel del riktigt gamla skivor och det är inga problem ännu. Det viktigaste är att de ligger mörkt och torrt och helst inte för varmt.

CD och DVD kommer att kunna läsas i väldans lång tid framöver. Hur länge har CD-skivor funnits?

Men är du orolig kan du ju kopiera dina DVD/CD när de börjar fasas ut. Du kan ju också kopiera om dina skivor med 5 års mellanrum om du är orolig för att de inte skulle hålla.

Sen är jag lite förvånad över de som vill behålla TIFF över sina RAW filer. RAW är ju det som är negativet - den egentliga sensordatan som kameran lagrat. En TIFF är ju en färdigbehandlad (framkallad) bild. Du slänger väl inte dina vanliga negativ?! Dessutom, när RAW-programmen blir bättre så kan du läsa in dina RAW-filer och få ännu bättre bilder! Det kan du inte göra från en redan framkallad TIFF, PNG, JPEG osv....

RAW-formatet hos din kamera kommer nog inte att sluta fungera. Men igen, som jag sa tidigare om CD/DVD, så är det ju bara att kopiera/konvertera om bilderna den dagen Nikon, Canon, Adobe, mfl säger att de kommer sluta stödja formatet!

Det går ju även att spara ner en kopia av sitt RAW-program på skivorna. Eller kanske tom källkoden till DCRAW för framtiden.
 
Senast ändrad:
andewid skrev:
Mycket länge!
När jag började mitt projekt med att bränna om mina gamla CD till DVD så var det en skiva från 1996 eller 1997 som var trasig. Den var lagrad under så idealiska förhållanden man kan i en hemmamiljö och sällan använd. Tyvärr var det inte mycket att göra och filerna som försvann på den skivan var inte livsviktiga, vissa hade jag på annat ställe.

Det finns exempel på skivor som gått sönder långt mycket snabbare också. Men det är nog svårt att ge någon exakt tidsgräns. Jag tror att jag hade otur med den skivan, trots att det var en märkesskiva som kostade en slant på den tiden. Som jämförelse; under samma tidsperiod har jag också råkat ut för en hårddiskkrasch (jag har nog haft tur). Jag har haft betydligt fler band som dött på mig under årens lopp, för att inte tala om disketter. Så jag tycker ändå det går åt rätt håll.

Till alla de som bränner backup på CD/DVD. Vill man kan man försöka skydda sig lite extra mot bitfel. Det finns program som räknar checksummor för att kunna korrigera smärre fel. Det är ingen garanti att man återfår sitt data om något slutar funka, men det kanske kan hjälpa till och för många räcker det. Två program jag har hittat är dvdisaster (open source) och CDCheck (shareware med möjlighet till gratis personlig licens). Själv har jag inte gjort checksummor på mina skivor, men det kanske man borde?
 
Du kan testa kvaliteten på dina brända skivor DVDInfoPro. Och du ser tydligt skillnaden på skivor brända i 4x och 16x.

Annars kan du använda WinRAR och lägga på recovery record 10% eller så (använd store).
 
andewid skrev:
Annars kan du använda WinRAR och lägga på recovery record 10% eller så (använd store).
Intressant. Hur funkar det?
Har missat att WinRAR har möjlighet att lägga till felrättande data.

Men har man inte fortfarande problemet att plocka ner filerna från den dåliga CD-skivan? Dvs, om man får läsfel lär det ju inte gå att plocka ner filen med explorer.

En CD har ju redan ganska mycket felrättande redundant data på lägre nivå, så hur mycket hjälper det att lägga felrättande data på filnivå?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.