Annons

Hjälp vid köp av DSLR!

Produkter
(logga in för att koppla)

jEngmark

Ny medlem
Som rubriken förklarar ska jag alltså köpa en DSLR, min första faktiskt och vill gärna ha er hjälp och era synpunkter kring ämnet. Jag inser dessutom att jag inte kan fråga er vilken kamera som är bäst och lita blint på era rekommendationer, utan att det (som nästan allt) är en smaksak.

För att ni enklare ska förstå mina behov tänkte jag ge er en inblick på mina erfarenheter av ämnet. Jag skulle själv placera mig i det övre skiktet av nybörjare, vilket inte är att förväxla med det övre skiktet av amatörer. Detta kanske kan låta lustigt med tanke på att jag faktiskt gör min debut på DSLR-marknaden, men jag har fotat väldigt mycket med exempelvis familjens kamera o.s.v. Jag var t.ex. i Alperna, förra vintern, där jag konstant hade med mig en systemare som jag använde till att plåta både fint foto och den typen "vanliga bilder" man kan tänka sig en grabb i alperna plåtar. Jag gick en teknisk gymnasielinje med inriktning på grafisk kommunikation/media (fotografering, redigering, retuschering, färglära o.s.v.), vilken jag spikade ganska fina betyg i (utan att skryta för mycket). Med detta vill jag visa att jag har en del kött på benen ur även ett utbildat perspektiv. Utöver ovanstående vågar jag påstå att jag har ett öga och ett genuint intresse för ämnet. Detta är med andra ord ingen impulsgrej som kommer resultera i att kameran blir liggandes för att samla damm, utan jag vet att jag kommer använda den väl. Den simpla anledningen till att jag inte agerat tidigare är just att jag alltid haft tillgång till kamera, men nu känner jag att det är dags att höja ribban och ta tag i detta på riktigt.

Nu till själva kameraköpet. Eftersom jag redan hunnit med en hel del inom området resonerar jag som så att jag redan har haft min första kamera och nu ska köpa upp mig. Jag har tänkt använda kameran till det mesta och är alltså inte ute efter någon exempelvis porträttanpassad historia eller en kamera av annan smal karaktär. Som nu bekant sportar jag en hel del och vill därför ha en kamera som jag kan använda för att även dokumentera den sidan av mitt liv. Jag har inte bestämt mig hur pass viktig filmfunktionen är ännu, men jag tror den skulle kunna bli användbar just i nämnda sportsammanhang o.s.v. Jag har tänkt lägga en summa mellan 10-20 lax och förväntar mig då ett hus, ett minneskort samt en eller två gluggar. Antalet gluggar beroende på vilken prisklass jag hamnar i. Till början får det bli någon form av standardobjektiv, men samtidigt något som jag har användning av när jag utökar min utrustning med flera objektiv. Förslag? Jag har alltid föreställt mig att det kommer bli en Canon, men jag är som sagt öppen för idéer.

Vad borde kostnadsförhållandet mellan hus/optik ligga på? Det kanske är svårt att säga beroende på vilken prisklass och vilken typ av optik (tele, vidvinkel o.s.v.) det gäller?

De kameror jag hunnit läsa på om och fattat intresse för än så länge är:
Canon EOS 7D - Denna har jag fastnat mest för
Nikon D300S
Nikon D300
Canon EOS 550D
Canon EOS 50D
Nikon D90

Jag tackar, på förhand, för er expertis :)

Först skulle jag vilja revidera din short-list till:
Canon EOS 7D. Snabbast!
Nikon D7000. Bäst bildkvalitet, inte lika snabb.
Canon EOS 60D. Vridbar skärm, rätt bra på det mesta.
Nikon D90. Billig, bra bildkvalitet. Filmar dåligt!

I fallande prisordning. Bästa priser hittar du hos www.cameranu.nl/en. Bara välj en, alla gör jobbet.

Objektiv? En ljusstark normalzoom och en ljusstark telezoom, båda med stabilisering.
Till Canon: ny Sigma 17-50/2.8 OS + beg AF-S 70-200/2.8 VR för 10-11K
Till Nikon: ny Sigma 17-50/2.8 OS + beg EF 70-200/2.8L IS för 9-10K eller ny 70-200/4L IS

Vill påpeka attfinns ex kvar är Nikon D300s att tänka på nämligen har Swefo rea 9995:- på denna och Japan photo 10.995:-. Du bör fundera på denna om du agerar snabbt. Dess nackdelar mot D7000 är mindre avancerad filmning och lite högre brus. Men det är ett ännu rejälare bygge, och som proffskameror bör, är den lättare att använda med handskar än avancerade amatörhus som D7000. Överskatta inte enkelheten i att DSLR filma. Man har i praktiken ingen autofokus och för mjuk fokus och panning behövs dyra tillbehör men hos proffs med rätt tillbehör kan en DSLR producera filmer av kvalitet som slår mycket dyrare videokameror, men inlärningströskeln är hög och dyra tillbehör nästan obligatoriska - men då bör man inte satsa på D300s som främst är en stillbildskamera med möjlighet till korta filmklipp. Men vore jag inte systembunden med din budget skulle jag alvarligt fundera på den. Det finns de som bara bedömmer kameror baserat på sensorn och då kan man ju nästan köpa nyaste billigaste systemkamera - men sanningen är mer komplex. Det är bara i väldigt dåligt ljus du kommer ana en verklig skillnad mellan denna och D7000, Canon 60D, 7D, Pentax K5 men det finns ju effektiva mjukvaror för brusreducering om man kör RAW och skillnaden är inte natt och dag.

Till denna med ett tak på 20.000:- skulle jag föreslå Sigma 18-50/2,8 utan OS för kanske 3000:- (skarpare och billigare än OS versionen) och kanske en Sigma 70-200/2,8 makro II (lär finnas några ex kvar då OS versionen kommit) för kanske 8000:- eller Tamron 70-200/2,8 lite skarpare, men långsammare AF. Hade du inte en så preciserad budget skulle jag sagt Nikkor 70-200/2,8 VR version ett beg för ca 11.000:-. Inom Dx området finns nog inget skarpare för Nikon.

Vad gäller Canon skulle jag främst satsat på 7D över 60D p g a lättare reglage att sköta med handskar och rejälare bygge. Invänta bästa pris - du borde kunna få den för 11.000:- om du kollar runt och väntar. Någon har oftast bra pris. Till denna samma Sigma 18-50/2,8 som ovan, men här finns en möjlighet till bra och billig originaltelezoom 70-200/4 utan IS - tror den ligger på runt 7000:- ny men det finns många beg för 4.500:-.

Pentax K5 är suverän enl tester och Pentaxkameror har alltid varit sköna att hålla i. Svårigheten ligger i originaloptikprisbilden. Här blir det Sigma 18-50/2,8 utan OS med Sigma 70-200/2,8 utan OS eller Tamron 70-200/2,8. Pentax original 50-150 (eller är det 50-135 kommer aldrig ihåg) är en Tokina med inbyggd fokusmotor där man betalar nästan dubbelt upp för fokusmotorn.

I dagsläget har Sony inget i denna kategori. A580 är plast och a55, även om den har högt bilder/sek hinner inte med i fokus och är plastig. Även här gör prisbilden att det blir tredjepartsobjektiv.

Jag skulle starkt förespråka Nikon D300s som förstaval p g a tålighet och handhavande med handskar följt av 7D och D7000, följt av 60D. Objektiv som ovan.

Pentax K5 är suverän enl tester och Pentaxkameror har alltid varit sköna att hålla i. Svårigheten ligger i originaloptikprisbilden. Här blir det Sigma 18-50/2,8 utan OS med Sigma 70-200/2,8 utan OS eller Tamron 70-200/2,8. Pentax original 50-150 (eller är det 50-135 kommer aldrig ihåg) är en Tokina med inbyggd fokusmotor där man betalar nästan dubbelt upp för fokusmotorn.
Det är en rätt vanlig missuppfattninga att de gemensamma objektiven som Pentax/Tokina har är utvecklade av Tokina. I de flesta fall är det tvärt om, tex är 50-135mm objektivet utvecklat av Pentax, och den största skillnaden mellan Tokinas och Pentax objektiv är att Pentax version är vädertätad. Att det skulle skilja så mycket i pris stämmer inte heller, Pentax 50-135mm objektiv är ca 35% dyrare än Tokinas.

Vad jag vet är det bara 12-24mm objektivet som Tokina utvecklat, och Pentax som utvecklat övriga (35/2.8 Macro, 100/2.8 macro, 16-50/2.8, 50-135/2.8 och 10-17mm fisheyezoom).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar