Annons

Hjälp! Nikon eller Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Nja, alltså visst har 70D bättre följande AF vid filmning, men jag skulle nog säga att den största fördelen för 70D vid filmning är det användbara ISO-området, som av nån underlig anledning är groteskt mycket större för Canon 70D vid filmning - i Michaels test, bör jag tillägga. Möjligen är där nån felfaktor inblandad, för skillnaden är mycket stor. Personligen är jag dock inte ett dugg intresserad av filmning.

Vad gäller dynamikområdet, så är ju det ett fall där DxO-marks mätningar stämmer med verkligheten. Men skall man välja sensor bara utifrån det? I Michaels blindtest på bildkvalitet med 700D vs D5200 valde jag Canon 11 ggr av 12. I blindtestet med 70D och D7100 valde jag Canon 8 ggr av 11. I det första fallet satt jag framför min 30'' kalibrerade skärm. I det senare fallet använde jag min laptop. Det finns dock en begränsning inbyggd även i det blindtestet. Det är jpeg med AWB direkt från kameran. Ytterst sett, från mitt perspektiv, så är det intressanta nåt helt annat - vad man kan göra med RAW-filen. Och hade en Canon modell varit tillgänglig med Sonys sensor så hade jag nog valt den.

Sen är det ju så att det större dynamikområdet bara är sant för låga ISO. Om man huvudsakligen håller till på mellan 400 till 6400 så är det ju inte sant.

Lite som AF'en. ;) I motljus med springande människa och sidopunkter missar D7100 mer än var fjärde bild med servo. Med D4, inomhus och Gokart så är det inte sant. ;)

Och just det där med bara testa sidopunkterna kan jag ju tycka riskerar att skjuva totalbilden i en missvisande riktning. Men Michael har klart letat efter svagheterna. I vilket fall så kompletterar han i sin sista vs video, 700D vs D5200, med test även av centrumpunkten.

http://www.youtube.com/watch?v=Qd6urjDuqtY

Det förbättrar D5200'as resultat, men förändrar inget, Canon sopar fortfarande banan med Nikon. Det är ju dock, skall sägas, andra kameror med andra AF-system, och i detta fallet är där nog mer krut investerat i 700Ds AF.

Om AF vid filmning är mindre intressant finns ju Canon 7D som är väl lämpad för sport d u med högt bps, samma AF i stillbildsläge som 70D, metallhus och bättre bakre ratt än 70D. Bakre kontrollhjulet är ganska pilligt på 70D nämnligen men härligt på 7D. 7D är allt som oftast nere i 8000:- ny.

Kan inte välja mellan Nikon D7100 och Canon eos 70D

Har sedan tidigare använt Nikon och har bara 2 objektiv så det är lugnt.

Och tror ni det kommer komma ut en Nikon D400? (D300 & D300s)

Om du har 2 objektiv från till Nikon så skulle jag satsa på Nikon, objektiv håller längre än kamerahus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar