Annons

Hjälp mig komma igång!

Produkter
(logga in för att koppla)
Är osäker på i vilka lägen på kameran det funkar, men i Manuellt läge ska det funka. Så prova att välja M, vrid bländaren till önskat läge. Titta genom sökaren och tryck grön knapp. Då bör du genom sökaren kunna se att kameran bländar ner en kort stund till önskad bländare för att mäta ljuset. Sedan öppnas bländaren upp igen (för att ge fullt ljus i sökaren) och en lämplig slutartid visas.

Nedbländningsmätning fungerar bara i M-läget.

Alla andra lägen ger fullöppning med M-optik. Förmodligen bländar kameran ner i B-läget också men jag har inte provat.

En del gäng-optik har en knapp som kopplar bort nerbländningsautomatiken. Dom kan användas nerbländade i AV-läget och man erhåller tidsautomatik. Sökarbilden blir naturligtvis mörk beroende på hur mycket man bländar ner.

//Lars

bramhult skrev:
I Av-läge: Jag vred på bländarringen för att få en mindre bländare (= avsikt var större skärpedjup) men vid avtryckning blev det ingen reaktion på bländaren.

Av läget bländar ej ner till vald bländare när man använder bländarringen på objektivet, detta händer enbart i M)anuellt läge. Av läget kör alltid på största bländare när du använder bländarring.

För att få exponeringsmätning i M)anuellt läge när du använder bländarring så trycker du ner "gröna knappen" (K10D) eller AE-L (K100D/K110D). Fungerar även att använda skärpedjupskontrollen för att få ett mätvärde, om du har skärpedjupskontrollen satt på optisk kontroll och ej elektronisk förtitt (detta väljer du i C - Specialinställningar).

Hälsar
R

Hej och tack alla ni som svarat. Nu blir det till att testa igen. Det blir senare idag eller i morgon.
Mvh
Göran

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar