Annons

Holga-frågor

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, eller hur Mikael, så vi kan gotta oss i dessa modifieringar, tejptekniker, osv, hur mycket vi vill! Faktum är att det finns 7 st Diana-ägare, 85 st Holga-ägare och 38 st Lomo LC-A-ägare på Fotosidan. Det är ganska många. En klubb för Lomografi-anhängare kanske vore något? :)

Det ska iaf bli kul att se dina bilder. Jag ska ut och fota den allra första rullen idag!
 
Mmm, jag köpte av honom. Visste inte att han sålde 6x6 formatshållare. Jag plockade ut min och tejpade, men det ska nog fungera det också...

Ja, jag tycker också att den ser precis ut som ursprungshållaren, 6x45.
 
polaroid bakstycke till Holgan

Har precis beställt den, och man får en 6x6 adapter "på köpet".

Beställde från Holga.net
 
Är du lite prylgalen Katriina? Jag vågar inte kolla, för då blir jag nog sugen jag också :) Men den fungerar som en "vanlig" polaroidkamera då? Vad kostar mästerverket?

Låter ju jättespännande...
 
Re: polaroid bakstycke till Holgan

katriina skrev:
Har precis beställt den, och man får en 6x6 adapter "på köpet".

Beställde från Holga.net




Skulle jag inte redan haft ett polbakstycke tilll en av mina pentax skulle jag förmodligen också köpa ett till Holgan, eller Holgorna (har två nu) :)

d roligt som f*n
 
Jessica_ skrev:
Är du lite prylgalen Katriina? Jag vågar inte kolla, för då blir jag nog sugen jag också :) Men den fungerar som en "vanlig" polaroidkamera då? Vad kostar mästerverket?

Låter ju jättespännande...

Jag kollade lite för många gånger och till slut kunde jag inte motstå frestelsen ;-) Jag har kört digitalt dom senaste 4 åren så jag har blivit så van att få se resultatet på en gång och tills det kommer ett digitalbakstycke till Holgan så får man köra polaroid ;-) Men visst är det häftigt att dom tagit fram det här bakstycket, den passar säkert inte någon kamera.

Den ska funka som en vanlig polaroid-kamera förutom att bilderna verkar inte fylla bild-ytan i alla format. Och det verkar bli jättefina bilder!
 
Re: Re: polaroid bakstycke till Holgan

JimSlim skrev:
Skulle jag inte redan haft ett polbakstycke tilll en av mina pentax skulle jag förmodligen också köpa ett till Holgan, eller Holgorna (har två nu) :)

d roligt som f*n

Då vet du kanske om man kan ta loss bakstycket om man har film kvar eller blir det exponerad?
Har aldrig haft nån polaroid så jag vet inte riktigt hur dom funkar...
 
Re: Re: Re: polaroid bakstycke till Holgan

katriina skrev:
Då vet du kanske om man kan ta loss bakstycket om man har film kvar eller blir det exponerad?
Har aldrig haft nån polaroid så jag vet inte riktigt hur dom funkar...




Nej d blir exponerat då, på min sitter det en liten glasbit som är i 6x7 precis framför slutaren, Det ser säkert ut på liknande sätt på Holgan skulle jag tro.
Om jag öppnar bakstycket så läcker det ju in ljus genom detta "fönster" ;)
Men man laddar ju ett tiopack varje gång man laddar om, eftersom dom ligger 10 st i en kassett
så blir ju bara en förstörd,
(den som ligger näst på tur att exponeras)
men det är bara o täcka för med nåt eller lägga den i en ljustät påse i mörker om du vill spara alla pol blad. Om du nu måste ta loss bakstycket
Mvh/ JIM
 
Re: polaroid bakstycke till Holgan

katriina skrev:
Har precis beställt den, och man får en 6x6 adapter "på köpet".

Beställde från Holga.net

Bakstycket är nu på väg! Holga.net har verkligen snabba leveranser, beställde iförrgår kväll och grejerna skickades imorse (med UPS).
Kolla förresten deras sajt http://www.holga.net dom har en himla massa kuliga prylar och bra Holga-länkar.
 
Har just framkallat min första svartvita Holga-rulle och den hänger på tork nu. Det är så spännande! Jag vill se hur bilderna blir NU! :)

Upptäckte när jag granskade negativen att det verkar som att ganska mycket mer än det man ser i sökaren kommer med på negget. Lite synd eftersom det är tråkigt att beskära bort "Holga-kanterna" om man inte vill ha allt med. Får öva mig på att ta bilderna från rätt avstånd...
 
Re: Re: polaroid bakstycke till Holgan

katriina skrev:
Bakstycket är nu på väg! Holga.net har verkligen snabba leveranser, beställde iförrgår kväll och grejerna skickades imorse (med UPS).
Kolla förresten deras sajt http://www.holga.net dom har en himla massa kuliga prylar och bra Holga-länkar.
Hoppsan. Jag blev också prylgalen. Fast det behövdes nog för Holgan har bara min 4-åring använt sista månaderna, men med nya grejer byter jag nog tillbaks den mot nån annan sak;)

Du testar väl och recencerar här så fort du får din? Jag är nämligen inte på rätt adress för att ta emot min till veckan:(
 
Re: Re: Re: polaroid bakstycke till Holgan

lotelo skrev:
Hoppsan. Jag blev också prylgalen. Fast det behövdes nog för Holgan har bara min 4-åring använt sista månaderna, men med nya grejer byter jag nog tillbaks den mot nån annan sak;)

Du testar väl och recencerar här så fort du får din? Jag är nämligen inte på rätt adress för att ta emot min till veckan:(

Fick idag mejl från UPS, dom kommer med den den 26:e! Jippiii!
 
Senast ändrad:
På ZTV brukar det numera rulla en musikvideo där "huvudpersonen" - är en Holga :)

En kille fotograferar en person på stan - ger bort Holgan till denna person som fotograferar en annan person osv.

Många fina närbilder på Holgan ;-)

(har glömt vad gruppen heter - men Featuring Norah Jones kommer jag ihåg)

Kan ju bidra med en Holga-bild jag med:

Dubbelexponerat i New York.
 

Bilagor

  • ny.jpg
    ny.jpg
    30.7 KB · Visningar: 410
katriina skrev:
Är den dubbelexponerad med flit?

Jag är inne på min andra rulle film nu och har gjort alla fel man kan göra. Glömt att ta bort linsskyddet (ja, jag har det bara på för att jag alltid har kaksmulor i väskan) och råkat dubbelexponera ett par gånger. Avtryckaren är så lätt, det är inte svårt att råka trycka två ggr! Det här med skärpan har jag också glömt bort ett par gånger. Blir förvånad om det blir en vettig bild på första rullen. Ja, vi får väl se :)
 
Inte med flit - detta är "Art by Accident" ;-)

Det är ju - som sagt - ganska lätt att göra dubbelexponeringar med Holgan av misstag.

Men i det här fallet blev det lyckat med tanke på att alla andra bilder på denna rulle blev kraftigt underexponerade - tack vara dubbelexponering blev denna ok :)
 
Jessica_ skrev:
Jag är inne på min andra rulle film nu och har gjort alla fel man kan göra. Glömt att ta bort linsskyddet (ja, jag har det bara på för att jag alltid har kaksmulor i väskan) och råkat dubbelexponera ett par gånger. Avtryckaren är så lätt, det är inte svårt att råka trycka två ggr! Det här med skärpan har jag också glömt bort ett par gånger. Blir förvånad om det blir en vettig bild på första rullen. Ja, vi får väl se :)

Jag tycker att avtryckaren känns ganska tung, men det kanske är olika mellan olika exemplar...Jag ska framkalla min andra rulle imorgon, nu har jag försökt att ta "riktiga" bilder, första rullen var ju bara test fast en ganska lyckad sådan. alltså det är märkligt det här med Holga, jag börjar gilla den bara mer och mer ju mer jag tittar på bilder tagna med Holgan. Var ute och plåtade med min digitalare också men det kändes inte lika roligt :-(
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.