Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig komma igång!

Produkter
(logga in för att koppla)
Gimbal skrev:
Fick för mig häromdagen att den inte använde det valda programmet i P-mode.

Och det irriterade mig lite då jag tyckte att den i grön mode och mtf-program gjorde alldeles utmärkta bländarval för vanligt slöfotande. Men eftersom jag ville kunna justera exponeringen lite så måste jag över i p-mode och då (fick jag för mig iallafall) att kameran inte alls valde lika bra utgångsvärden på bländaren utan jag blev tvungen att alltid peta även på den innan skott.

Grönt läge använder alltid standardprogrammet, oavsett vilken programkurva du har valt. Så om du har MTF läget valt, så används det av P läget men ej av det gröna läget som alltså använder standardkurvan.

MTF läget vill gärna hålla sig till ett par stegs bländare från största bländaren (dvs, f/5.6 om du har ett f/2.8 objektiv) om den kan göra det samtidigt som den har en snabb slutartid för att undvika skakningsoskärpa. Nu varierar MTF lite mellan olika objektiv (vilket är precis som det ska vara).

Hälsar
R

Jag har ett gammalt Tokina 400mm 5,6 P/K-objektiv(utan "el-kontakter") som jag hoppades kunna använda på min K10D, men hur jag än försöker ställa in kameran går det ej att fotografera, datapanelens bländar-info blinkar "F - -" hela tiden. Vad gör jag för fel eller går det helt enkelt inte att använda objektivet?
Eller finns det en tråd, som ger tips och som jag inte hittade?
Göran

Det står i flera trådar här att gå in på:
Menu / C spec. inställning / Fok. ind. m S-obj = ställ in 2(tillåt).
Anv. av bländaring = ställ in 2(tillåt).
Förh. granskn. metod = ställ in 2 optisk granskning.
Ställ in Manuell exponering på ratten på ovansidan.
Välj bländare, tryck på AE? eller grön knapp? efter eventuell aktivering med avtryckaren(första läget), justera eventuellt exponeringen med slutartiden och tryck av.
Obs centrumvägd mätning väljs.

Senast ändrad:
Du går in i fliken specialinställningar och går till "möjliggör användande av bländarring". Det är ett klassiskt problem, jag har också haft det en gång. Men det är inte svårare än så att fixa det.

Hej båda två! Tack för tipset, då testar jag i morgon, blir intressant.
Jag hittade just min gamla 2x converter så nu blir kanske t o m 800 mm möjligt om jag lyckas.
Tack!

Göran

Om du vill lära dig fotografera.

1. Lär dig förhållanden mellan slutartider och bländare och hur dessa kombineras till en korrekt exponering samt hur dessa påverkar bildens karaktär.(OBS! Lär dig jobba med olika skärpedjup, framförallt, det korta skärpedjupet)

Lär dig titta på histogrammet och hur viktigt det är med teckning i högdagrarna.

Glöm inte att de bilderna du tar i Jpeg är oanvändbara i framtiden.. alldeles för dålig kvalité, då kan du lika gärna fota med en kompaktkamera.. Ungefär som att sätta en Kodak Gold i en analog kamera.. .utan fota alltid i Raw-format.

2. Titta på bilder... sen titta på fler bilder och de menar jag INTE den lokala fotoklubbens bilder utan de största/världskända fotografernas bilder. De stora samt bra bildbyråerna, Johner, Folio, Getty, Silver, Magnum ;)

3. Lär dig Photoshop, men först och främst hur man sätter svart och vitpunkt korrekt.

Obs, gillar man inte att titta på bilder så är det väldigt svårt att lära sig fotografera och bli någorlunda duktig, och om det inte är ens motivation, ja då behöver man ingen systemkamera.

Lycka till!

Senast ändrad:
ok.. kanske inte riktigt som att sätta en Kodak Gold i en analog kamera.. det är ju ändå FF trots allt :)

Jo och angående detta att titta på proffsens bilder.. det är då inte meningen att man ska tänka " så bra bilder kommer jag aaaaaldrig kunna taaa" utan:

"Så bra bilder ska jag också kunna ta!"

Jag brukar bli lite förbannad när jag tittar på proffsbilder eftersom jag också vill kunna :p
Men man får läsa en del om olika fototekniker, och vara beredd på att man måste köpa en hel den nya saker om man ska kunna få proffsiga resultat.

Tack Bo Erik och John!
Jag hittade inte alla funktioner som Bo Erik nämnde, endast "Användning av bländarring", som jag ändrade till 2 (= Ja).
Inte heller hittade jag valet AE, men valde Av.
Och då fungerade allt, både utan och med 2x-konvertern!
Jag antar man måste ändra tillbaka valet "Användning av bländarring" till 1 när man använder "vanligt" objektiv.
Tack för att ni tog er tid, då kan jag t v utnyttja mina gamla objektiv också när andan faller på.
Mvh
Göran

Nej, du behöver inte ändra tillbaka det. Använder du ett objektiv utan bländarring ställer du in bländaren på rattarna på kamerahuset.

Inte för alla sorters bilder, men ska man pilla med ljussättning och makrofoto brukar det bli väldigt blodigt.

Jag undrar om jag inte ropade hej lite för tidigt. Jag gör kanske fel, men jag kan bara fotografera med största bländaröppningen tycks det, och visst blir det en korrekt bild. Är det ytterligare en parameter som ska ändras för att kameran ska "bry sig om" den bländare jag väljer.
Jag har för mig att jag läst en tråd om detta men jag hittar den inte.

I Av-läge: Jag vred på bländarringen för att få en mindre bländare (= avsikt var större skärpedjup) men vid avtryckning blev det ingen reaktion på bländaren.
Detta upptäckte jag inte med en gång, blev glad över att det blev en bild överhuvudtaget. Som jag minns det så var det samma slutartid, bländaren var ju konstant.

bramhult skrev:
I Som jag minns det så var det samma slutartid, bländaren var ju konstant.

Jag får inte riktigt ihop det, bländaren är ju inte konstant då du vridit på bländarringen?

Sen när du trycker in mätknappen (vilken den nu är) räknar kameran fram en slutartid, eller borde göra i alla fall?

Jo, mitt analoga objektiv ändrar inte bländaren när jag förväljer bländare. Först när jag tar bilden ändras bländaren till det förvalda värdet och exponeringstiden anpassar sig till detta värde.
Du ställer in bilden i sökaren med full bländaröppning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar