Jag har vid flera tillfällen provat Lightroom (äger även Lightroom 5 då det kom med köpet av Canon 6D), men har aldrig riktigt fastnat för det.
Jag är ju medveten om att Lightroom ska vara ett kompetent program, jag tycker det går smidigt och lätt att få till hyfsade resultat med det, gränssnittet är tydligt osv..men ändå har jag inte "klickat" med programmet. Istället har jag valt att använda mig av ACDSee Pro (numera version 10). Jag kan inte direkt se några fördelar för undertecknad med Lightroom framför ACDSee Pro - däremot tvärtom. Men jag är ingen avancerad användare, utan gör bara "basic stuff" när jag justerar mina bilder. I och med det kanske jag har missat en hel del mycket användbara och unika grejer/verktyg för just Lightroom som inte finns i andra program?
Det här inlägget skrivs inte för att jag vill klanka ner på Lightroom eller så, utan jag är faktiskt genuint intresserad av att veta vad det är som faktiskt gör programmet till det ledande på marknaden? Åtminstone den svenska marknaden. Är det verktygen i justeringsprocessen, katalogiseringen av bilderna eller att Lightroom går hand i hand med Photoshop?
Det jag behöver kunna göra i ett DAM-program är följande:
- ändra på gränssnittets utseende så att det blir mer personligt
- använda automatiska objektivprofiler
- räta upp bilder
- beskära i väldigt liten storlek (kanske 8% eller så)
- ta bort eventuella dammfläckar
- justera exponering samt låg- och högdagrar
- möjlighet att visa klippningar av låg- och högdagrar
- ändra vitbalans med pipettverktyg där värdena för RGB följer med alldeles intill pipetten
- justera mättnad och vibrancy
- kunna justera enskilda färger i en bild - helst på specifika objekt i bilden
- använda penselverktyg - mest för att bara lätta upp skuggor kring ögon, men även ibland för att tona ner eller minska färgmättnad på bakgrundsobjekt vid spontana porträtt
- använda nivåer för att sätta svart- och vitpunkt samt för att ställa in mellantoner
- kunna storleksförändra och spara ner en RAW-fil till JPEG snabbt och smidigt. Alla mina lite bättre bilder som hamnar i portfolion gör jag nämligen om till jpeg i en viss specifik storlek.
- Lägga till övergripande skärpa med hjälp av funktionen/reglaget "mask"
- Lägga till detaljskärpa på vissa valda delar - allt som oftast ögonen
- Med ett knapptryck få upp bilden i fullskärm utan andra fönster eller verktyg som stör intill
- Är inte i behov av programspecifik katalogisering, utan använder mig enbart av IPTC-data (t.ex. nyckelord) när jag katalogiserar mina bilder.
- behöver kunna tagga, betygsätta och eventuellt markera med färger när jag granskar filer/bilder. Då ska det givetvis också gå att sortera, gruppera etc efter dessa.
- Slutligen, men inte desto mindre viktigt..programmet måste vara roligt och inspirerande att använda!
Med ovanstående nämnt så är jag alltså mest inne på att
justera bilder..inte redigera dem på så sätt att jag klonar bort objekt eller tillför objekt som inte fanns i bilden från början. Lightroom fixar nästan allt av ovanstående - även om det finns några saker som jag inte riktigt fått till ännu. Hur sjutton beskär man en bild i typ 10% storlek? När jag drar ner bilden till 10% och sedan klickar på beskärningsverktyget så åker bilden upp till en betydligt större storlek. Tokigt! Anledningen till att jag gärna vill kunna beskära i riktigt små procentstorlekar är att man då får en bättre överblick av hela bilden och därmed också lättare kan se hur den balanserar. Samma fenomen som att man gärna tar några steg tillbaka när man kollar fotografier på utställning eller tavlor på ett konstmuseum.
Jag uppgraderade mitt ACDSee Pro från version 9 till 10 igår, så Lightroom är inte aktuellt för min del för tillfället. Men jag skulle hemsk gärna ändå höra era åsikter om vad det är som gör Lightroom till det ledande DAM-programmet på marknaden. Var gärna sakspecifika när ni upplyser mig!