Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Holga-frågor

Produkter
(logga in för att koppla)
På kontaktkopiorna ser de flesta bilderna rätt bra ut, en del riktigt coola, men det var svårt att få dem bra i större format. De blev så bleka och kontrastlösa. Men några bilder är jag nöjd med. Laddar kanske upp dem på min sida senare. Min förstoringsapparat är inte gjord för mellanformat så det ställer kanske till det lite också. Det tar nog ett par rullar innan man lärt sig hur man bäst fotograferar med en Holga. Den verkar vara lite kinkig när det gäller ljusförhållanden. Ska ladda en ny rulle idag.
 
elin f skrev:
Det tar nog ett par rullar innan man lärt sig hur man bäst fotograferar med en Holga. Den verkar vara lite kinkig när det gäller ljusförhållanden. Ska ladda en ny rulle idag.
Eftersom det inte går att ställa in så mycket alls så känns det som att mesta jobbet ligger i att kompensera vid framkallningen då man fotograferar med Holga. Det är det svåra att lära sig som jag ser det.
 
Fick första bilderna idag!

Tjo!
Idag trillade mina första bilder med Holgan ner i brevlådan. Det var ju intressant, minst sagt, ha ha.

Här är en av bilderna som jag tycker blev bra.
 

Bilagor

  • holgaliten.jpg
    holgaliten.jpg
    27.4 KB · Visningar: 360
Strålande resultat Mikael.

Den här måste du vara nöjd med ;D

R
/som fortfarande har filmen i/
 
Re: Fick första bilderna idag!

Mad Dog skrev:
Tjo!
Idag trillade mina första bilder med Holgan ner i brevlådan. Det var ju intressant, minst sagt, ha ha.

Här är en av bilderna som jag tycker blev bra.
Vilka färger, en jättefin bild! Motivet känns bekant ;-) åker förbi där varje gång jag åker hem från jobbet och jag tänker varje gång att det där är ett Holga-moment!

Var har du låtit framkalla dina bilder? Och vad är det för film du har använt?
 
Tack Katriina! Kul att du gillar bilden. Jag blev så rackarns glad när jag såg fotopåsen ligga på hallmattan och sen fick man sig ju ett skratt när man tittade på bilderna. Jag har ett par dubbelexponeringar som är ganska...hmmmm... intressanta oxå, ha ha.

Jag beställde en fotopåse från www.fujidirekt.se och så skickade jag in rullen (Fuji Superia 100) i den. Det kostar totalt 133 kr med framkallning, 12 st 10x10 kopior och frakt.

Men jag ska prova att lämna in på ett ställe som heter www.fotokungen.com nästa gång. Dom har en butik på söder vid medborgarplatsen och där köpte jag min Fuji-rulle. 59 kr/st eller 49 kr/st om man köper 3 st. Dom kan framkalla Tri-X också så jag ska nog testa en sån nu i veckan.

Lycka till!
 
Mad Dog skrev:
Dom har en butik på söder vid medborgarplatsen och där köpte jag min Fuji-rulle. 59 kr/st eller 49 kr/st om man köper 3 st. Dom kan framkalla Tri-X också så jag ska nog testa en sån nu i veckan.

Lycka till!

Kollade Scandinavian photos sommarkatalog, dom säljer fuji superia 120-film 100 resp 400 för 165:- / 180:- om man köper 5 rullar.
Dom har även framkallningspåsar för sv/v film

Photax har fuji superia för 34:-/120-format
Tri-X 400 120-spole, 5-förp 175:-.

Kan nog bli billigare att beställa även med postens avgifter..
 
katriina skrev:
Kollade Scandinavian photos sommarkatalog, dom säljer fuji superia 120-film 100 resp 400 för 165:- / 180:- om man köper 5 rullar.
Dom har även framkallningspåsar för sv/v film

Photax har fuji superia för 34:-/120-format
Tri-X 400 120-spole, 5-förp 175:-.

Kan nog bli billigare att beställa även med postens avgifter..

Jag köpte nyligen ett 5-pack Ilford HP5 från Scandinavian photo för 128 spänn, det är halva priset mot i butikerna, kändes som ett riktigt kap!
 
Jag har varit nyfiken på Ilford HP5. Funkar den bra ihop med Holgan? När får vi se en bild tagen med HP5?

Agfas APX400 (framkallad i D-76, blir ännu bättre i Rodinal tydligen) kan jag rekommendera, det blev jätte trevliga bilder med Holgan.
 
jag har första hp-rullen i holgan nu så jag har inte sett nåt resultat än. blir det några höjdare lägger jag upp dem på min sida sen!

jag har fått tag på urgammalt fotopapper (de kan säkert vara från 50- eller 60-talet eller äldre) och jag testade att kopiera några holgabilder på dem. det blev verkligen skillnad från mitt andra papper som jag misstänker är för gammalt eller nåt fel på. de nya gamla papprena var lite gulaktiga och det blev väldigt fint!
 
Det var fiberpapper antar jag. Jag har testat 10 år gamla plastpapper och dom blev bara sååå gråa, det var knappt någon konstrast alls :-(

Det kan förresten vara intressant att se hur biderna blir oavsett om det blir höjdarbilder eller inte. Du kan väl lägga upp en bild här sen när du har framkallat rullen?
 
jag har ingen scanner men nästa vecka åker jag och hälsar på min pappa, och han har en. då ska det scannas nåt vansinnigt mycket :)
 
Det ska bli kul att se dina bilder också!

Det skulle vara kul att starta ett svenskt Holga-galleri på nätet. Det är ju så begränsat hur mycket man får/kan lägga upp här (om man inte är guldmedlem..)
 
läste i forumet och blev smäyy intresserad av holgan:)nu har ja bestämt mig för och köpa en tänkte fråga om det är helt säkert o beställa från holga.net? och hur länge tar leveransen?
 
Jag beställde ett polaroid bakstycke till Holgan från Holga.net för en vecka sedan och fick paketet hemlevererad med UPS idag.

Välkommen till Holga-gänget!
 
hittade ingen 6*6 adapter där på holga.net...lite störande fanns bara ifall man köpte polaroid bakstycket:-(
 
minvärsting-Holga

Nu jag fått Polaroid-bakstycket till Holgan, har bara testat att ta 2 bilder med den än så länge. Filmen är bara på 100 ASA så det behövs solsken för att det ska bli bra bilder...

Jag har också skruvat på ett motljuskydd och ett gulfilter. Plasten är så mjuk att det behövdes inte speciellt mycket "våld" för att få dit motljusskyddet, gulfiltret i sin tur skruvas på m-skyddet.

Återkommer med testbilder sedan.
 

Bilagor

  • holgapola.jpg
    holgapola.jpg
    26.7 KB · Visningar: 290
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.