Annons

Hur backup-lagrar du dina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hur backup-lagrar du dina bilder?

  • Extern disk

    Röster: 263 14.3%
  • CD-R skiva

    Röster: 703 38.4%
  • DVD skiva

    Röster: 492 26.8%
  • Annan dator/server

    Röster: 136 7.4%
  • gör ingen backup

    Röster: 239 13.0%

  • Totala väljare
    1,833
  • Enkät stängd .
Jag spar inte ens mina inscannade. Scanningen är för något speciellt behov, som webbilder eller utskrift. Därefter existerar bara diat. Om jag tar bilder digitalt sparas bara en pappersutskrift.
 
Estethia skrev:
det där låter som en fd. medlem i min fotoklubb. hon har inte ett endaste negativ från alla åren kvar..."varför skulle jag ha kvar dom, jag har ju fått bilderna..."

Jag spar, efter viss gallring, mina dior. Digitalt är inte mitt huvudsakliga medium, men jag är på väg att skaffa en liten kompakt. Om det senare blir enbart digitalt kommer jag naturligtvis att spara de digitala originalen med omsorg. Och det är klart, om jag skulle få en bild jag tycker är riktigt, riktigt bra redan nu med en digital kompakt för dokumentation eller allmänna snapshots, så kanske jag måste göra något. Men för mig är foto en hobby där jag vill lägga tiden på det jag tycker är roligt och administration, dvs att förvalta digitala bilder säkert i tiden, hör inte dit. En sparad pappersbild i album eller skokartong liksom dia kommer att överleva. Papper eller dia är nu nödvändiga format, man kan inte visa bilder på skärm och digitalprojektorerna är inte tillräckligt bra än.

/Staffan
 
Staffan skrev:
Men för mig är foto en hobby där jag vill lägga tiden på det jag tycker är roligt och administration, dvs att förvalta digitala bilder säkert i tiden, hör inte dit.
jag har plåtat sen jag var 10 år.
jag är glad att jag hade sinnesnärvaro nog att spara alla negativ för en större del av alla kopior från den tiden blev förstörda (förvaring i hemmet) av att ett fönster förstördes när ingen var hemma och regn stormade in i rummet där bilderna låg i pappersfickor och i låda under ett skrivbord.
tur att inte alla kopior låg på samma ställe dock.
en pärm med s/v negativ låg tyvärr i närheten och några filmer blev skadade och måste restaureras digitalt (jättejobb som jag inte ens orkat tänka på än). där önskade jag att jag hade haft dubbla neg. om det nu hade gått.

jag tog skitbilder när jag var liten, men nu när jag ser 25 år tillbaka så är de bilderna en dokumentation av min barndom (leksaker, lägenhet, cyklar, kompisar, mjölkpaketen då, föräldrarna, husdjuren, bostadsområdet osv osv).
jag la tiden på det jag tyckte var kul (och sparade samtidigt alla neg) och idag är den bildskatten värd 100 gånger mer för mig.

idag är jag extra noga med mina digitala filer eftersom jag vet att dom måste underhållas lite extra.
de, just nu allra viktigaste, bilderna låser jag in dublettskivorna i bankfack.
jag är säker på att många av bilderna som jag tycker sisådär om idag, kommer ha en helt annan och mycket större betydelse för mig om 25 år.

är du 100% säker att dina hobbybilder aldrig kommer bli mer värda för dig än de är nu?
 
Staffan skrev:
En sparad pappersbild i album eller skokartong liksom dia kommer att överleva.

Ja precis, redan tidigare i diskussionen konstaterades att ett dia är oförstörbart o omöjligt att stjäla osv... funderar på att fota av mina hårddiskar på dia så är de säkra sen!
 
Estethia skrev:
är du 100% säker att dina hobbybilder aldrig kommer bli mer värda för dig än de är nu?

Mnjaa, egentligen är dom andra bilderna kanske mer värda, privata minnesbilder på vänner, släkt, bekanta, resor etc. Mina mer eller mindre seriösa hobbyförsök att fotografera (med dia nu) är roliga för stunden, men är kanske inte viktigast på sikt.

Lat som jag är försöker jag att hålla mig till ett medium, tog det principbeslutet för nästan 15 år sedan då jag fuskade lite med neg, pos och s/v. Nu känner jag en stark brytningstid som en kall kåre i nacken. Jag har vinylskivor, kasettband, band, CD och DVD med musik (ännu inte mp3) men spelar bara CD. Man tappar kollen på de gamla medierna. Risken är stor med foto, inte för filmbaserna tror jag, utan när nästa digitala lagring kommer. Det kommer att gå att överföra, men är det prioriterat då? Därför, med lite självkännedom, lägger jag ribban att hyfsade digitalt tagna bilder ska finnas på papper.

Har en bekant, som inte är fotografiskt intresserad, han lät göra förstoringar från gamla glasplåtar med släktmotiv som ingen rört eller sett på ett antal decennier.

Men det är en fråga med foto, vad ska man ha alla hobbybilder till? Det vore nästan elakt att inkludera dom i ett testamente.

/Staffan
 
Staffan skrev:
Men det är en fråga med foto, vad ska man ha alla hobbybilder till? Det vore nästan elakt att inkludera dom i ett testamente.
varför det? jag sitter och njuter över att min farmor (född 1910) och mormor (född 1898) plåtade mycket (med den tidens mått mätt).
sitter med en hög av deras amatörbilder och myser, för jag var ju inte med på den tiden och kan nu istället titta på bilderna hur det såg ut då och hur man klädde sig då och vad man tyckte var värt att plåta då.
 
Allright, jag tänkte mer på 18603 inbillat konstnärliga naturbilder, hur dom ska kommas åt och/eller källsorteras.
 
Estethia skrev:
varför det? jag sitter och njuter över att min farmor (född 1910) och mormor (född 1898) plåtade mycket (med den tidens mått mätt).
sitter med en hög av deras amatörbilder och myser, för jag var ju inte med på den tiden och kan nu istället titta på bilderna hur det såg ut då och hur man klädde sig då och vad man tyckte var värt att plåta då.
oooo det där är så härligt. När ett nytt släktalbum dyker upp, eller även om det inte är släkt, så är det liten julafton. Hur banala bilderna än är så är det fascinerande att se dem, att få en inblick i det förgångna, se ett ögonblick som någon för kanske 100 år sedan dokumenterat. Borde vara spöstraff på att försumma och glömma bort alla gamla nedärvda album. Det är en gemensam skattgömma vi borde värna om, och njuta av.
 
håller med, men bilderna måste dokumenteras... har tusentals bilder av folk som jag säkert är släkt med, men ingen aning om vilka de är eller var de är tagna :-(
 
Hur mycket skulle ni vara beredda att betala per bild för en säker, snabb och smidig backup?

1 öre?
10 öre?
1 kr?
 
Eftersom jag mest fotar analogt (som jag sedan skannar in) så har jag både negativ/dia som ett backupmedia och sedan bränner jag dvd med de skannade bilderna.

/pl
 
Gör i regel ingen backup. Är bilden tillräckligt viktig tar jag ut den på fotografiskt papper och sätter upp den på väggen. Det har hittills hänt fem gånger.
 
Jag är backupnörd. Har sett för många exempel på krascher stölder mm för att ingnorera detta. Läste i tidningen häromdan att JP Lahall här i Örebro blivit av med sin dator och alla bilder senaste året.
Backar upp på DVD-RW. En skiva för jämn vecka och en skiva för ojämn vecka utöver det tar jag en vanlig DVD-R och backar upp var tredje månad ungefär. De skivorna lägger jag på annat ställe.(Alltså förvaras ej i huset.
 
Jag har själv stått där med en hårddisk som givit upp andan.
Efter ca fyra månader av skannande (ca tre tusen bilder) så stannade den j.... håddisken.
Jag skulle ge bort ett fotoalbum i julklapp till min syskonbarn (sju stycken). Album som följde deras första 20 år i livet.
Det roliga var att ingen av dom hade någonsin sett dessa gamla bilder som legat långst ner i mina fotoflyttkartong (heter det så?).
Men nu såg det mörkt ut med bara en månad kvar till jul!
Som tur var så kunde jag hejda den första imbulsen: Att kast ner det gamla skrället från balkongen.
En datatekniker här i stan lyckade ta ut hårddisken och styra den från en anna dator.
Och vipps så fans all bildfiler på hans dator.
Halv tre på julaftons morgon så satt det sista bladet på plats, med silkespapper och allt.
Nu mera har jag en extern hårddisk. Och är mycket noga med att använda den.


Ps, Dom blev riktigt, riktigt glade över sin album. Den roligaste julklapp jag någonsin givit bort. Ds.
 
Fotograferar RAW, och backar upp både på extern HD (för att ha tillgång till "negativ" om jag vill göra kopia eller förstoring, och CD om disken krachar. Lägger aldrig bilder på samma disk som OS.
 
Gör en backup-cd ungefär en gång i månaden (eller oftare beroende på antal bilder) Det senaste året har det blivit ca 25 skivor och då finns varje bilde med säkert 1-3 gånger.
Jag lägger ibland också in bilderna på en extern hårddisk.
Jag förvarar all backup i samma rum som datorn så jag borde kanske "sprida ut" dem lite mer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.