Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur backup-lagrar du dina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hur backup-lagrar du dina bilder?

  • Extern disk

    Röster: 263 14.3%
  • CD-R skiva

    Röster: 703 38.4%
  • DVD skiva

    Röster: 492 26.8%
  • Annan dator/server

    Röster: 136 7.4%
  • gör ingen backup

    Röster: 239 13.0%

  • Totala väljare
    1,833
  • Enkät stängd .
Okej, det reducerar risken, själv gör du förstås aldrig fel... men när grannens busgrabb behöver pengar till en ny moppe o bryter sej in då?

Han kanske tror att dina diabilder är sällsynta frimärken eller nåt, för han har nog aldrig sett såna förut... När han inser sitt misstag dumpar han dem i närmaste skogstjärn...
 
HDFS) (KGS skrev:
När han inser sitt misstag dumpar han dem i närmaste skogstjärn...
Skogstjärnar växer igen och blir till myrar och mossar. I gamla mossar bevaras allt hur länge som heltst (utom cd-skivor och annan digital media som vi alla vet har begränsad livslängd), se bara hur man allt som oftast hittar gamla mossgubbar från juratiden som mumifierats. Om hundra tusen år kommer dina bilder att fortfarande finnas kvar för historieforskare att frossa i.
 
Men i vilket format sparar ni era backuper?
Är det smart att spara raw-filer. CR2, CRW mm. Eller ska det vara TIFF? Jag funderar lite på om det kan vara ide att endast ha en visningskopia på typ 500kb JPEG på datorns egna HD. Sedan bränner man alla original (CR2, CRW, TIFF???) på två indentiska DVD-R.
Eller, spara ned alla original på två separata externa HD. En av dem arbetsdisk och den andra endast för backup. När de är fyllda skaffar man helt enkelt två till.
Detta kan man vända å vrida på i evighet. Men helt klart är att man varefter tiden går får lagra om på mera aktuella media. det jag oroar mig för en del är om mina CR2-och CRW-filer kan läsas om säg 10-40 år. Ska man behöva spara allt i TIFF också?
Oj oj oj...
 
Jag har skaffat 2 st "kabinetter" = hårdiskar vid sidan om som är anslutna till datorn via USB 2,båda är på 200 GB där förvarar jag orginal och kopian för jag tröttnade på alla dessa brända cd skivor som jag aldrig tittade på.
Mina neg och dior har jag i hängmappskåp i plåt.
 
Senast ändrad:
Jag spara på en intern hårddisk.Sedan gör jag en uppdatering av antivirus och brandvägg. Stänger ner alla anslutningar till Internet. Söker igenom hela datorn efter virus m.m.

När det väl är gjort, slår jag på den externa hårddisken och gör en backup på alla filer som finns på den interna hårddisken till den externa. Stänger sedan av den externa hårddisken.

Någon gång emellanåt sparar jag alla bilder på DVD+RW också.

Det är inte frågan OM en hårddisk går sönder, utan NÄR den går sönder.

Det är inte frågan OM du får ett virus, utan NÄR du får ett virus.

/Håkan
 
;-)

det enda MS-program jag kör e Excel o varför skulle jag nedgradera min Mac med en PC-kompilator (fast då fastnar virusen förstås i den o dens operativsystem)...

men okej, jag vet, en vacker dag så. Och jag hade en virusattack 1998, nVirB hette viruset... dödades genom att hålla nere ett par tangenter vid uppstart *s*

Håller med om att det är en tidsfråga.
 
Senast ändrad:
Jag gör backup på extern hårddisk + DVD, DVD-skivorna lagras i brandsäkert skåp.

Sen gör jag ytterligare en backup av de viktigaste bilderna på CD-R (kodak ultima)...de lagras givetvis även de i brandsäkert skåp.
 
jobbigt

jag sparar mina dior och neg i perm, ingen risk för virus eller att hårddisken krashar...
 
Jag gör ingen backup. Alla bilder som är av intressa tar jag ut via labb och spar i album eller sänder till släkt och vänner.

Jag lägger ibland över bilder på CD för att spara plats, men detta är inte samma sak som att göra backup.
 
Re: jobbigt

Joi skrev:
jag sparar mina dior och neg i perm, ingen risk för virus eller att hårddisken krashar...
För att mina bilder ska försvinna så krävs det att båda hårddiskarna kraschar samtidigt...och samtidigt att DVD-skivorna pajar..oddsen för att det ska hända är försvinnande liten.

För övrigt så kan i nödfall en kraschad hårddisk repareras, så även DVD-skivor som slutat fungera.
 
Jag döper om alla bilder till snuskiga och sliskiga filnamn och delar sen ut dem på Kazaa.

Filerna lär gå att få tag i långt framöver! =)
 
bjornt skrev:
Jag döper om alla bilder till snuskiga och sliskiga filnamn och delar sen ut dem på Kazaa.

Filerna lär gå att få tag i långt framöver! =)
*skratt*

själv bränner jag på två dvd, låser in den ena i bankfack (faktiskt billigt att hyra, rekommenderas) och uppdaterar till ny skiva (eller media) efter en sisådär 5 år eller vad jag tror behövs.
de viktigaste bilderna finns även på min externa hårddisk.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.