Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd till en som varit borta från träsket i flera år

Produkter
(logga in för att koppla)
Är väl blandat, främst dotter, hundar och rena spontanfoton.

Min erfarenhet av dom två översta även om mina erfarenheter mest involverar söner är att mycket av fotograferandet sker inomhus kvällstid i ganska dålig belysning. Skaffa ett f1.8-objektiv, 35-85mm beroende på hur stort du bor. Dessa fasta objektiv är oftast också mycket skarpare än zoomarna. f2.8 släpper i många situationer inte igenom tillräcklig med ljus.

Hittade en D500 med 5k exponeringar för 10.900kr men den blev såld. Hittat en annan för 10.500 med 12k exponeringar, alt en för 8.900kr med 30.000 exponeringar.

Sistnämna från butik med gatanti, är 30.0000 mycket? Vad bör jag välja?

Hittade en D500 med 5k exponeringar för 10.900kr men den blev såld. Hittat en annan för 10.500 med 12k exponeringar, alt en för 8.900kr med 30.000 exponeringar.

Sistnämna från butik med gatanti, är 30.0000 mycket? Vad bör jag välja?
Slutaren klarar statistiskt flera gånger så mycket, men sedan kan man både ha tur och otur. Den kan gå sönder tidigare, även om det inte är vanligt, och även hålla mycket längre. Jag hade hellre tagit en som gått 30 som ser fin ut än en som gått 12 och ser ut som att den har gått igenom en stenkross, om vi säger så. Ser båda fina ut så är det ju mer en fråga om vad man vill betala för och lite hur man använder kameran.

Jag tror att slutaren skall klara 150k, 8900kr för en med 30k låter rimligt om den i övrigt är i fint skick.
Dom flesta av mina Nikonkameror har 150k rating och ingen har gått sönder innan och en är uppe i 200k nu.

Jag tror att slutaren skall klara 150k, 8900kr för en med 30k låter rimligt om den i övrigt är i fint skick.
Dom flesta av mina Nikonkameror har 150k rating och ingen har gått sönder innan och en är uppe i 200k nu.
Tack

Har hittat en annan nu från en företagssäljare på tradera med 3000 exponeringar för 9500kr

Det är väl en smaksak, bägge låter rimligt.

Om några år slipper vi detta då mekaniska slutare förhoppningsvis inte finns i många kameror då. Som Ztenlund skrev, ta den som ser finast ut i övrigt.

Du skall smattra på ganska mycket innan 120k bilder är tagna. Tar du 50 bilder om dagen i snitt tar det nästan 7år och 50 bilder om dagen är ganska mycket. Om 7år så är heller inte en Z6II den hetaste kameran, fast den är förmodligen inte sämre då än nu.

Har inte blivit något köp änni, men har några hus som passar bra som väntar på köp.

Men nu har frun börjar ifrågasätta behovet av en systemkamera. Hon menar på att vi inte haft behovet av det innan och att mobilkamerorna duger gott. Jag kan ju hålla med om att man alltid har mobilen med sig och det är ju den man använder mest.

Det är ju inte så att man släpar med sig en D500 vart man än går.

Min tanke är att vi skall ha den vid semesterresor, på sommaren på utflykter men även lite spontant ibland. Men om det är ”värt” 10-15k vågar jag inte svara på..

Hur hade era tankar gått?

Mobilen är ok till bra vid många situationer. När något rör sig när det är ganska mörkt är mobilerna ganska dåliga och systemkameran är i princip alltid bättre.

Jag tycker också det är mycket roligare att fotografera med systemkameran än vad det är med mobilen.

Dom flesta här har av den ena eller andra anledningen valt att köpa en systemkamera, men rent krasst har din fru förmodligen inte jättefel.

Dom flesta av oss här tar också rätt mycket bilder med mobilen.

Ja man blir bekväm av sig, och mobilerna blir bara bättre, mobilernas skärmar är också nästan överdrivet vassa man liksom tävlar i upplösnings siffror, min telefon S20 ville gärna tappa batterikraft, så jag gick ner till lägsta upplösning på skärmen, faktiskt bara 1600 X 720, har möjlighet till både 2400 X1080 och superläget 3200 X 1440, modellen var kryddad på alla sätt, även 120HZ men min ligger på 60HZ, allt för att spara på batteriet, men blev förvånad över vad lite skillnad jag kunde se bilder/filmer från det lägsta läget till mellan läget som många har som standard i dag. skärmen på S20 är på 6,2".

Nog blev jag lite trött på den större A77 att släpa på, RX100 använde jag mest förut den vägde bara 240 gram. oj vad bortskämd man blir med telefonen numera.

Det är väl just vid vardagens alla sysslor, besöka affärer, Caféer eller svampskogen som den stora dinglande kameran med objektiv blir liksom i vägen, åka till gömslen, fågeltorn eller något känt fågelsträck kan man så klart bära med sig en diger utrustning, där vinner systemkameran så klart på många sätt.

Senast ändrad:
Ja man blir bekväm av sig, och mobilerna blir bara bättre, mobilernas skärmar är också nästan överdrivet vassa man liksom tävlar i upplösnings siffror, min telefon S20 ville gärna tappa batterikraft, så jag gick ner till lägsta upplösning på skärmen, faktiskt bara 1600 X 720, har möjlighet till både 2400 X1080 och superläget 3200 X 1440, modellen var kryddad på alla sätt, även 120HZ men min ligger på 60HZ, allt för att spara på batteriet, men blev förvånad över vad lite skillnad jag kunde se bilder/filmer från det lägsta läget till mellan läget som många har som standard i dag. skärmen på S20 är på 6,2".

Nog blev jag lite trött på den större A77 att släpa på, RX100 använde jag mest förut den vägde bara 240 gram. oj vad bortskämd man blir med telefonen numera.

Det är väl just vid vardagens alla sysslor, besöka affärer, Caféer eller svampskogen som den stora dinglande kameran med objektiv blir liksom i vägen, åka till gömslen, fågeltorn eller något känt fågelsträck kan man så klart bära med sig en diger utrustning, där vinner systemkameran så klart på många sätt.
Nja, hårdvara har ju stagnerat mycket på senare år så de blir ju inte mycket bättre längre.

När det gäller upplösning så har ju ändå mobilskärmar oftast onödigt hög upplösning, de ligger ju ofta på 400-500ppi eller mer vilket är betydligt mer än vad våra ögon kan uppfatta så det är inget förvånande att du inte ser skillnad.

Har inte blivit något köp änni, men har några hus som passar bra som väntar på köp.

Men nu har frun börjar ifrågasätta behovet av en systemkamera. Hon menar på att vi inte haft behovet av det innan och att mobilkamerorna duger gott. Jag kan ju hålla med om att man alltid har mobilen med sig och det är ju den man använder mest.

Det är ju inte så att man släpar med sig en D500 vart man än går.

Min tanke är att vi skall ha den vid semesterresor, på sommaren på utflykter men även lite spontant ibland. Men om det är ”värt” 10-15k vågar jag inte svara på..

Hur hade era tankar gått?

Två tankar som reflektion på det som du skriver:

1. Låt inte din fru bestämma över dig över dina egna intressen och hobbies när du spendrar dina pengar (och låt inte dig bestämma över hennes).

2. Vet du inte varför du behöver en dedikerad kamera, och är nöjd med mobilen, så fortsätt så. Enkelt.

Senast ändrad:
Två tankar som reflektion på det som du skriver:

1. Låt inte din fru bestämma över dig över dina egna intressen och hobbies när du spendrar dina pengar (och låt inte dig bestämma över hennes).

2. Vet du inte varför du behöver en dedikerad kamera, och är nöjd med mobilen, så fortsätt så. Enkelt.
Absolut inte, hennes fundering var mest om vi behöver en.

Lixom min fundering, samtidigt som jag känner att de finns en de stunder där man fotar dotter och hundar och önskar man hade haft en ordentlig kamera i handen istället

Skall man köpa en systemkamera skall man nog i alla fall gör foto till sin hobby. Gör man inte det och inte är beredd att investera lite tid på att lära sig den, så ger det inte jättemycket. Om man däremot är beredd att ta sig över första trappsteget blir det en väldigt kul hobby och bilderna kommer bli bättre än vad mobilerna kan göra.

Tvärt om! Du kommer inte lida, det kommer orsaka träning av musklerna som drar på smilbanden, när du väl lärt dig kameran. :)

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar