iSolen.se
Guest
...Och FastRawViewer har den stora fördelen att den faktiskt visar hur råfilen ser ut, inte hur en jpeg-bild som är genererad från råfilen ser ut.
Hur vet du hur den ska ut då?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
...Och FastRawViewer har den stora fördelen att den faktiskt visar hur råfilen ser ut, inte hur en jpeg-bild som är genererad från råfilen ser ut.
Hur vet du hur den ska ut då?
Det gäller väl även för bitmap-bilden av råfilen som visas?
...Det du ser i FastRawViewer är den faktiska råfilens utseende.
En hel rad personer här på fotosidan säger att det inte finns något faktiskt eller rätt utseende på hur RAW-filer visas. Utseendet är olika från varje rawkonverterare och inget kan sägas vara rätt eller fel även om jag anser att det som kommer från kameratillverkarens egna nog bör vara en bra version.
Och dessa personer har fel. Att råfiler visas på olika sätt i olika råkonverterare beror på just det jag säger, det är inte råfilen utan det är hur den jpeg-bild som skapas från råfilen ser ut. Och det är helt beroende på hur dina inställningar i råkonverteringsprogrammet ser ut.
Och att kameratillverkarens program skulle vara en sanning är definitivt inte sant. Både Canon och Nikon gör program som inte låter oss ta fram valörer i skuggorna, eftersom de vet att då skulle mera brus synas. Canon har väl varit värst på området, framförallt beroende på att de har en högre brusnivå.
Det är ingen principiell skillnad. Alla program som visar en bild baserad på en råfil gör en konvertering från rådata till bilddata som kan visas på en skärm. Det finns inget "rätt" sätt att göra konverteringen utan parametersättningen är en smaksak och ett val som användaren (eller programmeraren som har gjort grundinställningen) gör för att få en konvertering som passar för ändamålet.Nej, nej, nej. Den bilden som visas i program som nämnts ovan, och också den som Lightroom först visar, det är en bild som är skapad utifrån de jpeg-inställningar som kameran har. Du kan alltså ändra på detta utseende hor som helst genom att ändra på inställningarna. Det du ser i FastRawViewer är den faktiska råfilens utseende.
Och dessa personer har fel. Att råfiler visas på olika sätt i olika råkonverterare beror på just det jag säger, det är inte råfilen utan det är hur den jpeg-bild som skapas från råfilen ser ut. Och det är helt beroende på hur dina inställningar i råkonverteringsprogrammet ser ut.
Jag tycker att du motsäger dig själv. En RAW-fil är ingen bild. Det är en datadump från kamerans fotosensor. För att göra en bild av den behöver datat konverteras till en bild, det är det råkonverterare gör. Hur den färdiga bilden ser ut beror på många olika saker, men det går inte att säga att en representation är mer "rätt" än en annan.
Jag tycker att du motsäger dig själv. En RAW-fil är ingen bild. Det är en datadump från kamerans fotosensor. För att göra en bild av den behöver datat konverteras till en bild, det är det råkonverterare gör. Hur den färdiga bilden ser ut beror på många olika saker, men det går inte att säga att en representation är mer "rätt" än en annan.
Jag har inte läst den boken, men det där tror jag helt enkelt inte på. All databehandling innebär bearbetning av något slag. Transformering, interpolering, formatkonvertering, mm.Helt klart att det är en datadump, men det går att ta fram denna information och representera den i flera olika stadier av bearbetning. Kolla till exempel Jeff Schewes bok The Digital Negative om hur du kan ta fram denna råa information utan bearbetning.
...
Det visar som Stefan sa en bild baserat på RAW-datat till skillnad från många andra program som bara visar den inbäddade jpegfilen.
Jag har inte läst den boken, men det där tror jag helt enkelt inte på. All databehandling innebär bearbetning av något slag. Transformering, interpolering, formatkonvertering, mm.
Grafikkortet till en dator kräver att få data på ett visst sätt för att det ska synas något vettigt på skärmen, så programmet man kör för att visa en råfil måste bearbeta rådatat så att grafikkortet kan göra sitt jobb.
Varken LR eller andra råkonverterare visar/arbetar mot den inbäddade jpegfilen. Möjligen initialt innan programmet hunnit tolka råfilen och skapa en bild.
Att LRs tolkning av råfiler inte faller dig i smaken har jag full förståelse för.
Men det är väl inte obekant att kameratillverkarnas råkonverterare läser kamerainställningarna och att justeringarna görs lika som jpeg-filen. Förstår inte din poäng. Tredjepartskonverterare bryr sig vanligtvis inte om hur dina jpeg-filer ser ut eller hur du micklat med inställningarna på kameran. Varför man strävar efter att efterlikna jpeg-filen beror på att kameratillverkaren tycker bilderna ska se ut så. Kör man råformat vill man väl redigera bilden efter eget tycke och smak.Faststone image viewer, windows, photos, och andra visningsprogram jobbar mot inbeddade jpegen, View-NX, CNX, NX-D jobbar mot RAW och det ser likadant ut i alla. LR såg också likadant ut, tack vare presets, till för några dagar sedan då jag ändrade lite inställningar i kameran så nu får jag göra om.
FastRawViewer är säkert ett mycket bra program för att sålla bland råfiler. Jag vänder mig bara mot påståendet att det kan visa hur rådata ser ut "på riktigt" eller "rätt".