Inteno
Aktiv medlem
Är väl blandat, främst dotter, hundar och rena spontanfoton.Beror på vad du ska fota, annars så finns ju Nikon 18-300 VR som allroundobjektiv.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Är väl blandat, främst dotter, hundar och rena spontanfoton.Beror på vad du ska fota, annars så finns ju Nikon 18-300 VR som allroundobjektiv.
Är väl blandat, främst dotter, hundar och rena spontanfoton.
Slutaren klarar statistiskt flera gånger så mycket, men sedan kan man både ha tur och otur. Den kan gå sönder tidigare, även om det inte är vanligt, och även hålla mycket längre. Jag hade hellre tagit en som gått 30 som ser fin ut än en som gått 12 och ser ut som att den har gått igenom en stenkross, om vi säger så. Ser båda fina ut så är det ju mer en fråga om vad man vill betala för och lite hur man använder kameran.Hittade en D500 med 5k exponeringar för 10.900kr men den blev såld. Hittat en annan för 10.500 med 12k exponeringar, alt en för 8.900kr med 30.000 exponeringar.
Sistnämna från butik med gatanti, är 30.0000 mycket? Vad bör jag välja?
TackJag tror att slutaren skall klara 150k, 8900kr för en med 30k låter rimligt om den i övrigt är i fint skick.
Dom flesta av mina Nikonkameror har 150k rating och ingen har gått sönder innan och en är uppe i 200k nu.
D500 testad i 200 000 cyklerJag tror att slutaren skall klara 150k, 8900kr för en med 30k låter rimligt om den i övrigt är i fint skick.
Dom flesta av mina Nikonkameror har 150k rating och ingen har gått sönder innan och en är uppe i 200k nu.
Jag har en D700 som är över 200 000. Både D700 och D500 viftar dessutom med en spegel.D500 testad i 200 000 cykler
Nja, hårdvara har ju stagnerat mycket på senare år så de blir ju inte mycket bättre längre.Ja man blir bekväm av sig, och mobilerna blir bara bättre, mobilernas skärmar är också nästan överdrivet vassa man liksom tävlar i upplösnings siffror, min telefon S20 ville gärna tappa batterikraft, så jag gick ner till lägsta upplösning på skärmen, faktiskt bara 1600 X 720, har möjlighet till både 2400 X1080 och superläget 3200 X 1440, modellen var kryddad på alla sätt, även 120HZ men min ligger på 60HZ, allt för att spara på batteriet, men blev förvånad över vad lite skillnad jag kunde se bilder/filmer från det lägsta läget till mellan läget som många har som standard i dag. skärmen på S20 är på 6,2".
Nog blev jag lite trött på den större A77 att släpa på, RX100 använde jag mest förut den vägde bara 240 gram. oj vad bortskämd man blir med telefonen numera.
Det är väl just vid vardagens alla sysslor, besöka affärer, Caféer eller svampskogen som den stora dinglande kameran med objektiv blir liksom i vägen, åka till gömslen, fågeltorn eller något känt fågelsträck kan man så klart bära med sig en diger utrustning, där vinner systemkameran så klart på många sätt.
Har inte blivit något köp änni, men har några hus som passar bra som väntar på köp.
Men nu har frun börjar ifrågasätta behovet av en systemkamera. Hon menar på att vi inte haft behovet av det innan och att mobilkamerorna duger gott. Jag kan ju hålla med om att man alltid har mobilen med sig och det är ju den man använder mest.
Det är ju inte så att man släpar med sig en D500 vart man än går.
Min tanke är att vi skall ha den vid semesterresor, på sommaren på utflykter men även lite spontant ibland. Men om det är ”värt” 10-15k vågar jag inte svara på..
Hur hade era tankar gått?
Absolut inte, hennes fundering var mest om vi behöver en.Två tankar som reflektion på det som du skriver:
1. Låt inte din fru bestämma över dig över dina egna intressen och hobbies när du spendrar dina pengar (och låt inte dig bestämma över hennes).
2. Vet du inte varför du behöver en dedikerad kamera, och är nöjd med mobilen, så fortsätt så. Enkelt.
Mycket nöjeSådär, blev en D500 med 10k exponeringar och ett Tamron 24-70 2,8, får de vart detta lider när den dimper ned i brevlådan