Annons

Hjälp mig komma igång!

Produkter
(logga in för att koppla)

Zulan

Aktiv medlem
Hej!

Jag är en nybliven ägare till en Pentax k10d, och jag är helt nybörjare när det gäller DSLR och försöker nu komma igång. Jag har läst manualen och ögnat igenom 2 böcker i ämnet fotografi men blir inte så mycket klokare. Det känns ungefär som att någon ska förklara hur man cyklar och så börjar man med hur man kör på bakhjulet. Man kan inte komma upp på bakhjulet innan man rullar!
Den ena boken berättade om aperture settings och sa sen att man skulle lära sig alla andra program för dem var jätte viktiga. Det stod till och med att man inte skulle gå vidare i boken innan man lärt sig det, men beskrivning av fenomenen stod inte. Tycker det är samma sak med manualen, där står hur man ställer in sakerna, men inte vad dem gör eller vad effekten blir eller ännu viktigare i vilka situationer man bör använda dom. Det ända jag kommit fram till är det här med ”Aperture” eftersom det beskrevs i en av böckerna. Har även hittat denna inställning på kameran, aperture priority tror jag den heter. Med den kan man kontrollera fokus längden, jag har testat och det verkar stämma. Jag fattar till och med när man bör använda det. Men jag har ju en hel uppsjö andra program att använda, jag vet inte när man bör använda dem, vilka som används ofta, och vilka man kanske kan lägga på framtiden att lära sig.
Det här med fotografi var långt djupare än jag först trott så jag förstår att jag ber om väldigt mycket information, men kan du hjälpa mig?

Läs