Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd till en som varit borta från träsket i flera år

Produkter
(logga in för att koppla)
Är väl blandat, främst dotter, hundar och rena spontanfoton.

Min erfarenhet av dom två översta även om mina erfarenheter mest involverar söner är att mycket av fotograferandet sker inomhus kvällstid i ganska dålig belysning. Skaffa ett f1.8-objektiv, 35-85mm beroende på hur stort du bor. Dessa fasta objektiv är oftast också mycket skarpare än zoomarna. f2.8 släpper i många situationer inte igenom tillräcklig med ljus.
 
Hittade en D500 med 5k exponeringar för 10.900kr men den blev såld. Hittat en annan för 10.500 med 12k exponeringar, alt en för 8.900kr med 30.000 exponeringar.

Sistnämna från butik med gatanti, är 30.0000 mycket? Vad bör jag välja?
 
Hittade en D500 med 5k exponeringar för 10.900kr men den blev såld. Hittat en annan för 10.500 med 12k exponeringar, alt en för 8.900kr med 30.000 exponeringar.

Sistnämna från butik med gatanti, är 30.0000 mycket? Vad bör jag välja?
Slutaren klarar statistiskt flera gånger så mycket, men sedan kan man både ha tur och otur. Den kan gå sönder tidigare, även om det inte är vanligt, och även hålla mycket längre. Jag hade hellre tagit en som gått 30 som ser fin ut än en som gått 12 och ser ut som att den har gått igenom en stenkross, om vi säger så. Ser båda fina ut så är det ju mer en fråga om vad man vill betala för och lite hur man använder kameran.
 
Jag tror att slutaren skall klara 150k, 8900kr för en med 30k låter rimligt om den i övrigt är i fint skick.
Dom flesta av mina Nikonkameror har 150k rating och ingen har gått sönder innan och en är uppe i 200k nu.
 
Jag tror att slutaren skall klara 150k, 8900kr för en med 30k låter rimligt om den i övrigt är i fint skick.
Dom flesta av mina Nikonkameror har 150k rating och ingen har gått sönder innan och en är uppe i 200k nu.
Tack

Har hittat en annan nu från en företagssäljare på tradera med 3000 exponeringar för 9500kr
 
Det är väl en smaksak, bägge låter rimligt.

Om några år slipper vi detta då mekaniska slutare förhoppningsvis inte finns i många kameror då. Som Ztenlund skrev, ta den som ser finast ut i övrigt.

Du skall smattra på ganska mycket innan 120k bilder är tagna. Tar du 50 bilder om dagen i snitt tar det nästan 7år och 50 bilder om dagen är ganska mycket. Om 7år så är heller inte en Z6II den hetaste kameran, fast den är förmodligen inte sämre då än nu.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.