Tackar för det. Jo det är en elevatorpitch som gäller och sedan tar man bilder direkt på plats. Rätt typisk sådan är;
"Hej, vi tar gatuporträtt idag och jag tyckte du hade en cool stil, så jag tänkte höra om du kan tänka dig att ställa upp på bild?
- var hamnar det här då?
Jag har en flickrsida som du hittar på den här adressen (ger visitkort som jag hade i handen när jag började närma mig) och som tack för hjälpen får du naturligtvis bilderna efteråt. (Konstpaus så personen hinner tips på kortet) Var tror du, ska vi köra?
Sedan har du kanske 5-10 min på dig att få det du vill ha. Efteråt frågar du om epost att skicka bilder till och kan ju göra dig för om vad de tyckte om det hela. Där får du bra insikt i om de kan tänka sig göra om det.
Är inget fel att påtala vad i stilen man gillade så länge det inte kan misstolkas, så om man har ljus hy och illrött läppstift undviker jag att ange det och väljer generella termer. Om övertalning krävs efter det bör bilderna skit i 4/5 fall för då är det inte bekväma av någon anledning. Oftast bättre att gå på nästa då istället.
Jag tyckte det var läskigt först men det ger med sig efter några hundra gånger. Gör du det rätt blir folk i värsta fall smickrade. Nej får man lära sig att leva med och säger någon att de har skyddad identitet eller liknande för man respektera det.
Största problemet är moralpoliser som vill ingripa och störa för att de anser att det är fel att fota folk som uppenbarligen ger aktivt medgivande. Dvs. Det är inte de du frågar som du ska vara rädd för
, de tycker i 99% av fallen att det var kul att du frågar.
Våga på - är roligare så.