Annons

Hjälp mig komma igång!

Produkter
(logga in för att koppla)
Gimbal skrev:
Nu har jag dubbelkollat programinställningarna i grön mode kontra p-mode, och helt klart är att de inte alltid kör efter samma program. Antingen är det en bugg i firmware, eller så kan man på något vis välja olika program för de olika lägena.
Grönt är till för personer med kunskapen var avtryckaren sitter, du ska kunna räcka över kameran till en novis. P läget känner jag inte till på K10D.

Så vad då? Menar du att det är ok att den inte funkar som man intuitivt tycker att den borde funka och som det i manualen beskrivs att den skall funka?

Något är iallafall knas när man väljer program, antingen tar det bara skruv i p-läget eller i grön mode och ibland i båda. Blir inte klok på hur det hänger ihop.

P-läget "hyperprogam" på k10d är en blandning av slutar och bländarautomatik. Justerar du den ena inställningen så fixar kameran den andra. Mycket smidigt.

Har också problem

Nu verkar det funka, men det tog mig många försök att få P-programmet att klättra upp o ner i ISO som det väl ska göra?

Det fastnade (hoppas detta funkar nu) gärna på ett enda ISO.

Jag gjorde ungefär som med en Windowsdator, ställde in, stängde av kameran, satte på igen, ställde in, stängde av etc till det funkade. Men det är smidigare med K10D, Windowsdatorn tar ju flera minuter att starta om.

Gimbal skrev:
Så vad då? Menar du att det är ok att den inte funkar som man intuitivt tycker att den borde funka och som det i manualen beskrivs att den skall funka?

Något är iallafall knas när man väljer program, antingen tar det bara skruv i p-läget eller i grön mode och ibland i båda. Blir inte klok på hur det hänger ihop.

P-läget "hyperprogam" på k10d är en blandning av slutar och bländarautomatik. Justerar du den ena inställningen så fixar kameran den andra. Mycket smidigt.

Du kan ha 4 olika beteenden på program-kurvan: normal, MTF, kort skärpedjup och nån till som jag inte kommer ihåg nu. Kolla inställningarna.

Det kanske förklarar vad du ser? Dock har jag aldrig använt grönt läge så jag inser inte riktigt varför det måste vara en bugg om P och grönt läge ger olika exponeringsvärden.

Auto ISO fixat

Har nu insett vad som hände då min K10D inte mer än sporadiskt ville klättra upp och ner i ISO efter behov (i P-läget).

Jag hade kollat ISO. (Tryckt OK på min kamera som har version 1.10). Sen ville jag testa annat ISO och rattade in detta. Då låste sig kameran vid detta ISO. Det hjälpte inte med grön knapp och inte med att stänga av kameran. Auto-ISO måste ställas in igen via funktionsknappen.

Lösningen är att gå till minnesinställningarna och bocka bort att kameran ska komma ihåg ISO. Den ändrar inte inställt ISO förrän man stängt av kameran.

Har inte testat vad som händer om man i stället byter exponeringsprogram.

Det är en bugg om jag ex. väljer programkurvan där snabb slutare prioriteras och kameran inte byter till det programmet, vilket är precis vad som händer. Det verkar byta programm i p-mode som det skall, dock ändras inte programmet i grön mode.

Gimbal skrev:
Det är en bugg om jag ex. väljer programkurvan där snabb slutare prioriteras och kameran inte byter till det programmet, vilket är precis vad som händer. Det verkar byta programm i p-mode som det skall, dock ändras inte programmet i grön mode.

Det är en bugg om det står i manualen att det påverkar programkurvan i grön mode.

Är inte tanken med grön mode att det skall var så fritt från inställningsmöjligheter som möjligt? Om man är såpass inne i sin fotografering att man vill ändra hur programkurvan fungerar, finns det verkligen ingen anledning att använda grön mode istället för P-mode.

Re: Auto ISO fixat

Måns H skrev:
Jag hade kollat ISO. (Tryckt OK på min kamera som har version 1.10). Sen ville jag testa annat ISO och rattade in detta. Då låste sig kameran vid detta ISO. Det hjälpte inte med grön knapp och inte med att stänga av kameran. Auto-ISO måste ställas in igen via funktionsknappen.

Låter konstigt måste jag säga.
OK+grön knapp ger auto-iso igen (iaf på min kamera som kör 1.10).

Punkk skrev:
Det är en bugg om det står i manualen att det påverkar programkurvan i grön mode.

Är inte tanken med grön mode att det skall var så fritt från inställningsmöjligheter som möjligt? Om man är såpass inne i sin fotografering att man vill ändra hur programkurvan fungerar, finns det verkligen ingen anledning att använda grön mode istället för P-mode.

Det står i manualen. Visst det är inte världens största problem, men det är säkert heller inte särskilt svårt att fixa till nästa version.

Re: Re: Auto ISO fixat

Punkk skrev:
Låter konstigt måste jag säga.
OK+grön knapp ger auto-iso igen (iaf på min kamera som kör 1.10).

Funkade perfekt. Tack Ambjörn!

Men du, vi är i tråden "hjälp mig komma igång". Jag är ny på K10D. Behöver hjälp. Kan ju inte kameran! Och har väldigt svårt att få hjälp ur bruksanvisningen. Hur skulle jag kunna veta att OK + grön knapp löser problemet?

nu när du fått massa tips så kan jag bara säga grattis till kameran! =)

Det är inte direkt en nybörjarkamera men det betyder ju bara att du har mycket att växa i och att kameran kommer att "hålla" länge..

lycka till med fotandet!

/S

Re: Re: Re: Auto ISO fixat

Måns H skrev:
Funkade perfekt. Tack Ambjörn!

Men du, vi är i tråden "hjälp mig komma igång". Jag är ny på K10D. Behöver hjälp. Kan ju inte kameran! Och har väldigt svårt att få hjälp ur bruksanvisningen. Hur skulle jag kunna veta att OK + grön knapp löser problemet?

Kom inte iso-justering via ok-knappen med firmware 1.10? dvs efter att manualen trycktes.

Gimbal skrev:
Det står i manualen. Visst det är inte världens största problem, men det är säkert heller inte särskilt svårt att fixa till nästa version.
Frågan är bara om det är manualen som ska korrigeras eller mjukvaran i kameran?

Manualen

Nu då jag börjar fatta hur K10D fungerar blir det nog lättare att hitta bland knapparna. Det är tack vare all hjälp på Fotosidan som jag kommit igång.

Jag väntade med kameraköpet för att få de värsta buggarna fixade. Var väldigt nöjd med att ISO-visningen blev tillgänglig.

Fullt begripligt att Pentax inte trycker ny manual. Men nog kunde man skicka med ett löst papper med uppdateringen. Eller köra med print-on-demand och uppdatera allteftersom.

Jag har köpt skrivare från Brother. Otroligt väl genomarbetad manual + CD. Allt stämmer på pricken. Man gör som det står och sen funkar prylarna.

Det brukar finnas anteckningssidor i bruksen.
Antar att det finns PDF-bruks oxå och den kan man redigera med något gratisprogram.

Roland Mabo skrev:
Programlägen*

Grönt läge: Helautomatiskt läge, du som fotograf kan ej påverka mycket där.

P (Programläge): Kameran ställer in bländare och slutartid efter vald programkurva (återkommer längre ner om programkurva). Du kan själv enkelt påverka kombinationen av bländare och slutare, genom att röra på rattarna. Pentax Programläge är ett programläge med bländar- och slutarförval inbakat i ett läge. Om du rör bländaren - bakre ratten - så justerar kameran tiden, om du rör tiden - främre ratten - så justerar kameran bländaren. När du vill återgå till kamerans utgångsexponering, alltså kamerans rekommenderade kombination, så trycker du ner gröna knappen.

Detta läge rekommenderas för generell fotografering.

Av (Aperture value - bländarförval/tidsautomatik): Du ställer bländaren och kameran ställer tiden. Skillnaden mellan att röra bländaren i P-läget är att i Av läget så minns kameran bländarvärdet även när du stänger av kameran. Det gör den ej i P läget, utan där börjar en "från noll" varje gång.

En liten bländare (högt nummer) ger stort skärpedjup (och därmed lång tid), en stor bländare (lågt nummer) ger kort skärpedjup (och därmed kort tid). Används när du tar porträtt och vill ha suddiga bakgrunder (stor bländare - lågt nummer - kort skärpedjup) eller landskap (liten bländare - högt nummer - långt skärpedjup).

Tv (Time value - slutarförval/bländarautomatik): Du ställer tiden, kameran ställer bländaren. Kameran minns tidsinställningen när du stänger av
kameran.

Används med fördel vid sportfotografering, fotografering av motiv i rörelse. En snabb slutartid (stor bländare) kan "frysa" motiv i rörelse. En lång slutartid (liten bländare) ger rörelseoskärpa, kan vara väldigt snyggt vid vattenfall. Om du kör en lång slutartid på vattenfall så ser de ut som en dimma av vit snö nästan. :)

Sv (Sensitivit value - känslighetsförval). Du ställer ISO värdet manuellt och kameran ändrar bländare och tid efter detta värde.

Används när du går mellan olika ljusmiljöer - mycket ljus, svagt ljus etc.

TAv (TimeAperture value - tids och bländarförval). Du ställer tiden och bländaren, kameran väljer automatiskt det ISO värde som fungerar med din kombination av vald bländare och tid. Alltså ett manuellt läge för bländare och tid med automatisk ISO inställning.

M (Manual - Manuellt): Här ställer du in tid, bländare och ISO helt manuellt. Kameran påverkar ej bländare och tiden, här kan du få väldigt felexponerade bilder om du ej vet vad du gör.
Not: Om du trycker "gröna knappen" så ställer kameran in bländare och tid efter vad den rekommenderar, värden som du enkelt kan ändra på.

Not2: Om du trycker ner AE-L (exponeringslås) i manuellt läge, så låser du exponeringsvärdet. Om du nu ändrar bländaren, med AE-L på, så ändrar kameran slutartiden, och om du ändrar tiden så ändrar kameran bländaren - för att bibehålla exponeringsvärdet.

Programkurva: Kameran kan ställa in exponering efter fyra programkurvor.

Standard - passar de flesta motiv, en generell kurva.
Action/sport - prioriterar snabba slutartider.
Depth - prioriterar långt skärpedjup.
MTF - prioriterar de bländarvärden där objektivet ger bäst optisk prestanda.

Programkurvan används av kameran när den ställer in både bländare och tid, så den används ej i Av och Tv, ej heller i TAv och Manuellt.

Om du ej vet vilket du ska köra, kör på standard.

Ytterligare läsning:
Bländare
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bländare

Slutartid
http://sv.wikipedia.org/wiki/Slutartid

Hälsar
R

All min oro att införskaffa mig en P. K10D försvann i och med din post. Tack! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar