Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Hjälp! Nikon eller Canon
- Trådstartare Urzulana
- Start datum
drakefoto
Medlem
Kan inte välja mellan Nikon D7100 och Canon eos 70D
Har sedan tidigare använt Nikon och har bara 2 objektiv så det är lugnt.
Och tror ni det kommer komma ut en Nikon D400? (D300 & D300s)
Utav de två hade jag valt D7100, den känns snäppet värre. Om inte saker som touch screen, flip-put-screen, 1 mer fps och 4 mer crosstype AF points är viktigare för dig.
http://snapsort.com/compare/Canon-EOS-70D-vs-Nikon-D7100
här kan du annars jämföra.
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Rent kameramässigt om man främst skall ta stillbilder skulle jag valt D7100. Den har en bättre sensor på lägre ISO, byggd i metall, mindre pilliga reglage (det bakre hjulet på 70D har blivit väl smalt). För filmning har 70D bättre live view AF. Däremot vet man dig vilja ha mycket teleobjektiv är fortfarande Canon ett bättre val.
Urzulana
Medlem
Utav de två hade jag valt D7100, den känns snäppet värre. Om inte saker som touch screen, flip-put-screen, 1 mer fps och 4 mer crosstype AF points är viktigare för dig.
http://snapsort.com/compare/Canon-EOS-70D-vs-Nikon-D7100
här kan du annars jämföra.
Jo jag tror nog jag ska ta D7100 isf
MEN vill veta om D400 eller eos 7D mark II kommer komma ut. Vill ha det bästa lixom om du förstår!
drakefoto
Medlem
MEN vill veta om D400 eller eos 7D mark II kommer komma ut. Vill ha det bästa lixom om du förstår!
När du säger bästa menar du DX då antar jag? Personligen för mig så står det mellan D600 och D7100, får se vad som händer runt jul
Urzulana
Medlem
När du säger bästa menar du DX då antar jag? Personligen för mig så står det mellan D600 och D7100, får se vad som händer runt jul
Aa DX haha, förstår!
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Inget tyder på att en ev D400 eller 7DII skulle kosta under 13.000:- i o f s om man kollar priset då D300/s och 7D var nya så det blir ju i så fall en annan prisklass än D7100/70D. Med andra ord skulle en ev D400/7DII kosta som en D610/6D om mönstret håller. En Dx kamera i detta segment skulle då ligga i pris som en Fxkamera - mer kameraprestanda kanske, men sämre sensor för ungefär samma peng - finns utrymmet - ffa hos Nikon då D610 redan är "mycket kamera" plus en bra sensor. Man kan få en ny 7D för 8000:- idag.
Digitalbrus
Aktiv medlem
Kläm och känn på båda innan du bestämmer dig.
Själv kör jag Canon för de känns bra i handen tycker jag, provade en bekants
Nikon D800E och tyckte den var kass i formgivningen, kändes som om jag skulle tappa
den och fingerspetsarna tryckte obehagligt mot kamerahuset, och jag har små händer.
Tycker faktiskt känslan att arbeta med husen är viktigare än om specarna skiljer lite.
//Julle.
Själv kör jag Canon för de känns bra i handen tycker jag, provade en bekants
Nikon D800E och tyckte den var kass i formgivningen, kändes som om jag skulle tappa
den och fingerspetsarna tryckte obehagligt mot kamerahuset, och jag har små händer.
Tycker faktiskt känslan att arbeta med husen är viktigare än om specarna skiljer lite.
//Julle.
Parsi
Aktiv medlem
En ledning till ett svar på frågan kan vara hur och vad du helst tycker om att fotografera.
Är maximal bildefinition viktigast ligger D7100 bäst till. Därför att den har en lite bättre sensor och mer information i RAW-filerna. Skillnaden är dock 'normalt' inte stor, men den är märkbar på lågt ISO, säg 100-400. HDR funktionen är också fin, medans Canons är i jämförelse usel.
Tenderar action till att dominera ditt fotograferande skall du däremot nog välja 70D. Därför att den har en bättre autofokus. Skillnaden är 'normalt' inte så stor, men den är klart märkbar på 'servo', den AF mode som du använder på ett rörligt motiv, som ändrar avstånd till dig. Även under krävande förhållanden så nitar 70D skärpan nästan varje gång. Det gör inte D7100. Om jag minns rätt så orkar 70D också bättre med seriebildtagning.
Är maximal bildefinition viktigast ligger D7100 bäst till. Därför att den har en lite bättre sensor och mer information i RAW-filerna. Skillnaden är dock 'normalt' inte stor, men den är märkbar på lågt ISO, säg 100-400. HDR funktionen är också fin, medans Canons är i jämförelse usel.
Tenderar action till att dominera ditt fotograferande skall du däremot nog välja 70D. Därför att den har en bättre autofokus. Skillnaden är 'normalt' inte så stor, men den är klart märkbar på 'servo', den AF mode som du använder på ett rörligt motiv, som ändrar avstånd till dig. Även under krävande förhållanden så nitar 70D skärpan nästan varje gång. Det gör inte D7100. Om jag minns rätt så orkar 70D också bättre med seriebildtagning.
Tenderar action till att dominera ditt fotograferande skall du däremot nog välja 70D. Därför att den har en bättre autofokus. Skillnaden är 'normalt' inte så stor, men den är klart märkbar på 'servo', den AF mode som du använder på ett rörligt motiv, som ändrar avstånd till dig. Även under krävande förhållanden så nitar 70D skärpan nästan varje gång. Det gör inte D7100.
Håller i det stora med om det mesta du skriver, men det där med autofokusen förstår jag inte riktigt ...
Eos 70D har det beprövade och avancerade AF-systemet från Eos 7D, så att den är bra, det ifrågasätter jag inte. Fungerar utmärkt för sport och annan action.
Hur menar du AF-systemet i D7100 är märkbart sämre? Det är trots allt i grunden samma AF-system som i Nikons proffsmodeller (D3 och framåt) och efter några tusen bilder (varav en hel del action av olika slag) med D7100 i varierande ljusförhållanden skulle jag säga att det AF-systemet nog är så bra du kan hitta utan att hoppa upp till proffsmodeller. Jag har kört D7100 sida vid sida med både D3s och D800 och skillnaden är inte speciellt stor ...
unoengborg
Aktiv medlem
Kan inte välja mellan Nikon D7100 och Canon eos 70D
Har sedan tidigare använt Nikon och har bara 2 objektiv så det är lugnt.
Och tror ni det kommer komma ut en Nikon D400? (D300 & D300s)
Varken Canon eller Nikon verkar satsa på proffsprylar för APS-C längre, så det troligaste är
att D7100 och 70D är allt vi får. Den enda tillverkaren som fortfarande verkar satsa på
APS-C formatet är Pentax. Deras K-3 borde nog även kunna vara värd att titta på
om man letar efter en bättre APS-C kamera.
Bengf
Aktiv medlem
Okej förstår!
Så tycker ni D7100 är ett bra köp?
Ja den modellen ligger i absoluta toppen av vad man kan köpa i dag, och skulle jag personligen vidhålla ge mycket för pengarna. Den fick också den bättre autofokusmodulen, 15 eller 19 korspunkter har nog föga betydelse, kameragreppet är nog perfekt för en kvinnas händer skulle jag tro.
Canons 70D är också en bra kamera, med autofokus vid filmning, men att man då behöver köpa deras nya objektiv med STM-beteckning för att få följsam AF vid filmning.
Parsi
Aktiv medlem
Håller i det stora med om det mesta du skriver, men det där med autofokusen förstår jag inte riktigt ...
Eos 70D har det beprövade och avancerade AF-systemet från Eos 7D, så att den är bra, det ifrågasätter jag inte. Fungerar utmärkt för sport och annan action.
Hur menar du AF-systemet i D7100 är märkbart sämre? Det är trots allt i grunden samma AF-system som i Nikons proffsmodeller (D3 och framåt) och efter några tusen bilder (varav en hel del action av olika slag) med D7100 i varierande ljusförhållanden skulle jag säga att det AF-systemet nog är så bra du kan hitta utan att hoppa upp till proffsmodeller. Jag har kört D7100 sida vid sida med både D3s och D800 och skillnaden är inte speciellt stor ...
Jag sa inte märkbart sämre. Jag sa att på servo mode är skillnaden klart märkbar.
Att det i grunden är samma system som i Nikons proffsmodeller behöver ju ändå inte betyda att den är lika bra som Canons. Det är mitt intryck att Canon alltid har haft lite bättre koll på AF-teknologi än Nikon.
Michael Maven har gjort en bra vs-video med D7100 och 70D. Allt är inte bra. Jag har t.ex rätt många invändningar mot hans moire-test. Men i vilket fall som helst, så har han gjort ett någorlunda krävande AF-test, som också är någorlunda vederhäftigt. Canon är bättre hela tiden och den största skillnaden var 97% skarpa bilder för Canon mot 73% skarpa bilder för D7100.
http://www.youtube.com/watch?v=bOM4r1gxsbs
Jag sa inte märkbart sämre. Jag sa att på servo mode är skillnaden klart märkbar.
Att det i grunden är samma system som i Nikons proffsmodeller behöver ju ändå inte betyda att den är lika bra som Canons. Det är mitt intryck att Canon alltid har haft lite bättre koll på AF-teknologi än Nikon.
Michael Maven har gjort en bra vs-video med D7100 och 70D. Allt är inte bra. Jag har t.ex rätt många invändningar mot hans moire-test. Men i vilket fall som helst, så har han gjort ett någorlunda krävande AF-test, som också är någorlunda vederhäftigt. Canon är bättre hela tiden och den största skillnaden var 97% skarpa bilder för Canon mot 73% skarpa bilder för D7100.
http://www.youtube.com/watch?v=bOM4r1gxsbs
Jag kikade på hans test ... Har lite svårt att ta i alla fall autofokusdelen av det på speciellt mycket allvar, han testar ett par ganska triviala situationer på ett mycket enkelt sätt och ger utifrån det exakta procensiffror
Jag testar själv kameror - bland annat åt FS Magasin - och fotar mycket sport och action. Just autofokus är jag ganska intresserad av och vill nog påstå att jag har hyfsad koll på.
När det gäller ditt allmänna intryck av Canons och Nikons AF-system så stämde det förr - fram till för lite drygt tio år sedan. Senaste tio åren har skillnaden generellt varit liten och har inte alltid varit till Canons fördel.
Men för att återgå till trådämnet: D7100 har en precis lika användbar autofokus som Eos 70D, utom i live view där 70D är bättre.
Parsi
Aktiv medlem
Jag kikade på hans test ... Har lite svårt att ta i alla fall autofokusdelen av det på speciellt mycket allvar, han testar ett par ganska triviala situationer på ett mycket enkelt sätt och ger utifrån det exakta procensiffror
Jag testar själv kameror - bland annat åt FS Magasin - och fotar mycket sport och action. Just autofokus är jag ganska intresserad av och vill nog påstå att jag har hyfsad koll på.
Om jag minns rätt, så testar han tre situationer? förmodligen utvalda med bakgrund av hans egen erfarenhet. En av dem är trivial, en annan av dem - motljus, flyende motiv - är utmanande, vilket också är den där Nikon D7100 bara presterade 3 skarpa bilder av 4.
Han kvantifierar ("exakta procentsiffror") alltså ett praktiskt resultat ("mycket enkelt sätt") under identiska förhållanden på ett underlag av 1500 bilder.
Varför har du svårt att ta det på allvar? Hur tycker du han skulle gjort? Hur gör du?
Man kan möjligen anmärka att det på inget sätt var särskilt fullständigt, men det är knappast möjligt i en sån här video. Och som jag sa, jag får ju misstänka att urvalet är erfarenhetsmässigt gjort just för att kunna påvisa skillnader.
Och så ser vi ju aldrig mer vederhäftiga AF-tester redovisade nån annanstans. Absolut inte i FS Magasin.
Varför har du svårt att ta det på allvar? Hur tycker du han skulle gjort? Hur gör du?
Om vi håller oss just till autofokus så kikar jag på utfall under olika ljusförhållanden, med olika typer av motiv (och en ensam springande människa är inte något speciellt besvärligt motiv). Framför alt ser jag till att arbeta med kameran i konkreta situationer.
Här är ett exempel på test där jag faktiskt kikade ganska noga just på AF-prestanda:
http://www.fotosidan.se/cldoc/test-canon-eos-1d-x-mot.htm
I det testet fotade vi (Magnus och AFE hjälpte till med några moment) amerikansk fotboll (SM-final), allsvensk fotboll, motorcross, baseboll, agility (något av det svåraste man kan ge sig på) gocart inomhus i en mörk hall (iso 12800, f/2,8), fåglar och ett par scenframträdanden i halvsunkigt ljus. Totalt fotade jag ungefär 15000 bilder i en rad olika sammanhang med 1DX och D4.
Värt att notera att AF-systemet i D7100 bygger på samma grundkonstruktion som i D4 (vilket är en modernisering av systemet från D3/D3s och D700). Tro mig, det funkar
Eos 70D har helt klart ett suveränt AF-system, jag har kört Eos 7D en hel del och känner några sportfotokollegor som utforskat det systemet ganska grundligt. Men jag vill också ganska bestämt hävda att AF-systemet i D7100 står sig mycket bra i en jämförelse.
Det står alla fritt att ha en åsikt och hävda den, men min är hur som helst att det inte finns någon avgörande skillnad i autofokusprestanda mellan Eos 70D och D7100 vid sport- eller actionfotografi. Det som däremot är ett minus för D7100 i de sammanhangen är buffertstorleken.
Parsi
Aktiv medlem
Eos 70D har helt klart ett suveränt AF-system, jag har kört Eos 7D en hel del och känner några sportfotokollegor som utforskat det systemet ganska grundligt. Men jag vill också ganska bestämt hävda att AF-systemet i D7100 står sig mycket bra i en jämförelse.
Det står alla fritt att ha en åsikt och hävda den, men min är hur som helst att det inte finns någon avgörande skillnad i autofokusprestanda mellan Eos 70D och D7100 vid sport- eller actionfotografi. Det som däremot är ett minus för D7100 i de sammanhangen är buffertstorleken.
En av de saker som mycket tidigt stod helt klart för mig, när jag gick med i FS och började läsa forumet, var att du var en av de som i särklass snackade minst skit (eller inte alls). Jag betvivlar alltså på intet sätt din expertis eller erfarenhet.
Om jag minns rätt så instämde väl Michael semantiskt i det generella omdömet? Att båda kamerorna hade mycket bra AF. Och det har han nog anledning att göra, eftersom testet var långt ifrån fullständigt. Han redovisade t.ex. inte resultat från användning av den centrala mätpunkten. (Han gör förresten samma otjänst mot Canon 6D, som har mycket svaga sidopunkter, i en annan video.)
Så om vi betraktar diskussionen om D7100s AF som avslutad, ser vi väl hur det kan vara lite missvisande att jaga kamerans svaga punkter. Det ger inte helhetsbilden. Men samtidigt är det ju så man gör, om man vill göra en jämförelse. Det är ju inte mycket bevänt med att sitta där och säga båda är mycket bra kameror - the end. Istället går man går till botten, till extremsituationerna, där kamerorna är på gränserna av sina prestanda.
Jag ser inget fel på den metoden (annat än just faran att det kan uppfattas som helhetsbilden - vilket ju ofta händer, tänk på sensorer t.ex.). Och Michael gör ju nånting som du inte gjorde, en direkt objektiv jämförelse, och mäter och kvantifierar skillnaden. Det finns en viss poäng med det. Men visst, det kan vara missvisande. Och är man skrupelfri går det ju alltid fint att ljuga på det sättet, genom att undanhålla helhetsbilden.
Du bjuder ju på din åsikt. Och det är ju en experts åsikt, bildad av mycken erfarenhet ovanpå kunskap. Så värdelös är den ju inte. Tvärtom, det är väl en s.k. reality check, när man tittar upp från siffrorna. Men det går ändå inte att komma ifrån att en gång i tiden så var det en experts (Aristoteles) åsikt att solen gick runt jorden, och att stora tunga stenar faller fortare än små lätta.
Så visst finns det en poäng med kontrollerade situationer och att kvantifiera resultat.
afe
Aktiv medlem
Canonägare brukar vara pigga på att påpeka att man inte ska dra för stora växlar på det där med mätvärden och dylikt, fast då handlar det förstås om det dynamiska omfånget och inte AF
Jag är böjd att hålla med Martin om att det i praktiken inte spelar någon roll för AF-hastighet och träffsäkerhet vilken av kamerorna man väljer. 70D har en fördel om man filmar i och med AF-punkterna på sensorn, men bortsett från det tycker jag man kan välja den man tycker känns bäst helt enkelt
Jag är böjd att hålla med Martin om att det i praktiken inte spelar någon roll för AF-hastighet och träffsäkerhet vilken av kamerorna man väljer. 70D har en fördel om man filmar i och med AF-punkterna på sensorn, men bortsett från det tycker jag man kan välja den man tycker känns bäst helt enkelt