Lite mer återkoppling... skippa anglicismerna, det är bara löjligt.
Det heter LANDSKAP och PORTRÄTT.
Jo jag retar mig också på att svenskfödda inte ens kan skriva svenska ordentligt. Jag kan hantera 3 språk flytande. Tyska, Engelska och Svenska. Jag försöker skriva så gott jag kan inte bland in ord från andra språk. Nu ä Emil väldigt ung och jag tycker vi skall inte ge honom för hård kritik. MEN EN REPRIMAND. Nu är hans språk lite av den nysvenska där han och andra inte kan sitt eget modersmål
Vad han inte förstår är att den som inte kan hålla i sär språken tyder på dålig språkkänsla. bristande kunskap om de språk man kan eller bristande intelligens.
I vår familj med mig som svensk, min fru Österrikiska och min dotter med båda språken och engelska sedan barnsben kan vi ibland prata på alla 3 språken Visst kan vi blanda ibland. Ibland kommer ett ord för en krydda eller träd först till en på ett språk. Eftersom de andra förstår det använder man det. Fast att vara portrait fotograf och fotograferar landscape är tyder på att man inte kan skilja på språken.
Är man svensk och har svenska som modersmål bör man kunna skriva korrekt svenska.
Så Emil vill du ha ett bra jobb så lär dig korrekt svenska.
Jag är bättre än de flesta svenskar på tyska och totalt flytande på engelska. Fast jag blandar inte in svenska ord i engelska inte svenska eller engelska i tyska och inte Tyska eller Engelska onödiga ord i Svenska. Många engelska ord blir svenska eftersom de när vi börjar använda ordet finns det inget motsvarande på svenska.Vi har alltid lånat in ord från andra länder
Så tro inte din svenska kryddad med amerikanska ord gör dig smartare. Det fungerar precis tvärtom.
Så ta det till dig Emil Det kommer vara avgörande för din frantif.