Annons

Holga-frågor

Produkter
(logga in för att koppla)
Jessica_ skrev:
Snart kommer min Holga och då blir det dags för min insats. Ska bli spännande att se vad det kan bli. Är det svårt att få negativen att bli bra exponerade?

Ska bli kul att se en annan Holga-nybörjares bilder. :)

Eftersom det var tredje rullen jag framkallade själv någonsin, och det ändå gick att använda materialet, så kan jag nog inte påstå att det var så där värst svårt. Det svåra kommer nog först om man verkligen börjar få kvalitétsambitioner rent tekniskt. T.ex. kan jag tänka mig att den här killen, som någon länkade till i en annan tråd, måste jobbat rätt ordentligt: http://www.davidniles.com/holga/road/index.html

Mycket imponerande!
 
Liedman skrev:
Kodak Tri-X 400 och Kodak D76 för framkallning. Den allra vanligaste kombinationen som finns, skulle jag gissa :)
Ok, samma kombination som jag tänker köra. Bra att veta hur resultatet blir!
Vad använde du för tid och temperatur? Det var länge sedan jag framkallade något, så jag har glömt...
 
katriina skrev:
Ok, samma kombination som jag tänker köra. Bra att veta hur resultatet blir!
Vad använde du för tid och temperatur? Det var länge sedan jag framkallade något, så jag har glömt...

Ja, jag är sannerligen ingen guru på området (än), men jag körde vad jag nyss lärt mig, 20 grader i nio och en halv minut. Inga överraskningar så långt.

Det enda spänningsmomentet under framkallningen, förutom att se hur bilderna blev förstås, var som jag nämnt här tidigare att jag inte visste hur mellanformatsfilmen var upprullad när jag skulle plocka ut den i mörkret. Du kanske redan vet, men i annat fall så är det så att det finns två lager med skyddspapper runt själv filmen. Det gäller alltså att trixa bort skyddspappret och sedan trä filmen på spiralen som vanligt.

Jag öppnade inte heller kameran för att ta ut filmen förrän jag var i totalt mörker, eftersom jag hört att vissa Holgor rullar upp filmen så dåligt på spolen att den annars lätt blir ljusskadad. Jag är nyfiken på att höra hur det går för någon som inte gör likadant, för det vore skönt att slippa det varje gång.
 
Liedman skrev:
Ja, jag är sannerligen ingen guru på området (än), men jag körde vad jag nyss lärt mig, 20 grader i nio och en halv minut. Inga överraskningar så långt.

Det enda spänningsmomentet under framkallningen, förutom att se hur bilderna blev förstås, var som jag nämnt här tidigare att jag inte visste hur mellanformatsfilmen var upprullad när jag skulle plocka ut den i mörkret. Du kanske redan vet, men i annat fall så är det så att det finns två lager med skyddspapper runt själv filmen. Det gäller alltså att trixa bort skyddspappret och sedan trä filmen på spiralen som vanligt.

Jag öppnade inte heller kameran för att ta ut filmen förrän jag var i totalt mörker, eftersom jag hört att vissa Holgor rullar upp filmen så dåligt på spolen att den annars lätt blir ljusskadad. Jag är nyfiken på att höra hur det går för någon som inte gör likadant, för det vore skönt att slippa det varje gång.

Tack! Ska framkalla min första Holga-rulle senast på torsdag. Jag har framkallar 120-film förut så det borde inte bli några överraskninsgmoment. Men jag är jättenyfiken på hur bilderna blir. Ska skanna in några bilder sedan så vi kan jämföra!
 
120mm i 6x6-format

Jag har just modifierat Holgan så att det blir 6x6-bilder. Jag undrar hur jag ska få mörkare kanter på bilderna, de första Holgabilderna blev inte alls som jag förväntat mig. Då hade jag 4,5x6-formatet. Ska jag tejpa igen skarvarna mellan bakstycke och "hus", eller är det eventuella ljusinsläpp i de skarvarna som gör att det blir mörka kanter? Vad kan jag annars göra för att få mer Holgastuk på bilderna?
 
Re: 120mm i 6x6-format

elin f skrev:
Jag har just modifierat Holgan så att det blir 6x6-bilder. Jag undrar hur jag ska få mörkare kanter på bilderna, de första Holgabilderna blev inte alls som jag förväntat mig. Då hade jag 4,5x6-formatet. Ska jag tejpa igen skarvarna mellan bakstycke och "hus", eller är det eventuella ljusinsläpp i de skarvarna som gör att det blir mörka kanter? Vad kan jag annars göra för att få mer Holgastuk på bilderna?

Jag tror inte att du behöver tejpa alls, såg någonstans att det knappt blir någon vinjettering när man kör 6x4.5 pga plast-grejen hindrar att det kommer in extra ljus alltså borde det bli HOlga-bilder om man inte tejpar i 6x6...

Jag ska framkalla min första Holga-rulle ikväll, ska bli intressant!
 
Ja, det är så spännande med Holga!!

Jag började med att fota en 120mm färgrulle men det visade sig bli vansinnigt dyrt att kopiera bilder! (eftersom jag inte kan göra färgkopior hemma). Sen tänkte jag att det blir nog billigare att använda all 35mm färgfilm som ligger och skrotar i kylen men efters att ha fotat ut en rulle kom jag på att det nog blir knepigt att få kopior från den också, så nu ska jag köra svartvitt och framkalla och kopiera själv. Blir spännande att framkalla 120-film, det har jag aldrig gjort. Kommer nog bli nervös där inne i mörkret och ställa till det med det där pappret som ska bort... är det nåt särskilt jag ska tänka på när jag framkallar 120-film?
 
elin f skrev:
Ja, det är så spännande med Holga!!

Jag började med att fota en 120mm färgrulle men det visade sig bli vansinnigt dyrt att kopiera bilder! (eftersom jag inte kan göra färgkopior hemma). Sen tänkte jag att det blir nog billigare att använda all 35mm färgfilm som ligger och skrotar i kylen men efters att ha fotat ut en rulle kom jag på att det nog blir knepigt att få kopior från den också, så nu ska jag köra svartvitt och framkalla och kopiera själv. Blir spännande att framkalla 120-film, det har jag aldrig gjort. Kommer nog bli nervös där inne i mörkret och ställa till det med det där pappret som ska bort... är det nåt särskilt jag ska tänka på när jag framkallar 120-film?

Jag tänkte köra sv/v tills jag har lärt mig att använda Holga. Själva handhavandet är väl inte så svårt men att få vettiga resultat kan ju vara lite knepigt i början...det svåraste hittills har varit att hålla kameran stilla, den är ju så himla lätt, kan bli lite väl mycket skaknings oskärpa :-( Och att komma ihåg att dra fram filmen.. det har nog blivit ett antal oavsiktliga dubbel- och trippelexponeringar ;-)
 
Re: 120mm i 6x6-format

elin f skrev:
Jag har just modifierat Holgan så att det blir 6x6-bilder. Jag undrar hur jag ska få mörkare kanter på bilderna, de första Holgabilderna blev inte alls som jag förväntat mig. Då hade jag 4,5x6-formatet. Ska jag tejpa igen skarvarna mellan bakstycke och "hus", eller är det eventuella ljusinsläpp i de skarvarna som gör att det blir mörka kanter? Vad kan jag annars göra för att få mer Holgastuk på bilderna?

Jag tror det räcker med att köra 6x6 för att få mörka kanter. Det gjorde det iaf för mig. 6x4.5 klipper ju av en bra bit av just de delar där det annars blir mörkt.

Jag tror inte tejpning möjligen kan göra de mörka kanterna tydligare, eftersom det är just i kanterna det annars gärna läcker in ljus. Ser överhuvudtaget lite bättre ut efter tejpning (om det nu inte är just mystiska ljusstrimmor här och var man är ute efter).
 
Japp, då har Holgan kommit idag då. Någon som kan förklara hur man modifierar den till 6x6? Jag har lite svårt att förstå beskrivningarna som finns på en del engelska siter.

Hjälp, någon?
 
Jessica_ skrev:
Japp, då har Holgan kommit idag då. Någon som kan förklara hur man modifierar den till 6x6? Jag har lite svårt att förstå beskrivningarna som finns på en del engelska siter.

Hjälp, någon?

Det enklaste sättet är att bara ta bort plastramen som finns inuti och sedan får man ju tejpa. Det är plastramen som gör att den inte läcker ljus.

Annars har jag sett att folk använder ramen men att dom skarver bort den delen som går inåt..

Här finns många modiferingstps: http://www.holgamods.com/mods/order/tips/tips.html
 
Fungerar det alltså att bara plocka bort ramen som sitter på insidan?
Lite ljusläckage gör ingenting, jag menar, det är ju en Holga. Vad behöver jag tejpa?
 
Jessica_ skrev:
Fungerar det alltså att bara plocka bort ramen som sitter på insidan?
Lite ljusläckage gör ingenting, jag menar, det är ju en Holga. Vad behöver jag tejpa?

tydligen så behöver man tejpa alla skarvarna och sedan finns två hål på inne i kameran där ramen fäster som bör tejpas och så får man tejpa över den röda luckan i bakstycket. LIte tejp över ramen runt slutaren inne i kameran kan också vara bra så att man repar sönder filmen.

Det kan ju vara intressant att köra första filmen otejpad, för det är olika hur mycket dessa kameror läcker ljus.

Jag har bara kört i 645-läge, framkallade min första rulle igår, inget ljusläckage där inte, bilderna ser tämligen normala ut. Jag har en rulle i kameran med några bilder kvar men när den är slut så tänkte jag också testa 6x6..
 
Fungerar det alltså att bara plocka bort ramen som sitter på insidan?
Lite ljusläckage gör ingenting, jag menar, det är ju en Holga. Vad behöver jag tejpa?
 
Tack för hjälpen!

Jag läste om att det bästa är att modifiera och beskära ramen så att den blir en 6x6 hållare, annars kan filmen ligga för löst och repas. Det verkar dock ganska svårt att skära i den där hårda plasten. Vet inte hur jag ska göra nu :(

Någon av er som har tagit bort avmaskningsramen och ändå klarat er från ljusläckage och repor? Det kanske handlar om att tejpa ordentligt. Jag ska försöka hitta en bra tejp, min eltejp kladdar alldeles för mycket.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.