Annons

Hjälp mig förstå vad det är som gör Lightroom så bra!

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför är det önskvärt och logiskt med Lightroom-konceptet, d.v.s. att det ska vara en katalog som man måste importera till?

Som sagt, jag tycker de är så. I mitt jobb arbetar jag med databaser hela dagarna. Jag älskar helt enkelt logiken och strukturen som en databas kan ge. Det är säkert därför som jag gillar Lightroom så mycket. Jag tycker det är helt logiskt att man börjar med att importera bilderna och sedan kan arbeta med dem. Andra tycker det känns omvänt.

Jag har ännu inte fått se ljuset som du har fått uppleva, men ett första steg för mig mot ljuset är nog att greppa varför konceptet är så bra!? :)

Eftersom du uppenbarligen provat LR ganska ingående och fortfarande inte ser programmets fördelar så lär det väl inte ske.

En del är kristna, andra muslimer och några tror på Buddha. Vi är alla olika och det är väl så att du helt enkelt inte gillar LR.

Jag själv har t ex väldig svårt att förstå hur hundratalsmiljoner människor älskar facebook. Jag kan förstå den grundläggande idén bakom det hela men har aldrig förlikat mig med gränssnittet. Jag finner det helt groteskt fult, rörigt och totalt befriat från logik. Jag har försökt flera gånger att ta till mig storheten i facebook men har nu givit upp, det är helt enkelt inte för mig.

Som sagt, alla är vi olika och tur är det!

Men varför får man inte redigera en enstaka fil snabbt, open with LR, göra sin redigering och sen vidare till Photoshop?

"open with" är ju en funktion i operativsystemet där man koppla en filändelse till ett program. Eftersom Lightroom inte kan "öppna" bildfiler så finns inte funktionen.

Sedan förstår jag inte varför du vill använda Lightroom för "snabbredigering" om du redan har PS. Då är det väl bättre att gå direkt till PS, du har väl Camera Raw där också?

LR markerar bilden i rätt mapp/katalog så LR har fattat vilken bild jag vill redigera. LR skulle mycket väl kunna visa den stort och låta mig gå direkt på redigeringen. Precis som tex NX-D gör som också är katalogorienterat men ändå tillåter mig redigera enstaka bilder, också med oförstörande redigering.

Capture NX-D är byggd väldigt lik View NX2, som en filhanterare med en inbyggd editor. Från ett filhanteringsperspektiv finns det ingen katalog/databasfunktion.
Lightroom kan bara redigera bilder som redan har importerats.
Så valet kommer hela tiden till om man vill arbeta med produkter som är byggda som databaser eller filhanterare.
Vill du "öppna med" får du välja filhanterarprodukter.

Thommy

Låter som en dum väg. Men kan man LR och PS och har båda så öppnar man självfallet filen direkt i PS eller via Bridge

Nja, LR är byggt för att redigera bilder på ett användarvänligt sätt och är rätt annorlunda än PS / NX-D / Capture NX2. Det finns ingen teknisk anledning till att man inte skulle kunna göra grundredigeringen i LR och slutredigeringen i PS för enstaka filer. LR hittar ju mappen och vet vilken fil jag vill redigera men öppnar den inte i redigeraläge utan vill att jag ska importera bilden först.

"open with" är ju en funktion i operativsystemet där man koppla en filändelse till ett program. Eftersom Lightroom inte kan "öppna" bildfiler så finns inte funktionen.

Sedan förstår jag inte varför du vill använda Lightroom för "snabbredigering" om du redan har PS. Då är det väl bättre att gå direkt till PS, du har väl Camera Raw där också?

Som jag redan påpekat så förstår faktiskt LR "open with" från operativsystemet (eller vilket program jag nu använder för att peka ut en fil) på så sätt att den vet vilken mapp och vilken fil jag menar så helt lost är inte LR.

Jag kör flera raw-konverterare och vill kunna använda det bästa från varje verktyg.

Nja, LR är byggt för att redigera bilder på ett användarvänligt sätt och är rätt annorlunda än PS

Det är precis samma verktyg i ACR som i Develop-modulen i LR, visserligen från vänster till höger istället för uppifrån och ner, men om det påverkar användarvänligheten vet jag inte.

Så då tycker du LR egentligen bara tillför en katalogfunktion?
Ja, i princip och en mycket bättre layoutfunktion i Print-modulen jämfört med att printa från PS. Det finns inte ens någon fördel med att redigera många bilder samtidigt i LR. Det går att öppna en hel drös med bilder i ACR och synka inställningarna. För enstaka bilder tycker jag ACR är mycket smidigare.

Ja, i princip och en mycket bättre layoutfunktion i Print-modulen jämfört med att printa från PS. Det finns inte ens någon fördel med att redigera många bilder samtidigt i LR. Det går att öppna en hel drös med bilder i ACR och synka inställningarna. För enstaka bilder tycker jag ACR är mycket smidigare.

Jag som i princip aldrig kör via ACR i PS. Finns det redigeringshistorik som finns kvar efter sparat? Kan man göra virtuella kopior? Om ja, kan man köra side by side jämfölse mellan dessa olika kopiorna eller sätta en bestämd före bild i historiken som man kan jämföra med efter bilden?

/Stefan

Jag som i princip aldrig kör via ACR i PS. Finns det redigeringshistorik som finns kvar efter sparat? Kan man göra virtuella kopior? Om ja, kan man köra side by side jämfölse mellan dessa olika kopiorna eller sätta en bestämd före bild i historiken som man kan jämföra med efter bilden?

/Stefan
Nej, det är ju funktioner som tillhör databasen i LR och fördelarna med att använda just LR. Virtuella kopior är en av anledningarna till att jag kör LR och inte allt i ACR.

För att i en databas kan du jobba i utan att ha ha tillgång till filerna. Vill man kunna redigera behöver du dock tillgång till de fysiska filerna, men då kan man göra smart previews om man har framförhållning.
Du slipper läsa från multipla hårdiskar ifall bilderna är på fysiskt olika platser. Är filen på en hårdisk som är i stand by så är det en frustration att vänta.
En databas har allt samlat utan att ha allt utspritt i en enda salig röra. En databas behöver inte en logisk mappstruktur som gör det lättare att bläddra i och leta. Finns massor med fördelar med databaser vars innehåll pekar till olika fysiska platser.

Fast ACDSee har ju också en databas som håller ordning på alla ens bilder. I stället för att läsa in bilder till databasen så uppdateras ACDSee:s databas så fort man bara öppnar upp mappen där bilderna finns. Databasen uppdateras "on the fly" så att säga. Även i ACDSee sker justeringarna "non destructive" där själva justeringsinformationen sparas som XMP-filer i databasen.

Men det som verkligen är fördelen med Lightrooms databas är väl det här med virtuella kopior skulle jag tro!? Om man nu är i behov av det vill säga. Själv är jag inte i behov av att justera en bild på olika sätt och jag använder mig som sagt enbart av IPTC-data. Jag gör heller aldrig justeringar på flera bilder samtidigt, utan arbetar bara med en bild i taget. Så det känns ju inte som att Lightroom kanske riktigt är gjort för undertecknad ändå..

Som jag redan påpekat så förstår faktiskt LR "open with" från operativsystemet (eller vilket program jag nu använder för att peka ut en fil) på så sätt att den vet vilken mapp och vilken fil jag menar så helt lost är inte LR.

Vad som sker är att Lightroom öppnas och du får möjligheten att importera den till katalogen. Detta är alltså precis samma sak som att innifrån LR göra en import. Det går alltså inte att "bara öppna" en bildfil med LR, den måste importeras till katalogen för att du skall kunna redigera den.

Detta är ju helt logiskt eftersom alla redigeringar du gör i LR lagras som poster i en databas, inget skrivs ju till själva bildfilen.

Jag förstår faktiskt inte vad du är ute efter. Antingen vill du använda LR - ja då är det väl bara att importera de bilder du vill jobba med, eller så vill du använda ett annat program - då är det väl bara att göra det?

Man kan ju kritisera LR för en hel del, men det här tycker jag är en icke-fråga.

Vad som sker är att Lightroom öppnas och du får möjligheten att importera den till katalogen. Detta är alltså precis samma sak som att innifrån LR göra en import. Det går alltså inte att "bara öppna" en bildfil med LR, den måste importeras till katalogen för att du skall kunna redigera den.

Detta är ju helt logiskt eftersom alla redigeringar du gör i LR lagras som poster i en databas, inget skrivs ju till själva bildfilen.

Jag förstår faktiskt inte vad du är ute efter. Antingen vill du använda LR - ja då är det väl bara att importera de bilder du vill jobba med, eller så vill du använda ett annat program - då är det väl bara att göra det?

Man kan ju kritisera LR för en hel del, men det här tycker jag är en icke-fråga.

Jag vet vad som är meningen att man ska göra med LR. Jag efterlyser funktionen att kunna redigera en fil med LR utan att behöva importera utan gå direkt till redigering och därefter export/övergång till PS eller möjligen att den importeras automatiskt i samma steg.

Det känns omständigt att gå via import och den ska alltid generera tumnaglar och cache i bakgrunden på annat jag inte bett om eller behöver. Har man 1000 bilder i mappen och behöver en fil är det slöseri.

Jag håller med Ola. Det är ju inget som rent tekniskt hindrar Adobe ifrån att göra en automatisk import av filattributen till en temporär katalog i Lr, som sedan direkt öppnas för redigering ifrån tex filhanteraren. Skulle mycket väl gå att lägga till den funktionaliteten ganska enkelt (om Adobe vill).

Nu har jag inte använt AcDce, men det verkar ju vara som de löst det något åt det hållet.

Bara för att något är tekniskt möjligt behöver det ju inte vara önskvärt. Adober har PS och Elements, program som är utmärkta för en att redigera enstaka bilder.

Lightroom är helt enkelt uppbyggt för att hantera ett bildflöde. Varför en temporär katalog bara för en enstaka bild??

Det händer vid några tillfällen att jag har en bild som är utanför mitt normala flöde och som jag vill redigera. Då startar jag LR, importerar bilden, redigerar och exporterar, sedan raderar jag den ur in katalog (om det är så att jag inte vill spara den där av någon anledning). No big deal.

Har man ständigt behov av att redigare bilder "on the fly" och som man inte vill organisera - ja då skall man ju helt klart välja ett annan verktyg än Lightroom.

Jag tycker en styrka med LR är att det är så pass dedikerat till just fotografens behov. Man har lagt till funktionalitet under åren som gått men i grunden är det samma program där library-, develop- och print-modulerna utgör hörnstenarna. De uppfyller de flesta fotografers behov på ett enkelt och lättfattligt vis. Det är därför programmet blivit så populärt tror jag.

Jag vet vad som är meningen att man ska göra med LR. Jag efterlyser funktionen att kunna redigera en fil med LR utan att behöva importera utan gå direkt till redigering och därefter export/övergång till PS eller möjligen att den importeras automatiskt i samma steg.

Det känns omständigt att gå via import och den ska alltid generera tumnaglar och cache i bakgrunden på annat jag inte bett om eller behöver. Har man 1000 bilder i mappen och behöver en fil är det slöseri.

Men om du har en bild som du tänker redigare i PS och där du inte är intresserad av att organisera den i Lightrooms katalog, vad behöver du då LR till? Varför inte öppna den direkt i PS?

Jag tycker en styrka med LR är att det är så pass dedikerat till just fotografens behov. Man har lagt till funktionalitet under åren som gått men i grunden är det samma program där library-, develop- och print-modulerna utgör hörnstenarna. De uppfyller de flesta fotografers behov på ett enkelt och lättfattligt vis. Det är därför programmet blivit så populärt tror jag.

Håller helt med. Gillar också Lr (även om jag inte är någon expert på det). Räcker väldigt fint för nästan alla mina behov.

Varför en temporär katalog bara för en enstaka bild??

Det händer vid några tillfällen att jag har en bild som är utanför mitt normala flöde och som jag vill redigera. Då startar jag LR, importerar bilden, redigerar och exporterar, sedan raderar jag den ur in katalog (om det är så att jag inte vill spara den där av någon anledning). No big deal.

Ja det undrar jag oxå. Alla mina bilder finns i LR, och all redigering, hantering utgår från LR. Det ger bra överblick, och kontroll över var bilderna hamnar - samt hur de är framkallade.
Ett nyttigt plugin som sparar en snapshot vid export.

Men ingen regel utan undantag. Säg att jag vill laborera med en bild från forumet – inte vill jag ha den i min samling av bilder, jag vill bara skärpa upp den – ja då sparar jag den i mappen "slask". En mapp jag redan har i LR. Så jag behöver bara högerklicka på mappen i LR och välja synka och ok. Bilden finns där.

Ja det undrar jag oxå. Alla mina bilder finns i LR, och all redigering, hantering utgår från LR. Det ger bra överblick, och kontroll över var bilderna hamnar - samt hur de är framkallade.
Ett nyttigt plugin som sparar en snapshot vid export.

Men ingen regel utan undantag. Säg att jag vill laborera med en bild från forumet – inte vill jag ha den i min samling av bilder, jag vill bara skärpa upp den – ja då sparar jag den i mappen "slask". En mapp jag redan har i LR. Så jag behöver bara högerklicka på mappen i LR och välja synka och ok. Bilden finns där.

Så, LR: spara på disk, in i lightroom, leta upp mappen slask. leta upp bilden på disk,importera, redigera, exportera till samma ställe på disk?

PS: spara på disk. Högerklicka för att öppna, redigera, spara.

Så, LR: spara på disk, in i lightroom, leta upp mappen slask. leta upp bilden på disk,importera, redigera, exportera till samma ställe på disk?

PS: spara på disk. Högerklicka för att öppna, redigera, spara.
Stoppa in minneskort,
LR öppnas direkt/automatiskt och man trycker på knappen importera.
Är det inga konstigheter kommer den importeras till den destination man brukar använda, importmallen läggs på.
Snabba justeringar i LR i biblioteksdelen eller mer avancerat i redigeringsmodulen.
Valfri slutredigering,
LR är designat att inte behöva slutredigeras i andra prg såvida man inte är ute efter fin manipulering eller kraftfulla verktyg. Härifrån finns publiceringsverkyg, utskrift samt beställning av bok. Härifrån kan man även ha plugins till specialverktyg.
Även HDR och panorama finns direkt i LR och här skapas DNG filer utifrån bildfilerna som dyker upp direkt i biblioteket.
Slutredigeringen importeras automatiskt till LR igen där man kan fortsätta med jobbet.

Senast ändrad:
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar