Annons

Hjälp mig komma igång!

Produkter
(logga in för att koppla)

Zulan

Aktiv medlem
Hej!

Jag är en nybliven ägare till en Pentax k10d, och jag är helt nybörjare när det gäller DSLR och försöker nu komma igång. Jag har läst manualen och ögnat igenom 2 böcker i ämnet fotografi men blir inte så mycket klokare. Det känns ungefär som att någon ska förklara hur man cyklar och så börjar man med hur man kör på bakhjulet. Man kan inte komma upp på bakhjulet innan man rullar!
Den ena boken berättade om aperture settings och sa sen att man skulle lära sig alla andra program för dem var jätte viktiga. Det stod till och med att man inte skulle gå vidare i boken innan man lärt sig det, men beskrivning av fenomenen stod inte. Tycker det är samma sak med manualen, där står hur man ställer in sakerna, men inte vad dem gör eller vad effekten blir eller ännu viktigare i vilka situationer man bör använda dom. Det ända jag kommit fram till är det här med ”Aperture” eftersom det beskrevs i en av böckerna. Har även hittat denna inställning på kameran, aperture priority tror jag den heter. Med den kan man kontrollera fokus längden, jag har testat och det verkar stämma. Jag fattar till och med när man bör använda det. Men jag har ju en hel uppsjö andra program att använda, jag vet inte när man bör använda dem, vilka som används ofta, och vilka man kanske kan lägga på framtiden att lära sig.
Det här med fotografi var långt djupare än jag först trott så jag förstår att jag ber om väldigt mycket information, men kan du hjälpa mig?
 
Läs

Börja att läsa artiklarna (Grundkurserna) här på FS. Låna sedan en/ fler böcker om fotografering på biblioteket. Testa dig sedan fram och använd Manuella inställningar samt lägena bländarstyrd auto (som du var inne på) och kanske Slutartidtyrd auto. Skippa resten för resten av programmen kommer du inte att använda mer än i ytterst enstaka fall när du lärt dig. Dyker något problem upp kan du ju alltid gå in här i forum och bifoga då gärna en bild så får du säkert svar på varför det blev si eller så.
Lycka till!
 
Ge inte upp. Det kan tyckas vara mycket att hålla reda på i början, men det är i själva verket inte så komplicerat som det kan verka. Glöm för ett ögonblick alla motivprogram och kamerans manual och läs igenom fotoskolan här på fs: http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/learn2/
Grunderna är desamma för alla kameror; det handlar om att förstå sambandet mellan bländare (aperture), tid och iso-tal. Detta är grunden, sen kan du börja fördjupa dig i hur t ex bländaren påverkar skärpedjupet (som du redan varit inne och nosat på).

(Aperture priority är på svenska tidsautomatik eller bländarförval; du väljer alltså bländare och låter kameran beräkna tiden automatiskt. Finns även bländarautomatik som är det motsatta samt helautomatik och helmanuell.)
 
Nu har jag Nikon men det fungerar ju på samma sätt.

Aperture är som svarat bländaren, du väljer hur stor bländaruppning du vill ha (lägre tal större öppning) ju större öppning desto kortare slutartid och även kortare skärpedjup. De lägsta talen används när du har lite ljus och när du vill softa bakgrunden, exempelvis vid porträttsfoto.

Om du väljer S läget så styr du helt enkelt slutaren istället, jag använder sällan detta.

i manuella läget så måste du välja både en slutartid och en bländaröppning.

P läget (Programautomatik) här är kameran i princip automatisk, du kan fortfarande ställa in vitbalans och ISO tal, du väljer själv när blixten ska användas etc. Jag fotar nästan alltid i P.

Autoläget, kameran tar all kontroll. Använd aldrig (då skulle du köpt en kompaktkamera ;) )

ISO är "filmens" ljuskänslighet, ju högre tal desto kortare slutartider, men mer brus i bilderna. Jag använder 200 ute i dagsljus och 400-800 inomhus beroende på hur ljust det är. Man kan "tvätta" bort bruset i datorn, men det är alltid enklare om man inte får med det från början.

Vitbalansen använder jag nästa alltid auto. Jag fotar alltid i RAW, då kan jag justera vitbalansen i efterhand. Skulle man se att vitbalansen inte stämmer (bilderna för blåa eller för gula) så kan man ställa in den manuellt efter var motivet är, skugga solsken, glödljus etc...

Hoppas detta hjälpte något.
 
Det hjälper jättemycket! Kanon svar från alla, jag suger upp all info och sitter nu och läser fototeknik1 här på FS. Nu känns det genast bättre och ny motivation finns på plats!
 
Andra hann före, postar detta ändå...

En kamera består av ett helt mörkt utrymme "camera obscura", vari ljus släpps in på ett kontrollerat sätt och träffar en ljuskänslig yta. Inom analog fotografi består den ytan av en film belagd med ljuskänslig emulsion, inom digital fotografi utgörs motsvarande yta av en sensor känslig för ljusets fotoner.

Ljuset släpps in i kameran via linsen. Det avgörande är att kontrollera mängden ljus som träffar den ljuskänsliga ytan och detta sker med hjälp av bländare (aperture) och slutare. Bländaren sitter i linsen och består av ett antal lameller som vid exponeringsögonblicket reglerar storleken av den öppning som släpper ljus genom linsen. Slutaren reglerar den tid som film/sensor exponeras för ljus och förekommer i en spegelreflexkamera i form av en ridå som i exponeringsögonblicket öppnar sig.

Bländaren påverkar skärpedjup (dessutom är oftast skärpan överlag bäst i mitten av linsens bländarskala, ofta omkring bländare 5,6-11), slutaren påverkar möjligheten att frysa snabba rörelser eller, åt motsatt håll, risken för att få rörelseoskärpa.

Varje stegs förändring av slutartiden innebär en halvering eller fördubbling av ljusinsläppet. Samma sak gäller för bländarinställningen. Kamerans ljusmätare håller koll på mängden ljus som bör släppas in. En massa kombinationer av bländar- och slutarvärden släpper in lika mycket ljus, tex bländare 5,6 och slutartid 1/125 sek släpper in samma mängd ljus som som bländare 8 och slutartid 1/60 sekund.

Att fotografera kan därför i grunden sägas handla om att ställa in slutare, bländare och dessutom skärpan med objektivets avståndsring. Alla dessa delmoment har ju med tiden automatiserats och förutom autofokus är standard att det på kameran finns olika typer av exponeringsautomatik: P - kameran kombinerar själv både bländar- och slutarvärden. A - du väljer en bländare och kameran väljer rätt slutartid, S - du väljer en slutartid och kameran väljer bländare.
 
Programlägen*

Grönt läge: Helautomatiskt läge, du som fotograf kan ej påverka mycket där.

P (Programläge): Kameran ställer in bländare och slutartid efter vald programkurva (återkommer längre ner om programkurva). Du kan själv enkelt påverka kombinationen av bländare och slutare, genom att röra på rattarna. Pentax Programläge är ett programläge med bländar- och slutarförval inbakat i ett läge. Om du rör bländaren - bakre ratten - så justerar kameran tiden, om du rör tiden - främre ratten - så justerar kameran bländaren. När du vill återgå till kamerans utgångsexponering, alltså kamerans rekommenderade kombination, så trycker du ner gröna knappen.

Detta läge rekommenderas för generell fotografering.

Av (Aperture value - bländarförval/tidsautomatik): Du ställer bländaren och kameran ställer tiden. Skillnaden mellan att röra bländaren i P-läget är att i Av läget så minns kameran bländarvärdet även när du stänger av kameran. Det gör den ej i P läget, utan där börjar en "från noll" varje gång.

En liten bländare (högt nummer) ger stort skärpedjup (och därmed lång tid), en stor bländare (lågt nummer) ger kort skärpedjup (och därmed kort tid). Används när du tar porträtt och vill ha suddiga bakgrunder (stor bländare - lågt nummer - kort skärpedjup) eller landskap (liten bländare - högt nummer - långt skärpedjup).

Tv (Time value - slutarförval/bländarautomatik): Du ställer tiden, kameran ställer bländaren. Kameran minns tidsinställningen när du stänger av
kameran.

Används med fördel vid sportfotografering, fotografering av motiv i rörelse. En snabb slutartid (stor bländare) kan "frysa" motiv i rörelse. En lång slutartid (liten bländare) ger rörelseoskärpa, kan vara väldigt snyggt vid vattenfall. Om du kör en lång slutartid på vattenfall så ser de ut som en dimma av vit snö nästan. :)

Sv (Sensitivit value - känslighetsförval). Du ställer ISO värdet manuellt och kameran ändrar bländare och tid efter detta värde.

Används när du går mellan olika ljusmiljöer - mycket ljus, svagt ljus etc.

TAv (TimeAperture value - tids och bländarförval). Du ställer tiden och bländaren, kameran väljer automatiskt det ISO värde som fungerar med din kombination av vald bländare och tid. Alltså ett manuellt läge för bländare och tid med automatisk ISO inställning.

M (Manual - Manuellt): Här ställer du in tid, bländare och ISO helt manuellt. Kameran påverkar ej bländare och tiden, här kan du få väldigt felexponerade bilder om du ej vet vad du gör.
Not: Om du trycker "gröna knappen" så ställer kameran in bländare och tid efter vad den rekommenderar, värden som du enkelt kan ändra på.

Not2: Om du trycker ner AE-L (exponeringslås) i manuellt läge, så låser du exponeringsvärdet. Om du nu ändrar bländaren, med AE-L på, så ändrar kameran slutartiden, och om du ändrar tiden så ändrar kameran bländaren - för att bibehålla exponeringsvärdet.

Programkurva: Kameran kan ställa in exponering efter fyra programkurvor.

Standard - passar de flesta motiv, en generell kurva.
Action/sport - prioriterar snabba slutartider.
Depth - prioriterar långt skärpedjup.
MTF - prioriterar de bländarvärden där objektivet ger bäst optisk prestanda.

Programkurvan används av kameran när den ställer in både bländare och tid, så den används ej i Av och Tv, ej heller i TAv och Manuellt.

Om du ej vet vilket du ska köra, kör på standard.

Ytterligare läsning:
Bländare
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bländare

Slutartid
http://sv.wikipedia.org/wiki/Slutartid

Hälsar
R
 
Visst går det inte att bara använd blixten som autofokuslampa och stänga av själva huvudblixten? Det hade varit riktigt bra om man kunde göra så, men det verkar inte så.
 
J.Paul skrev:
...Visst går det inte att bara använd blixten som autofokuslampa och stänga av själva huvudblixten?...

Det fungerar ju med lite trix, kanske annars också.

Tryck ner avtryckaren halvvägs så kameran fokuserar. Knäpp sedan ner blixten innan själva fotot.

Själv använder jag ok-knappen för fokus på min K100D. En funktion som jag gillar skarpt.

(vad händer om man har blixten avstängd men ändå uppe? - används inte autofukuslampan då?)
 
Det går tyvärr ej att ha blixten avstängd och uppe. När den är uppe så kommer den vara på, om du vill stänga av blixten så trycker du ner den.

Med externa blixtar kan du ha hjälpbelysningen på AF påslagen utan att blixten fyrar av.

Hälsar
R
 
Fälla ner blixten kan man göra, men är lite löjligt att man ska behöva göra det.

OK-knappen för fokus? K100D verkar funka annorlunda då.

Men då måste man alltså ha en extern blixt för autofokushjälp, grr. Det hade varit så bra om den bara hade en vanlig lampa, men man kan visst inte få allt.
 
J.Paul skrev:

OK-knappen för fokus? K100D verkar funka annorlunda då.

Men då måste man alltså ha en extern blixt för autofokushjälp, grr. Det hade varit så bra om den bara hade en vanlig lampa, men man kan visst inte få allt.

Ja, på en K100D kan du programmera OK knappen till att sköta autofokus. K100D saknar ju separat AF knapp, så OK knappen får tjänstgöra som den istället.

På min *ist DS hade jag OK knappen till att återgå till mittersta AF punkten, på min K10D har jag programmerat AF knappen till att göra det.

Jag kör gärna AF separerad från slutaravtrycket, men det går ej att göra det och ha snabbval till mittersta AF punkten samtidigt, eftersom de läggs på samma knapp.

Dock - om man skulle ha knappar till varje val så skulle kameran vara fylld av så många knappar att man säkert skulle trycka fel hela tiden. *ler*

Jag tycker K10D har tillräckligt antal, skulle ej vilja ha fler knappar... blir bara rörigt.

Ja, vill du köra hjälpbelysning för AF utan att blixten fyrar av - så är extern blixt den enda möjligheten.

Ironiskt nog var det Pentax som i och med SF modellen var först med inbyggd hjälpbelysning för AF, de la lampan vid sidan om blixten i samma hållare. Men sedan MZ-seriens intåg i senare hälften av 90-talet så har Pentax använt blixten till hjälpbelysning (i likhet med en del modeller från andra tillverkare). Det blir billigare så.

Hälsar
R
 
Tack Raphael!

Har köpt K10D. Känns rätt bra men oj vad med knappar och funktioner. Jag har inte fått tillräcklig hjälp av bruksanvisningen. Den är säkert begriplig på japanska. Men översättningen gör mig mest förbryllad.

DP reviews genomgång av funktionerna hjälpte lite, men gav inte tillräcklig vägledning om hur man gör i praktiken.

Det var tack vare din glasklara genomgång som jag förstod hur kameran är tänkt att fungera.

Nu är jag igång. Snart ska jag försöka tanka ner de första bilderna till datorn.
 
stæmmer in i tacken till Mabo. har just køpt min k10d och haft den i runt en månad. har också haft svårt før manualens førklaringar gællande instællningar. ahr læst många bøcker med men ændå inte fått någon solklar aha! upplevelse. bra jobbat!

skriv næsta manual... kanske vi slipper "annulera" också :)
 
Roland Mabo skrev:

P (Programläge): Kameran ställer in bländare och slutartid efter vald programkurva

Fick för mig häromdagen att den inte använde det valda programmet i P-mode.

Och det irriterade mig lite då jag tyckte att den i grön mode och mtf-program gjorde alldeles utmärkta bländarval för vanligt slöfotande. Men eftersom jag ville kunna justera exponeringen lite så måste jag över i p-mode och då (fick jag för mig iallafall) att kameran inte alls valde lika bra utgångsvärden på bländaren utan jag blev tvungen att alltid peta även på den innan skott.

Nu har jag inte kameran framför mig så jag kan dubbelkolla detta, förhoppningsvis var det bara en missuppfattning från min sida.
 
Tycker detta är en lämplig tråd att ställa denna fråga i då även jag är helt färsk iom övergång från digital kompaktkamera.

Jag har ett trdaderaköpt SMC-M 50/2.0 som jag igår försökte montera på min veckofärska K10D. Bajonetten passade och objektivet klickade fast.

Däremot uppsod ngt problem för hur jag än ställde programvalsratten hände inget annat än att "F--" blinkade. Avrtyckarn svarade således inte och det gick helt enkelt inte att fotografera.

Vad gör jag för fel?

/Anders
 
Du får gå till specialställningar i menyn och välja att möjliggöra användning av bländarring. I version 1.11 är det det alternativet näst längst ner i listan.
Glöm sedan inte att ställa in kameran på manuell fokus, annars tar den bara bilden om kameran märker att något är i fokus.
 
Nu har jag dubbelkollat programinställningarna i grön mode kontra p-mode, och helt klart är att de inte alltid kör efter samma program. Antingen är det en bugg i firmware, eller så kan man på något vis välja olika program för de olika lägena.
 
J.Paul skrev:
Du får gå till specialställningar i menyn och välja att möjliggöra användning av bländarring. I version 1.11 är det det alternativet näst längst ner i listan.
Glöm sedan inte att ställa in kameran på manuell fokus, annars tar den bara bilden om kameran märker att något är i fokus.

Tack John. Funkade klockrent nu =)
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar