Annons

Holga-frågor

Produkter
(logga in för att koppla)
Per, då är vi i samma situation :)

Jag är precis på gång att beställa Holgan, och funderar vilken film som kan tänkas bli bäst. Läste i manualen att 400 passar bra vid soligt väder utomhus och 800 inomhus. Kanske ska man testa att fota med både färg och sv?
Jag förstår att det är testa sig fram som gäller. Det är dock bra att veta billiga ställen där man kan köpa film och framkalla. Fixar du rullarna själv? Jag är sugen på att börja med det igen, men minns inte hur man gjorde och vet inte var jag kan hålla till i min lilla lägenhet.

Fotade du med 400? Hur blev rullen då?

Tack för tipset, har hört att linslocket ska vara lätt att glömma kvar. Ser fram emot att få se lite av dina bilder, framöver :0)

//J
 
om man nästan rullar av objektivet så får man Macro! (hihi) nejdå, men det kan vara kul att stoppa in filter där mellan den fasta "bländaren" och gluggen. Dessutom kan man fila upp bländarhålet för att få in mer ljus.

Provade för övrigt att köra 35-mm på holgan - funkar ganska bra måste jag säga.
 

Bilagor

  • pano.gif
    pano.gif
    44.4 KB · Visningar: 851
mikael: jag köpte min holga på tradera. där finns det oftast såna att köpa och det blir lite billigare än i en affär.
 
Jessica_ skrev:
Per, då är vi i samma situation :)

Jag är precis på gång att beställa Holgan, och funderar vilken film som kan tänkas bli bäst. Läste i manualen att 400 passar bra vid soligt väder utomhus och 800 inomhus. Kanske ska man testa att fota med både färg och sv?
Jag förstår att det är testa sig fram som gäller. Det är dock bra att veta billiga ställen där man kan köpa film och framkalla. Fixar du rullarna själv? Jag är sugen på att börja med det igen, men minns inte hur man gjorde och vet inte var jag kan hålla till i min lilla lägenhet.

Fotade du med 400? Hur blev rullen då?

Tack för tipset, har hört att linslocket ska vara lätt att glömma kvar. Ser fram emot att få se lite av dina bilder, framöver :0)

//J

Jag körde S/V 400 och fotade endast utomhus (förutom ett mystiskt experiment med dubbelexponering inomhus). Efter att ha kollat lite närmare på några av bilderna nu kan jag säga att de blev helt ok, både i molnigt och rätt soligt ljus. Kan tänka mig att färg också skulle vara spännande, man får väl se hur det blir i framtiden - först får jag väl konsumera upp min lilla hög med Tri-X.

Eftersom jag f.n. går en slabba-med-kemi-i-mörka-rum-kurs så körde jag rullen själv. Det var inte konstigare än med småbild, förutom att det var "intressant" att först inne i totalt mörker bekanta sig med hur skyddspappret på en 120-film fungerar. Lite extra tålamod är dock allt som krävs.

Jag har fått fart på min scanner nu, så jag ska försöka lägga upp några exempel från första rullen lite senare. Kanske imorgon.

Hur du eventuellt kan inreda för framkallning i ditt hem lämnar jag med varm hand åt någon mer rutinerad på området, men om jag hade möjlighet skulle jag absolut göra det.
 
jag har just fixat min holga så att jag kan använda 35mm-film, men jag är lite osäker på hur mycket jag ska dra fram mellan varje bild. fick svar på det förut (kanske i denna tråd t o m), 35 gånger skulle jag dra fram. men hur kan det vara så mycket? när jag matade fram filmen medan bakluckan var öppen tyckte jag den rullade ganska snabbt. känns som att jag matar förbi halva filmen om jag drar 35 gånger!
 
Har läst på en holga-sida, att när du fotograferar med 35mm film skall du dra ca 1½varv så skall det bli ganska bra... Det är iaf det jag har gjort, men jag har inte fått framkallat någon rulle ännu... Så antingen stämmer det, eller så har jag sabbat ett par rullar... =)

Det där med 35 var kanske antal klick, men det låter bara lite jobbigt o stå och räkna till 35 varje gång... =)
 
Efter attha läst en stund i denna sträng, så komemr jag till insiskten at fotografering inte handlar om ljusmätning, för att få ut bästa av komposition och de möjlighet kameran har för att hjälpa till i det artistiska. Jag har nu bestämnt mig för att sattsa mitt sparkapital på att utveckla en digital Holga.

Det är härligt att se att etthundrafemtio år av teknisk utveckling inte har varit till någon som helst nytta ;-)
 
marcus_kallander skrev:
Har läst på en holga-sida, att när du fotograferar med 35mm film skall du dra ca 1½varv så skall det bli ganska bra... Det är iaf det jag har gjort, men jag har inte fått framkallat någon rulle ännu... Så antingen stämmer det, eller så har jag sabbat ett par rullar... =)

Det där med 35 var kanske antal klick, men det låter bara lite jobbigt o stå och räkna till 35 varje gång... =)

ja, 1½ varv låter ju rimligare, fast blir det inte för mycket mot slutet av rullen eftersom splen blir större med all upprullad film, då drar den ju fram mer film väl..?

verkar ju skitsvårt att ha nån kontroll över var bilderna hamnar på filmen! :) nu gick jag iaf in i badrummet och matade in de 35 frammatningarna igen :) frågan är om filmen är förstörd, orkade inte täta dörren så lite ljus kom in...
 
nu har jag fotat slut på den första 35-rullen. kan jag lämna in den på vilket snabblabb som helst? kan det bli fel eftersom bildrutorna på negget inte är i normalstorlek eller hur funkar kopieringen på labben? får apparaterna spader av en holgafotad film?
 
elin f skrev:
nu har jag fotat slut på den första 35-rullen. kan jag lämna in den på vilket snabblabb som helst? kan det bli fel eftersom bildrutorna på negget inte är i normalstorlek eller hur funkar kopieringen på labben? får apparaterna spader av en holgafotad film?

nån som vet? vill lämna in filmen imorgon. det är så spännande att se hur bilderna blir. har inte framkallat nåt från min holga än.
 
hur menar du?

mellanrummet mellan bildrutorna på filmen är ju inte samma som på en 35mm-film som använts i en småformatskamera. det är främst detta som jag tänkte kunde ställa till det vid kopieringen. det är väl en maskin som kopierar när man lämnar in filmen för snabbframkallning, och den kan väl bara göra som den alltid gör med "vanlig" film?
 
jaså, du tänkte kopiera upp bilderna med detsamma. Trodde du bara skulle soppa dem.

Det finns en tendens (fanns) hos snabbframkall att "inte kopiera de dåliga bilderna" för att man ska slippa betala för dåliga bilder. (har jag fått för mig nånstans)

JAg skulle nog berätta om detta i förväg till dem, att du plåtat experimentellt, och är redo att punga ut pengar även för misslyckade kopior. glöm inte att de garanterat klipper 24x36 format vilket gör att knappt var fjärde av dina panoramor kommer att se någotsånär ut som du komponerat dem. resten blir sönderklippta.

Eller hur gör X-pan användarna?
 
får nog vända mig till ett mer avancerat labb med min rulle. känns som att många snabblabb inte skulle ha en aning om vad jag pratar om :)
 
Åhh, trevligt, trevligt. Gillade bilderna och dina bildtexter med mycket dokumentär känsla :)
Snart kommer min Holga och då blir det dags för min insats. Ska bli spännande att se vad det kan bli. Är det svårt att få negativen att bli bra exponerade?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.