Annons

Holga-frågor

Produkter
(logga in för att koppla)
Jessica_ skrev:
Tack för hjälpen!

Jag läste om att det bästa är att modifiera och beskära ramen så att den blir en 6x6 hållare, annars kan filmen ligga för löst och repas. Det verkar dock ganska svårt att skära i den där hårda plasten. Vet inte hur jag ska göra nu :(

Någon av er som har tagit bort avmaskningsramen och ändå klarat er från ljusläckage och repor? Det kanske handlar om att tejpa ordentligt. Jag ska försöka hitta en bra tejp, min eltejp kladdar alldeles för mycket.

Eftersom jag inte litar på min förmåga till plastsnickeri så tog jag bort hela ramen, som Katriina beskrev ovan. Tejpade hålen som sitter i "taket" ovan för slutaren (lite svåra att hitta bara utifrån en textbeskrivning, men de sitter alltså så att de syns om du tittar in i kameran snett underifrån när du tagit bort ramen). Sedan tejpade jag även över plastkanterna på sidan, som filmen löper över, för att låta bli repor.

Min läcker fortfarande aningen ljus, men det funkar.

Här är en annan länk som pratar lite om hur man kan göra: http://jsurp.tripod.com/lightleak.htm
 
Teknikfrik!

Varför är ni inte nöjda med Holgan i originalutförandet?
Bygga om och bygga om...

Visst har den några egenheter men utan dessa blir det ju en "vilkenkamerasomhelst".

Och, är du säker på att den blir bättre?

Roben
/original
 
Re: Teknikfrik!

Roben skrev:
Varför är ni inte nöjda med Holgan i originalutförandet?
Bygga om och bygga om...

Visst har den några egenheter men utan dessa blir det ju en "vilkenkamerasomhelst".

Och, är du säker på att den blir bättre?

Roben
/original

För egen del var jag sugen på den lätt extrema vinjetteringen, och hade hört att 6x6 skulle öka den väsentligt. Sedan verkade folk mena att Holgan med ramen uttagen läckte lite väl mycket, och eftersom jag inte ville ha en totalförstörd första rulle så tog jag för säkerhets skull och tejpade.

Jag tycker man får göra precis som man vill med Holgan. Det kanske är just det.
 
hehe!

kanske dax att bygga en winder till den.

ett motljusskydd kan iaf vara bra att ha.
inte minst för vinjetteringen :)

ska gräva i lådan och se vad jag hittar.


R
 
katriina skrev:
Jag beställde just ett motljuskydd och ett gulfilter från Photax...

Åh, det låter jättespännande. Hur ska du montera filtret på Holgan? Jag ser fram emot att få se resultatet. Jag såg några bilder tagna med ett rödfilter, och det var verkligen jättetufft! Imorgon ska jag och Holga ut för första gången tillsammans i alla fall, det ska bli spännande.

Föresten, kan vi inte starta en liten Holga klubb här på FS? Så kan vi få ha vårat lilla teknik och modifikations snack hur ofta vi vill :)
 
Jessica_ skrev:
Åh, det låter jättespännande. Hur ska du montera filtret på Holgan? Jag ser fram emot att få se resultatet. Jag såg några bilder tagna med ett rödfilter, och det var verkligen jättetufft! Imorgon ska jag och Holga ut för första gången tillsammans i alla fall, det ska bli spännande.

Föresten, kan vi inte starta en liten Holga klubb här på FS? Så kan vi få ha vårat lilla teknik och modifikations snack hur ofta vi vill :)

Antingen så får man limma fast motljusskyddet men jag såg också på någon sajt att det skulle gå att skruva fast den för plasten i objektivet är så mjukt..här är länken: http://www.holgamods.com/mods/order/tips1/tips1.html#filters1

Här är ett bra Holga forum på utrikiska: http://www.digitalsucks.com/phpbb.html

Det skulle vara kul att starta en Holga klubb här på FS men jag vet inte riktigt hur det funkar, kan man göra det själv eller ska man kontakta Admin?
 
Fasen, nu blev jag också sugen på att skaffa en Holga. :)

Skulle man månne köpa sig en. Så det är inte så jättesvårt att få den att köra 35mm film?
Vanliga snabb-lab får nog inte till bilderna så bra antar jag?
Diafilm hade nog varit intressant att prova med den.

Fast kanske det blir såndär pryl man bara köper sen samlar den damm i hyllan för att man inte orkar börja experimentera.

/Henri
 
min första holga-bild

Så här blev en av mina första testbilder med Holgan. Tyvärr så fattar inte min skanner 645-formatet så man ser inte riktig hela bilden...och lite mörk är den också..
 

Bilagor

  • stolars.jpg
    stolars.jpg
    48.5 KB · Visningar: 418
Om man slaktar en kamerautrustning kommer man en bit på vägen.

Här är det en Nikon 85/2,0 MF som har fått offra sitt HN-7. Man får trycka på rejält.



______________
(Holga 120S har som innerdiameter 45mm och den yttre är 49mm)


r
 

Bilagor

  • holga.jpg
    holga.jpg
    28.8 KB · Visningar: 415
eatfrog skrev:
Fasen, nu blev jag också sugen på att skaffa en Holga. :)

Fast kanske det blir såndär pryl man bara köper sen samlar den damm i hyllan för att man inte orkar börja experimentera.

/Henri

Från en Holga-sajt:
"Have fun with your Holga. Don’t take it too seriously. Shoot often and make an event of it. I take my camera to parties, markets, friends’ houses; it’s always welcome. Don’t feel constrained by the camera’s limitations; feel liberated. Never again will you be disappointed with an underexposed negative. Rather, you’ll be amazed it turned out at all!"
 
Jag gillade din första bild med Holgan, Katriina. Det ser mycket lovande ut, tycker jag! :)

Henri, det verkar jättelätt att modifiera den till 135-film. Hur det går med labben har jag ingen aning om. Kolla med Elin Franzén, hon har nog testat på det där alldeles nyligen (om jag inte minns helt fel).

Om du blir sugen på en Holga finns de på Tradera hos en mkt seriös säljare för 289:-, och då med blixt. Den utan är lite billigare...

//Jessica
 
Ja efter lite googlande så hittade jag nåra sidor som beskriver det. Verkar inte alltför svårt nä.
Iofs har jag en kompis som jobbar på ett fotolabb, kanske han kan fixa till nånting.

Just den jag funderade att bjuda på. :)

/Henri
 
Blir jäkligt läckra bilder ...liknar helt klart dem som mina föräldrar tog på mig som liten, kompletta med ljusläck och allt
 
Re: min första holga-bild

katriina skrev:
Så här blev en av mina första testbilder med Holgan. Tyvärr så fattar inte min skanner 645-formatet så man ser inte riktig hela bilden...och lite mörk är den också..






Den blev ju läcker som f*n!
Konst känsla på den bilden.
Jag väntar med spänning hur min första rulle ser ut.
 
Henri, om du vill köpa en Holga så bjuder du på den. Säljaren är den bästa. Jag bjöd på ett av hans ex och fick den för 289:- Han skickade den så jag fick den dagen efter. Med andra ord en seriös och snabb säljare. Tummen upp!
Jag köpte SF (med blixt) och den fungerar prima. Ska bli så spännande att se hur bilderna blir...
 
Holga-klubb

Min första rulle med Holgan är på framkallning så jag väntar med spänning på att få se de första bilderna.

Jag tycker det låter som en kul idé med en Holga-klubb på fotosidan. Vi är ju några stycken som verkar vara helt förälskade i Holga, ha ha.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.