ANNONS
Annons

Hotfulla kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Hotfulla kameror.

Det talas mycket om olika typer av kameror här. Det undras över vilken kamera man skall välja om man är oerfaren, erfaren, kan klassiska kameror men inte digitalkameror, om man är fattig, om man är har gott om pengar, om man skall plåta djur, om man skall plåta arkitektur, naket osv., osv..

De flesta av oss vet att dessa diskussioner, som ofta mynnar ut i grottande om tekniska detaljer och varumärken egentligen är ganska onödiga och egentligen är ett uttryck för ett teknikintresse. Inget fel i det, jag skall erkänna att jag själv tycker att det är kul.

Men nu tänkte jag angripa kameradiskussionen från en annan vinkel. Närmare bestämt vinkeln 180 grader från fotografen. Från motivets synvinkel. Om motivet är något annat än en människa är diskussionen inte intressant. Men det är ofta människor vi plåtar, eller hur?

Det jag vill diskutera är hur motivet upplever din kamera. Kan tyckas vara ett kvasi-ämne, men jag tror att det har viss betydelse. Och i den här diskussionen kan vi (ber jag er) hålla er till kameratyper och inte diskutera olika märken bortsett från exemplifiering när det behövs. För en ointresserad modell ser en Nikon F5, en Canon EOS 1 och en Minolta Dynax 9 likadan ut.

Kärnpunkten i hela mitt resonemang är att kameror som tillåter ständig ögonkontakt mellan fotograf och motiv, vare sig det är en modell i en studio eller någon okänd människa på kafébordet intill, ger mycket bättre förutsättningar för en lyckad och naturlig bild. Motivet måste känna sig mycket mindre ”kränkt” eller ”snuvad på sin bild” om han eller hon ser fotografen i ögonen. Eller åtminstone ser fotografens ansikte. För att inte tala om vilka fördelar det ger dig som fotograf.

Det här har jag funderat på ända sedan jag sålde min gamla Rolleiflex (tvåögd spegelreflex med schaktsökare). Jag hade alltid ögonkontakt med motivet och kunde bara genom att snabbt kasta en blick ned i sökaren kolla skärpan. Det var mycket lättare att få en bra timing med ansiktsuttryck osv. när man hela tiden kan titta på motivet. Dessutom behövde jag, när jag ville fotografera diskret (då var det naturligtvis inte fråga om någon ögonkontakt) inte lyfta kameran för att fokusera och komponera. Det här sättet att fotografera funkar med alla kameror som har schaktsökare, fast mellanformatarna funkar bäst eftersom de har en större mattskiva som är lättare att se på lite avstånd. Och enögda spegelreflexer, typ Hasselblad, är diskreta ända tills man fyrar av. Då låter de en hel del vilket gör det svårt att vara diskret om man skall ta ett ”street-shot”, men ögonkontakt kan man ha.

Även mätsökarkameror som Leica M, Voigtländer, Contax G m.fl. är ganska bra. Man använder bara ena ögat, kamerorna är små och täcker bara halva ansiktet. Fortfarande viss kontakt med motivet alltså. Mellanformats-mätsökare, t.ex Mamiya 6 o 7 är inte lika bra tycker jag. De är så stora att de faktiskt blir ett störande moment i kontakten mellan fotograf och motiv.

Faktiskt kan ett åbäke till storformatskamera också funka. Du kan ändå inte stå och gömma dig bakom kameran när du tar bilden. Då sitter filmen framför mattskivan och du står normalt bredvid kameran. Ger bra kontakt med motivet.

Sämst, ur det här perspektivet, är faktiskt de sk proffskamerona som Nikon F5 och Canon EOS 1. Täcker hela fotografens ansikte och är väldigt mycket ”maskin” som blinkar och låter. Betydligt otrevligare att titta in i än i en trygg fotografs ögon. Fast visst är de bra på många andra sätt.

Det här är mina erfarenheter. Vilka har ni?

Hälsningar
Fredrik Persson
 
Bra inlägg.

Detta är ett av flera skäl till att jag gärna jobar med stativ, då är det lätt att hålla huvudet vid kameran, utan att titta i sökaren, och behålla ögonkontakt med modellen.
Man kan stråla med ansiktet när det ser bra ut vilket gör modellen säkrare. Dessutom hörs det bättre vad jag säger.
 
Jag tycker också att det är ett bra inlägg.

Jag har använt både Nikonkameror (F100 och D1x) och mätsökarkamera (Contax G2) på senare år och har inte märkt någon större skillnad. Intrycket består när jag jämför porträtt tagna med de olika kamerorna. Men det kanske beror på att jag alltid pratar mycket och ofta tar ner kameran från ögat när jag tar arrangerade porträtt.

När jag använde mätsökarkameran (jag har sålt den nu, blev aldrig trygg med den) fick jag däremot rätt mycket frågor om varför jag använde en så liten kamera. Det är kanske inte så förvånande, i schablonbilden av en reportagefotograf av idag ingår en stor, svart spegelreflex.
 
Svensson på gatan tror alltid att om du använder den svenska kameran så är du duktig fotograf ;-)
Är vänsterögd i sökaren vilket ju ger lite problem när man kikar i kameran och då gömmer sig för modellen.
Stativ och schaktsökare eller storformat får man ju problemet med att modellen kikar på dig och blicken i bilden kan bli lite lustig när den ligger strax vid sidan om i den färdiga bilden.
Hur man än gör så är det nog bättre med stativ och fotografhuvudet lite vid sidan om och be dom kika in i linsen, eller hur gör ni med blicken?
 
Jeppe skrev:
Trevligt inlägg, men tyvärr, nej naturen bryr sig inte om mitt ansikte och fåglarna blir rädda för det
Var i Sydafrika och försökte fota lite babianer i byn jag bodde, men så fort kameran kom upp och riktades mot dom försvann dom.
Dom hade kopplat likheten mellan ett vapen och kameran var för dom hotfull!
 
Att fota morsans häst med en stor kamera är lönlöst..ja, om du inte använder 600mm tele och står typ 200 meter bort :)

Han blir skitskraj så fort man höjer kameran mot honom. Digitalkompakt fungerar däremot bra. (Inte för att han gör nån skillnad på om det är en vanlig kompakt eller en digital kompakt :)
 
Undvika motljusskydd upplever jag minskar det hotfulla (gäller månniskor ;-) ).

I övrigt tror jag att har man en situation där motivet blir lugnt (smickrat?) av att behandlas av ett riktigt proffs är det viktiga att kameran ser stor och proffsig ut. Är det en annan situation tror jag mest att själva kameran skall vara liten och oförarglig.

Ögonkontakten blir mera proffssituationen ovan men med lite medmänsklig trygghet. Idealet här måste vara om man ställer sig framför kameran men då lär nog bilden bli starkt lidande...

Gömmer man sig bakom kameran tror jag en del känner sig mera i fred, som om de stod framför spegeln därhemma.
 
Det stämmer det du säger.Jag har i min Bronica schakt bättre totalkontroll med motivet oavsett det är naturdetaljer eller människan.
 
Hasse Lundberg skrev:

Var i Sydafrika och försökte fota lite babianer i byn jag bodde, men så fort kameran kom upp och riktades mot dom försvann dom.
Dom hade kopplat likheten mellan ett vapen och kameran var för dom hotfull!

Men det är ju vapnens fel...inte kamerans ;)
 
Vad gäller storlek på kamera och skrämma folk så är det snarare ofta en fördel med en ”proffsig” kamera.
Man blir tagen mer på allvar med en F5 kontra en My2.

Tänk er följande scenario:
Micke är ute en sväng på torget och får se en söt flicka. ”Hej, får jag ta en bild på dig”?

Om hon säger ”ja” och jag lyfter fram en liten kompaktkamera då är jag en töntig kille som hon kan bjuda på lite leende för att vara schysst.
Men, om jag lyfter fram en tvåkilos systemkamera i svart färg och ett vidhängande 105/1,4 så tar hon det hela på större allvar och lyssnar mer på vad jag har att säga.

Så är det faktiskt.

Om det är en reportagesituation, och folk av någon anledning är kameraskygga, spelar det nog ingen roll vad för kamera du kör med.
Det där med att spela dum turist fungerar inte så bra tycker jag.
 
Nåt som definitivt lär skrämma människor är ju hjälpbelysningen till autofocusen med blixt. Vem kom på ett så dumt system? Klart, är det döda föremål spelar det ju ingen roll, men en människa bli ju halvt blind!
 
Först å främst så måste jag få säga att jag är glad över att ha hittat denna förträffliga sida och att jag direkt blev medlem, jag lär mig ständigt något nytt genom att bara läsa alla dessa inlägg/diskussioner som kommer genom er. Betyg:5++ minst :)

Är också glad att man inte sitter med vanligt modem längre, törs inte tänka på teleräkning efter alla dessa timmar jag spenderar här.

Nu till saken.Vår son fyllde 20 igår och huset var fullt med kompisar till honom. Belysningen var så där lagom softad som den generationen gillar och jag tog foto. Herre jisses vad just hjälpbelysningen till autofocusen var jobbig. Det hjälpte ju inte upp saken heller precis att kameran hade svårt att fokusera ibland trots detta megaljus som hjälpredan skickar ut. Till slut ställde jag så gott det nu gick skärpan manuellt istället för att störa så lite som möjligt. Stativ var ju förstås inte till att tänka på så det fick bli vad det blev. Personligen till sist så tror jag nog att när man fotograferar människor så är en ögonkontakt med personen till att föredra för det mesta. //Ronney
 
Tack för input, allihopa.

En viktig slutsats är väl att den gamla sanningen att fotografens attityd och sätt är viktigare än kameratypen.

Hälsningar

Fredrik
 
Lasersikte....

Jösses, undrar hur folk som inte vet vad det är reagerar på laser-holografiska fokuseringen på den nyare Sony-kamerorna....kanske ingenting man använder utan att fråga först...

/Kalle
 
Jag upplever ett stort problem med att mina kameror (Eos 1:eek:r) med zoomobjektiv ser för hotfulla och för professionella ut. För hade jag inga problem att fotografera okända på stan (de troddee jag var tokig och brydde sig inte) men nu är folk rädda för att komma i tidningen.

Samtidigt missar jag färre situationer med Eos 1:eek:rna. Svårt avvägande. Får väl skaffa en Contax G2 också...
 
Sony F-707 och F-717 kan vid dåligt ljus projicera tre snedställda trianglar på objektet för att få en kontrast att fokusera med.....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.