Annons

Holga-frågor

Produkter
(logga in för att koppla)
nu är holgan beställd kommer om en vecka kommer den...spännande:)beställde en utan blixt tänkte fråga om någon vet vilka blixtar som går till den?
 
Re: minvärsting-Holga

katriina skrev:
Nu jag fått Polaroid-bakstycket till Holgan, har bara testat att ta 2 bilder med den än så länge. Filmen är bara på 100 ASA så det behövs solsken för att det ska bli bra bilder...

Jag har också skruvat på ett motljuskydd och ett gulfilter. Plasten är så mjuk att det behövdes inte speciellt mycket "våld" för att få dit motljusskyddet, gulfiltret i sin tur skruvas på m-skyddet.

Återkommer med testbilder sedan.


ÅÅÅHÅÅÅ vilen värsting!!
Släng upp bilderna fort fort.
Jag är såååå nyfiken...
 
Blixt

jussi skrev:
nu är holgan beställd kommer om en vecka kommer den...spännande:)beställde en utan blixt tänkte fråga om någon vet vilka blixtar som går till den?





Jag provade just min 540 ez till den och det funkade finfint, tror jag, ska framkalla först så får vi se.


;)
 
Fast ska jag då vara lite kritisk så kan jag juh tycka att allt modifierande inte riktigt ligger Holga i fatet.
Originalet är fortfarande bäst och Holga kommer inte ens i närheten av det.
 
Passar på att ställa en fråga till Katarina jag med :)

Vad är det för polaroidfilm som passar till polaroidbakstycket ?

Är det "vanlig mellanformats polaroid-film" - alltså Polaroid 665, 679 etc?

Jag har en hel del svart-vita 665 (de polaroiderna med negativ) - så man kanske skulle skaffa sig ett polaroidbakstycke till Holgan ? :)
 
Johan P skrev:
Passar på att ställa en fråga till Katarina jag med :)

Vad är det för polaroidfilm som passar till polaroidbakstycket ?

Är det "vanlig mellanformats polaroid-film" - alltså Polaroid 665, 679 etc?

Jag har en hel del svart-vita 665 (de polaroiderna med negativ) - så man kanske skulle skaffa sig ett polaroidbakstycke till Holgan ? :)
Tyvärr Johan, det är 80-film till PolaHolgan.
Och 80-film finns bara på 80-125 ASA samt 3200.
3200 ska fungera inomhus men 80-125 kräver solsken eller en starkare blixt än den inbyggda ;-(

Är det någon som har testat med en extern blixt ? Jag har en gammal blixt som ligger coh skräpar men då måste jag köpa en Holga utan blixt..
 
Ah - OK, tackar för infon.

Och sorry för att jag kallade dig Katarina - Katriina ska det ju vara :)
 
katriina skrev:
Tyvärr Johan, det är 80-film till PolaHolgan.
Och 80-film finns bara på 80-125 ASA samt 3200.
3200 ska fungera inomhus men 80-125 kräver solsken eller en starkare blixt än den inbyggda ;-(

Är det någon som har testat med en extern blixt ? Jag har en gammal blixt som ligger coh skräpar men då måste jag köpa en Holga utan blixt..







Jag körde med Canon 540 ez och det fungerar finemang,

Föressten kan ni inte visa era holgabilder, vill se.
här är mina första:
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=47043
 
Va kul ni har här, fina bilder Jim! Denna var ju riktigt kuslig!

Tror nästan jag ska slå till på en Holga också...

/Larsa
 
Gött e de

.Z. skrev:
Va kul ni har här, fina bilder Jim! Denna var ju riktigt kuslig!

Tror nästan jag ska slå till på en Holga också...

/Larsa





Tack
D tycker jag absolut att du ska göra, billigt, kreativt och framförallt roligt, när man bara vill leka.

/ bästa hälsn/ jIM
 
Om inte annat så har jag ju min Meikai, har aldrig använt den. Kanske dags att prova...
 

Bilagor

  • meikai.jpg
    meikai.jpg
    34.9 KB · Visningar: 288
Vad tror ni?

Nu har jag äntligen läst igenom hela tråden med er Holgaälskare! Jag har haft en Holga i ca ett år, men inte haft tid att testa den så mycket. Jag har i alla fall kommit fram till att min Holga inte släpper in så mycket ljus, så jag måste ändra den till 6x6 för att få till det.

Jag har en fråga till er som är erfarna Holga användare... Det verkar som man måste fixa till sin Holga för att det ska bli 6x6 bilder... Men när jag testade två rullar blev en 6x45 och en 6x6... jag är helt oförstående. Dom finns här: http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=32305 och heter Erik & Holga.

Har ni något svar på detta? Jag vore mycket tacksam för svar.

Förövrigt är jag gärna med i en Holgaklubb om ni startar någon sådan. Jag är intresserad av att lära mig mer!
 
Re: Vad tror ni?

Millacamilla skrev:
Nu har jag äntligen läst igenom hela tråden med er Holgaälskare! Jag har haft en Holga i ca ett år, men inte haft tid att testa den så mycket. Jag har i alla fall kommit fram till att min Holga inte släpper in så mycket ljus, så jag måste ändra den till 6x6 för att få till det.

Jag har en fråga till er som är erfarna Holga användare... Det verkar som man måste fixa till sin Holga för att det ska bli 6x6 bilder... Men när jag testade två rullar blev en 6x45 och en 6x6... jag är helt oförstående. Dom finns här: http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=32305 och heter Erik & Holga.

Har ni något svar på detta? Jag vore mycket tacksam för svar.

Förövrigt är jag gärna med i en Holgaklubb om ni startar någon sådan. Jag är intresserad av att lära mig mer!

Erfaren HOlga-användare är jag kanske inte ännu men vad jag har läst så ska det ju bli 6x4.5 med den medföljande adaptern och utan adapter 6x6 ...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.