Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig förstå vad det är som gör Lightroom så bra!

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad jag kan läsa av kommentarerna här så döper folk inte om sina mappar etc i LR utan sköter sånt i katalogdelen som är bättre för sånt. Det gör det svårare att hitta när man inte kör LR ...

Nu förstår jag inte. VI använder katalogdelen i LR för att döpa om våra mappar. Detta innebär att mappen döps om både i LR och i filstrukturen på hårddisken. På dig låter det som om du tror att en ändring av mappnamn i LR inte syns på hårddisken. Så är inte fallet.

...och den dag det kommer något bättre har man bara massa datummappar. Att tillfälligt köra något annat blir inte lättare.

Det kan bara finnas ETT sätt att organisera sina originalfiler på hårddisken.

De allra flesta använder sig av en kronologisk grundstruktur, gärna med lite "fix" där man efter datumet lägger till en beskrivning. Den strukturen är då inte "bara en massa datummappar". Det är en logisk struktur som för många gör det möjligt att hitta det man söker på ett enkelt sätt. Både i LR och utanför (om det senare skulle behövas).

Det finns förstås andra sätt att organisera sina bilder.

Sport
\Fotboll
\Ishockey
Natur
\Djur
\Växter
osv.

De allra flesta tycker nog att en sådan struktur på hårddisken är betydligt svårare att underhålla och den kommer ovillkorligen leda till konflikter och val. Var lägger du bilden på frugan tagen framför Eifeltornet? I porträtt, i arkitektur eller resor?

En kronologisk grundstruktur är det enklaste att underhålla. Har man väl detta, ja då kan man alltså låta LR sköta hela biten och det finns helt enkelt inget behov av att "meka" utanför programmet.

Jag tror alla vi som använder LR som det är tänkt, lägger väldigt lite tid på filhantering. Det sköter sig självt och vi kan koncentrera oss på att förfina vår organisation med hjälp av keywords och samlingar och sedan lägga tid på bildbehandling och output. Allt i ett och samma behändiga program.

Nu förstår jag inte. VI använder katalogdelen i LR för att döpa om våra mappar. Detta innebär att mappen döps om både i LR och i filstrukturen på hårddisken. På dig låter det som om du tror att en ändring av mappnamn i LR inte syns på hårddisken. Så är inte fallet.
LRs interna virtuella katalog förstås. Den är fristående från filstrukturen och den de flesta verkat lägga krutet på enligt ovan.

Det kan bara finnas ETT sätt att organisera sina originalfiler på hårddisken.

De allra flesta använder sig av en kronologisk grundstruktur, gärna med lite "fix" där man efter datumet lägger till en beskrivning. Den strukturen är då inte "bara en massa datummappar". Det är en logisk struktur som för många gör det möjligt att hitta det man söker på ett enkelt sätt. Både i LR och utanför (om det senare skulle behövas).

Nejdå, du kan ha flera strukturer i windows också som jag skrev ovan. Windows kommer med två, kolla t ex var Pictures ligger så kommer du åt den på två sätt. Du kan lägga på flera strukturer själv.

Det finns förstås andra sätt att organisera sina bilder.

Sport
\Fotboll
\Ishockey
Natur
\Djur
\Växter
osv.

De allra flesta tycker nog att en sådan struktur på hårddisken är betydligt svårare att underhålla och den kommer ovillkorligen leda till konflikter och val. Var lägger du bilden på frugan tagen framför Eifeltornet? I porträtt, i arkitektur eller resor?

"Frugan tagen framför"...eh...? :)

Du skulle benämna mappen 2016-12-07 Frugansnamn Eiffeltornet Porträtt Resor så blir det sökbart i windows.

Du skulle dessutom kunna ha en virtuell windows mapp \Resor .

Strukturen blir synlig (och sökbar) i alla program till skillnad från om du gör det i LRs virtuella samlings/katalogstruktur.

Du skulle benämna mappen 2016-12-07 Frugansnamn Eiffeltornet Porträtt Resor så blir det sökbart i windows.

Strukturen blir synlig (och sökbar) i alla program till skillnad från om du gör det i LRs virtuella samlings/katalogstruktur.

Det är klart att man kan göra så om man tycker att det är ett smidigare sätt än att organisera allt inifrån Lightroom. Jag tillhör dem som tycker att Lightroom löste alla mina filhanteringsproblem med bilder när det kom och jag skulle inte komma på tanken att försöka bygga en struktur i operativsystemets filsystem.

Men hörni Stefan, Anders och Ola, nu tycker jag ni alla verkar prata om katalogstrukturer och filbenämningar trots att det handlar om Lightroom och Adobe. Men ingen pratar om det som verkligen är grejen med ett system som Lightroom och det är att det faktiskt lever och andas XMP-metadata (Extensible Metadata Platform - numera en ISO-standard).

https://en.wikipedia.org/wiki/Extensible_Metadata_Platform

Meningen är ju att man som användare ska tagga sina bilder med den vokabulär som följer med LR. Gör man det på ett konsekvent sätt, så spelar katalogerna ingen som helst roll vad de heter och vad de ligger. Så de som inte konsekvent använder taggning av sina bilder är väl de som inte använder Lightroom som det är tänkt. Det är ju inte för inte som det faktiskt är just Adobe som tagit fram XMP. XMP är uppbyggt av ett antal namnrymder såsom EXIF, Dublin Core (biblioteksstandard som exv. används för benämning, kommentarer och s.k. Captions) dessutom ingår IPTC som ju kommer från tidnings- och publishing-världen).

Riktiga DAM-system indexerar dessutom både filnamn, kataloger och sökvägar med automatik så det behöver man aldrig bry sig om. Fördelen med att använda XMP som bakas in i JPEG- och DNG-formaten (till skillnad från RAW) är att denna metadata sedan hela tiden finns oupplösligt förenad med bilderna när de åker runt på Internet (såvida inga medvetet strippar bort den för att sno era bilder). I metadata står vem som är upphov/fotograf och vilka ev. villkor bilderna sprids under. Så de som är oroliga över att folk olovandes snyltar på deras bilder har alla skäl i världen att lägga på metadata av det skälet och detta görs ju av Lightroom helt transparent bara ni gör en "mall" för detta och använder den.

Det finns bara ett stort problem med detta och det är att den "kontext" man vill ge sina bilder utöver basmetadata tar tid att lägga dit och därför blir det sällan gjort konsekvant alltid och det i sin tur kommer alltid att ge sökresultat som är suboptimala och de kommer bara gälla de bilder som administreras i databasen och för de allra flesta är det sällan alla bilder. Det kräver alltså en diciplin som de flesta slirar med. Rätt använt kan XMP rationalisera återsökning enormt men den har ett pris innan man börjar tjäna något på det.

Som ett metadataburet generellt enanvändarsystem för fotografer tycker jag inte det finns något som kan konkurrera med Lightroom idag om man vill arbeta med en generell metadatabas som LR-katalogen.

Alternativen är exv. DxO som är helt filbaserat och Capture One som väl är mest flexibelt. Capture One kan arbeta mot filkataloger. Det har också en variant som används av de som arbetar med tethering som kallas session. En session skapar en filfolder med ett antal underfoldrar där sessionen lever men där läggs även katalogdatabasfil som håller ordning på det som sker i sessionen. Som tredje variant så kan man köra ungefär som i Lightroom med en generell katalogdatabas.

Så de som bara använder sin Lightroomdatabas filfolder orienterat är nog de som verkligen inte använder sitt Lightroom som det faktiskt är tänkt att användas.

Om ni vill så kan ni kolla en fil med metadata, exv. en JPEG som exporterats från Lightroom även i Windows. Högerklicka och välj "Properties - Details", så ser ni all metadata i en lista som finns på filen.

Rubriker och innehåll i XMP-data

Description: Title, Subjekct, Comments
Origin: Fotograf och kameradatum
Image: bilddata som dimensioner och upplösning
Camera: Exif inklusive GPS-koordinater
Advanced photo: tillverkare, objektiv och inställningar
File: fildata

Tidningarna har länge använt sig av IPTC som ingår i XMP och med hjälp av detta och egendefinierade metadatafält kan avancerade automatiska fotoflöden byggas i industrin, så XMP-metadata är väldigt viktigt. Det är en standard och om ni vill arbeta med internationella bildbyråer så ska ni absolut använda XMP och skriva på engelska.

Rätt använt är Lightroom fantastiskt men det kan kännas stelt och inflexibelt för de som av olika skäl behöver använda olika verktyg i sitt bildarbete eller för de som faktiskt inte alls är lika konsekventa i sitt arbete som Lightroom faktiskt kräver. Personligen tror jag att det är därför TS och många med honom inte trivs med Lightroom för det kräver en total diciplin de flesta inte har.

Senast ändrad:
Finns ingen virtuell mappstruktur i LR, men man kan ha kollektioner. Där man har olika bilder från olika mappar eller sökord. Dessa "sökningar" sparas så man slipper göra om det.

Ex ha en kollektion som heter "Bilder publicerade på 500px"
och
"Bilder publicerade på facebook"
och
"Bilder som ska till kunden Ola"

Eller en levande
"Bilder där både hund och katt förekommer"
och
"Bilder tagna under november månad"
"Alla bilder i porträttläge under 2016 med 6D"
"Alla svartvita bilder under 2010"
Etc

Såna här kan ju bli jobbigt utan en databas och en hel del av.

...
Det finns bara ett stort problem med detta och det är att den "kontext" man vill ge sina bilder utöver basmetadata tar tid att lägga dit och därför blir det sällan gjort konsekvant alltid och det i sin tur kommer alltid att ge sökresultat som är suboptimala och de kommer bara gälla de bilder som administreras i databasen och för de allra flesta är det sällan alla bilder. Det kräver alltså en diciplin som de flesta slirar med. Rätt använt kan XMP rationalisera återsökning enormt men den har ett pris innan man börjar tjäna något på det.

...

Jag pratar inte om keywording på filnivå. Det skulle jag aldrig orka med då en mapp typiskt innehåller 500-1000 bilder före rensning. Det är bättre med ett mappnamn som innehåller både Parisbilderna och Flyguppvisningen från samma dag. Det är nära nog för att i alla fall jag snabbt ska hitta bilderna i alla program.

Nyckelord på filnivå är en helt annan sak och det löser jag på annat sätt och de är mycket noggranna med typiskt 25 nyckelord men det gör jag bara för de för bilder som jag använder och laddar upp någonstans. De bilderna måste f ö ligga på jpegfilen eftersom någon sidofil normalt inte accepteras eller används.

Så, mapppnivå är lagom grovt för att inte bli jobbigt och samtidigt exakt nog för att lätt hitta bilderna. Givetvis byter man mappnamnet när man redigerar eftersom det blev massa fina bilder i "Tunnelbanan" på väg från "Paris" till "Flyguppvisningen".

Samlingar / Collections är väl just en virtuell form av struktur även om det inte är en virtuell filstruktur med fulla sökvägar. En antal samlingar kan väl mycket väl gå för virtuell mappstruktur. Skillnaden är väl att den inte är hierarkisk som en filstruktur utan normalt platt.

Jag pratar inte om keywording på filnivå. Det skulle jag aldrig orka med då en mapp typiskt innehåller 500-1000 bilder före rensning. Det är bättre med ett mappnamn som innehåller både Parisbilderna och Flyguppvisningen från samma dag. Det är nära nog för att i alla fall jag snabbt ska hitta bilderna i alla program.

Nyckelord på filnivå är en helt annan sak och det löser jag på annat sätt och de är mycket noggranna med typiskt 25 nyckelord men det gör jag bara för de för bilder som jag använder och laddar upp någonstans. De bilderna måste f ö ligga på jpegfilen eftersom någon sidofil normalt inte accepteras eller används.

Så, mapppnivå är lagom grovt för att inte bli jobbigt och samtidigt exakt nog för att lätt hitta bilderna. Givetvis byter man mappnamnet när man redigerar eftersom det blev massa fina bilder i "Tunnelbanan" på väg från "Paris" till "Flyguppvisningen".

Precis, du ser inte att du kan räkna hem fördelarna med ditt sätta att jobba. Men Lightroom är gjort för metadata och sköter man det så är det enormt kraftfullt men som sagt, de flesta orkar nog inte möta de kraven för att få ut det ur Lightroom som det faktiskt är byggt för. Du har bara tagit ett steg längre bort från Lightrooms "tvångströja" än de som tycker du är okunnig. De andra hankar sig fram genom att låta bli att använda hela eller delar av metadatasystemet och leva lite enklare i en gammal idag rätt omodern filstruktur som de egentligen inte heller kommer särskilt väl överens med. En del gör det därför att de faktiskt är okunniga och inte vet ett dugg om XMP och andra vet men orkar bara inte.

Även i Lighroom finns massbearbetningsverktyg och mallar och har du exv. studiosessioner som jag vet att du har så är det inte så komplicerat.

Det finns inget effektivare än en ren mappstruktur om man kör mot den från olika håll med olika verktyg, så länge man inte har alltför många filer, kataloger och diskar. Problemet smyger sig dock på över tid.

Jag vågar påstå att idag är det inga seriösa aktörer som jobbar i stordrift med bildhantering som inte använder XMP-metadata för att hålla ordning på sina bilder och bildflöden.

LRs interna virtuella katalog förstås. Den är fristående från filstrukturen och den de flesta verkat lägga krutet på enligt ovan.

Nu tror jag du missförstår hur LR funkar eller hur de flesta jobbar.

LR baserar sig på var filerna ligger på hårddisken. Döper du om en mapp i "library" så döps den om även i filsystemet.

Sedan kan du - utöver detta - skapa samlingar (det som jag tror du kallar virtuella kataloger). Dessa påverkar förstås inte filstrukturen. De innehåller pekare till filstrukturen. Dessa använder man ju normalt till att organisera filerna på ett annat vis än det du gör i filstrukturen. Det kan vara samlingar på "tvären" eller att samlingen bara innehåller vissa urval ur en given mapp etc.

Långtifrån alla bilder i LR behöver ju hamna i en samling. En del använder det inte alls, andra (tex Scott Kelby) använder det för alla sina filer. Det är valbart. Strukturen på hårddisken är dock obligatorisk.

Nejdå, du kan ha flera strukturer i windows också som jag skrev ovan. Windows kommer med två, kolla t ex var Pictures ligger så kommer du åt den på två sätt. Du kan lägga på flera strukturer själv.

Jag har inte jobbat så mycket med detta men om jag förstår rätt är det bara "alias" som pekar till en given mapp på hårddisken. Du kan, mig veterligen, inte välja att inkludera bara vissa filer i dessa "alias". Det gör det inte alls lika kraftfullt som Lightrooms samlingar. Men jag kanske har fel där?

"Frugan tagen framför"...eh...? :)

Menar du detta på fullt allvar? Om samma mapp även innehåller foton på när vi landar på flygplatsen, checkar in på hotellet och äter middag på kvällen. Skall du få med allt detta i mappnamnet?? Om det är så du jobbar så förstår jag att du har problem...

Som pekar vart?

Visst kan man använda filsystemet för sökningar men jag tror du är ganska ensam om att tycka att sökningarna i Windows är bättre eller mer flexibla än de du kan göra i LR.

När jag använder LR så har jag helt enkelt inget behov av att göra sökningar i filsystemet. Jag gör sökningen i programmet. Vill jag sedan bearbeta en uppsökt bild i ett annat program så är ju det inga problem i sig. Det går att göra inifrån LR med ett par klick.

Här rasslar det in inlägg! :)

Sten-Åke, keywords är förstås en viktig del i Lightroom. Jag har som regel att alltid sätta minst ett keyword per bild. Det kan vara tidsödande att gå igenom bilder och sätta individuella nyckelord men det är alltid värt det. Vissa nyckelord som namn på personer, lag i sporter, växter etc är ju uppenbara. Jag tycker också man kan ha mycket nytta av nyckelord som är mer abstrakta som "mörkt", "lycklig", "snabb". Kan vara användbart när man vill använda en bild för att illustrera något speiciellt.

Nog kan Lightrooms samlingar vara hierarkiska.

Xmp - jag skriver inte ut xmp-filer kontinuerligt eftersom jag inte har behovet av det men självklart är det bra att veta att det finns där i bakgrunden och det borgar ju för att man skulle kunna flytta med sig mycket av sitt arbete ( men inte allt) till ett annat program om man överger Lightroom i framtiden.

Sten-Åke, ser man Lightroom som en tvångströja så skall man förstås välja andra program.

Jag ser Lightroom mer som en gammal kär överrock. Så länge man har den på sig så håller man sig varm och torr i alla väder! :)

Nu tror jag du missförstår hur LR funkar eller hur de flesta jobbar.

LR baserar sig på var filerna ligger på hårddisken. Döper du om en mapp i "library" så döps den om även i filsystemet.

Sedan kan du - utöver detta - skapa samlingar (det som jag tror du kallar virtuella kataloger). Dessa påverkar förstås inte filstrukturen. De innehåller pekare till filstrukturen. Dessa använder man ju normalt till att organisera filerna på ett annat vis än det du gör i filstrukturen. Det kan vara samlingar på "tvären" eller att samlingen bara innehåller vissa urval ur en given mapp etc.

Långtifrån alla bilder i LR behöver ju hamna i en samling. En del använder det inte alls, andra (tex Scott Kelby) använder det för alla sina filer. Det är valbart. Strukturen på hårddisken är dock obligatorisk.

Det har flera gånger skrivits om dessa samlingar (virtuell katalogstruktur) i LR som en bättre plats än windows filstruktur för att organisera sina bilder. Vi har redan pratat om detta och jag tror alla vet hur det fungerar och kan lista ut för och nackdelar om de inte vill läsa ovan.

Jag har inte jobbat så mycket med detta men om jag förstår rätt är det bara "alias" som pekar till en given mapp på hårddisken. Du kan, mig veterligen, inte välja att inkludera bara vissa filer i dessa "alias". Det gör det inte alls lika kraftfullt som Lightrooms samlingar. Men jag kanske har fel där?

Jag har bara lekt med det, använder det inte mer än de som finns default i windows.

För att svara på sin fråga, vad \Resor kan betyda är...i princip det du vill. T ex en sökning på alla mappar med ordet resor och innehåller .NEF-filer från sista två åren..

Kraftfullt? Det är upp till dig och din fantasi.

Menar du detta på fullt allvar? Om samma mapp även innehåller foton på när vi landar på flygplatsen, checkar in på hotellet och äter middag på kvällen. Skall du få med allt detta i mappnamnet?? Om det är så du jobbar så förstår jag att du har problem...

Jag har inget problem med det, det är enkelt och bra. Portabelt. Kommer med i backupperna. Funkar i alla program. Går att söka lätt. Lätt att ändra inifrån alla program. Lätt att kunna göra en innehållsförteckning på en backup.

Se ovan.

Visst kan man använda filsystemet för sökningar men jag tror du är ganska ensam om att tycka att sökningarna i Windows är bättre eller mer flexibla än de du kan göra i LR.

När jag använder LR så har jag helt enkelt inget behov av att göra sökningar i filsystemet. Jag gör sökningen i programmet. Vill jag sedan bearbeta en uppsökt bild i ett annat program så är ju det inga problem i sig. Det går att göra inifrån LR med ett par klick.

Windows kan söka på mappnamn och nyckelord i filer. Det är rätt bra och det finns alltid där:) Att LR är bra utesluter inte att Windows också är det. Men för att LR sökningar ska funka bra förutsätter det att jag gått all-in...och det gör jag inte så det är inget praktiskt alternativ.

Och om vi återgår till ursprungsfrågan -
"Hjälp mig förstå vad det är som gör Lightroom så bra!" och
"Det här inlägget skrivs inte för att jag vill klanka ner på Lightroom eller så, utan jag är faktiskt genuint intresserad av att veta vad det är som faktiskt gör programmet till det ledande på marknaden?"
istället för att hitta allas olika uppfattningar om varför Lightroom inte är bra på ditten eller datten.

Här är vad jag gillar mest med Lightroom utan bestämd ordning, och som svar till Jonas:

1. Databashanteringen där LR har full koll på hela mitt bildbibliotek
- Var mina bilder ligger
- Vad jag justerat
- Nyckelord
- Klassificering

2. Kollektioner
- Vanliga kollektioner som kan ses som tillfälliga eller bestämda virtuella mappar där jag kan lägga in ett urval av bilder för t. ex. en fotobok som jag också gör i LR.
- Smarta kollektioner där man med hjälp av metadata får LR att hitta t. ex. alla svartvita bilder, alla femstjärniga bilder från året 2015 osv...

3. Mängden tillgängliga plugins
- Finns mängder av trevliga plugins som både förbättrar diverse inbyggda funktioner eller lägger till nya. T. ex. Exportfunktioner för Facebook och Flickr från Jeffrey Friedl.
- Rena produkter som nås via LR som t. ex. Google Nik collections är gratis och bygger ut LR till värsta lekstugan och är perfekta att experimentera med.

4. Justeringsverktygen
- Fullt tillräckliga för vanlig bildjustering och med möjlighet att hoppa över till Photoshop för mer avancerade justeringar om man har Creative Cloud-prenumerationen.

5. Lightroom Mobile - har precis börjat nyttja funktionen
- Igen, CC-prenumeration behövs.
Synka dina foton mellan LR på mobil, platta och dator.
Obegränsat utrymme. Bra sätt att automatiskt ladda upp mobilfoton till molnet(Lightroom webb) eller LR på datorn och hårdisken. Snabbt och enkelt dela en samling med vänner och bekanta via webben.

6. Mängden information
- Mängder av utbildningsmaterial gratis kan enkelt hittas online, forum, youtube, communities mm

7. Virtuella kopior
- Skapa obegränsat versioner av en bild utan att det skapas nya filer(bilder), HDR, svartvitt, urplock i bilden specialbeskärning ...

8. Förinställningar
- Ladda hem och experimentera med hjälp av mängder av olika förinställningar du hittar gratis på webben eller skapa egna enkelt.

9. Smarta förhandsvisningar
- Ta med dig datorn med LR och låt bilderna ligga kvar hemma på t. ex. externdisk och ändå kunna jobba med den lilla smarta förhandsvisningsbilden offline.

10. Arbetsflöde
- Lightroom passar mitt och många andras sätt att använda Digital Asset Management (DAM).

Om vi går till kärnan av frågeställningen och med en mening försöker förklara varför Lightroom är så bra och ledande på marknadet, tror jag ganska bestämt att detta är anledningen:

Ett helhetskoncept där du har allt du behöver för att hantera hela ditt fotografiska flöde från ax till limpa. Input - Justering - Output.

Thommy

Här rasslar det in inlägg! :)

Sten-Åke, keywords är förstås en viktig del i Lightroom. Jag har som regel att alltid sätta minst ett keyword per bild. Det kan vara tidsödande att gå igenom bilder och sätta individuella nyckelord men det är alltid värt det. Vissa nyckelord som namn på personer, lag i sporter, växter etc är ju uppenbara. Jag tycker också man kan ha mycket nytta av nyckelord som är mer abstrakta som "mörkt", "lycklig", "snabb". Kan vara användbart när man vill använda en bild för att illustrera något speiciellt.

Nog kan Lightrooms samlingar vara hierarkiska.

Xmp - jag skriver inte ut xmp-filer kontinuerligt eftersom jag inte har behovet av det men självklart är det bra att veta att det finns där i bakgrunden och det borgar ju för att man skulle kunna flytta med sig mycket av sitt arbete ( men inte allt) till ett annat program om man överger Lightroom i framtiden.

Grejen är att så länge du taggar dina bilder i databasen så behöver du inte bry dig så länge det är JPEG, TIFF eller DNG alla de får med sig XMP-meyadata automatiskt. Det är bara RAW som inte får det. Så det är lugnt kolla själv i Windows så får du se.

Jag samlingar kan ingå i samlingar men jag mindes säkert fel eftersom jag faktiskt inte brukar använda det. Men virtuellt är det i förhållande till filstrukturen.

Grejen är att så länge du taggar dina bilder i databasen så behöver du inte bry dig så länge det är JPEG, TIFF eller DNG alla de får med sig XMP-meyadata automatiskt. Det är bara RAW som inte får det. Så det är lugnt kolla själv i Windows så får du se.

Jag vet hur det funkar, men som sagt har jag inget behov av att kunna söka på xmp-data utanför LR. Hade jag haft det löser jag det från LR.

Jag samlingar kan ingå i samlingar men jag mindes säkert fel eftersom jag faktiskt inte brukar använda det. Men virtuellt är det i förhållande till filstrukturen.

Ja, självklart är de virtuella. I fallet med smarta samlingar är de ju bara SQL-frågor som lagrats och presenteras på ett smar sätt.

Det som Ola påstod var att all filhantering i LR är virtuell vilket är helt fel.

Och om vi återgår till ursprungsfrågan -
"Hjälp mig förstå vad det är som gör Lightroom så bra!" och
"Det här inlägget skrivs inte för att jag vill klanka ner på Lightroom eller så, utan jag är faktiskt genuint intresserad av att veta vad det är som faktiskt gör programmet till det ledande på marknaden?"
istället för att hitta allas olika uppfattningar om varför Lightroom inte är bra på ditten eller datten.

Här är vad jag gillar mest med Lightroom utan bestämd ordning, och som svar till Jonas:

1. Databashanteringen där LR har full koll på hela mitt bildbibliotek
- Var mina bilder ligger
- Vad jag justerat
- Nyckelord
- Klassificering

2. Kollektioner
- Vanliga kollektioner som kan ses som tillfälliga eller bestämda virtuella mappar där jag kan lägga in ett urval av bilder för t. ex. en fotobok som jag också gör i LR.
- Smarta kollektioner där man med hjälp av metadata får LR att hitta t. ex. alla svartvita bilder, alla femstjärniga bilder från året 2015 osv...

3. Mängden tillgängliga plugins
- Finns mängder av trevliga plugins som både förbättrar diverse inbyggda funktioner eller lägger till nya. T. ex. Exportfunktioner för Facebook och Flickr från Jeffrey Friedl.
- Rena produkter som nås via LR som t. ex. Google Nik collections är gratis och bygger ut LR till värsta lekstugan och är perfekta att experimentera med.

4. Justeringsverktygen
- Fullt tillräckliga för vanlig bildjustering och med möjlighet att hoppa över till Photoshop för mer avancerade justeringar om man har Creative Cloud-prenumerationen.

5. Lightroom Mobile - har precis börjat nyttja funktionen
- Igen, CC-prenumeration behövs.
Synka dina foton mellan LR på mobil, platta och dator.
Obegränsat utrymme. Bra sätt att automatiskt ladda upp mobilfoton till molnet(Lightroom webb) eller LR på datorn och hårdisken. Snabbt och enkelt dela en samling med vänner och bekanta via webben.

6. Mängden information
- Mängder av utbildningsmaterial gratis kan enkelt hittas online, forum, youtube, communities mm

7. Virtuella kopior
- Skapa obegränsat versioner av en bild utan att det skapas nya filer(bilder), HDR, svartvitt, urplock i bilden specialbeskärning ...

8. Förinställningar
- Ladda hem och experimentera med hjälp av mängder av olika förinställningar du hittar gratis på webben eller skapa egna enkelt.

9. Smarta förhandsvisningar
- Ta med dig datorn med LR och låt bilderna ligga kvar hemma på t. ex. externdisk och ändå kunna jobba med den lilla smarta förhandsvisningsbilden offline.

10. Arbetsflöde
- Lightroom passar mitt och många andras sätt att använda Digital Asset Management (DAM).

Om vi går till kärnan av frågeställningen och med en mening försöker förklara varför Lightroom är så bra och ledande på marknadet, tror jag ganska bestämt att detta är anledningen:

Ett helhetskoncept där du har allt du behöver för att hantera hela ditt fotografiska flöde från ax till limpa. Input - Justering - Output.

Thommy

Tackar för den summeringen, Thommy!

Som trådstartare kan jag nämna att jag har följt (och följer) den här tråden. Alla detaljer som nämnts har jag kanske inte tagit till mig, men en hel del av dem i alla fall. Det enda program som jag i dagsläget ser som ett alternativ till ACDSee Pro är Lightroom, så utifrån den aspekten vill jag kommentera dina tio punkter som du tog upp.

1. Databashanteringen: här blir det ingen skillnad gentemot ACDSee Pro då även ACDSee håller reda på samma information åt mig.

2. Kollektioner och smarta kollektioner: Finns i ACDSee Pro också, men i ärlighetens namn har jag aldrig använt mig av den funktionen.

3. Mängden tillgängliga plugins: här misstänker jag att Lightroom överglänser ACDSee rejält, men personligen så använder jag inga plugins i mitt redigerande. Borde kanske göra det för bästa möjliga resultat, men samtidigt föredrar jag att använda ett enda program från ax till limpa (importering, justering/redigering, katalogisering, sökning etc).

4. Justeringsverktygen: även fullt tillräckliga i ACDSee Pro. Finns möjlighet att använda ACDSee Ultimate istället för Pro-versionen ifall man är i behov av att jobba med lager (vilket jag känner att jag inte är).

5. Lightroom mobile: ACDSee har någonting liknande som jag varken har behov eller är det minsta intresserad av.

6. Mängden information: här verkar det finnas mycket mer för Lightroom än för ACDSee. Det är något jag faktiskt kan sakna för ACDSee. Det finns förstås även t.ex. video tutorials för ACDSee, men de är ofta väldigt korta och känns nästan mer som reklam för produkten än som genuina hjälpvideos. Hittar man några tutorials av privatpersoner så är dem inte sällan på språk man inte förstår så bra alternativt inte alls.

7. Virtuella kopior: finns ej i ACDSee Pro, men däremot finns det något liknande som heter "Snapshots" istället. Själv är jag inte i behov av virtuella kopior i mitt arbete. Vill jag någon gång göra olika versioner av en bild så är det lätt att göra "fysiska" kopior tycker jag. Eller använda sig av funktionen "snapshots" förstås.

8. Förinställningar: känner inget behov alls av att ladda hem förinställningar. Däremot kan det ibland vara en idé att skapa egna presets kanske, vilket förstås är möjligt även i ACDSee.

9. Smarta förhandsvisningar: något jag inte heller är i behov av. Som amatör har jag inget krav på mig att leverera bilder under tidspress, utan kan i lugn och ro jobba med mina bilder hemma framför en 27-tums skärm som är kopplad till min stationära dator med 32 GB internminne. Lättare också att kontrollera ljuset här hemma än vad det är om man ska sitta på olika platser och redigera.

10. Arbetsflöde: jag förstår att många uppskattar arbetsflödet inne i Lightroom för det är ganska snabbjobbat och logiskt när man ska justera sina bilder. Man jobbar sig mer eller mindre bara uppifrån och ner i verktygsmenyn upplever jag. Men det är nog det här som gör att jag också tycker programmet är lite tråkigt att jobba i tror jag. Och det som gör att programmet känns lite "statiskt" för min del också skulle jag vilja säga. Lägger man till att man även måste hålla på att importera och exportera filer/bilder så känns det än mer statiskt och låst upplever jag. Särskilt när det inte finns några direkt möjligheter till customization som det finns i t.ex. ACDSee Pro.

Jag inser efter att ha gått igenom dessa tio punkter att jag använder ett DAM-programs funktioner ganska så begränsat. Det enda jag verkar vara i behov av är att kunna komma åt mina filer/bilder på ett smidigt sätt, ha tillgång till bra och användbara justeringsverktyg, kunna tagga, skapa nyckelord, fylla i diverse IPTC-data samt sortera och söka efter bilder på ett effektivt sätt utan att krångla till det för mycket. Detta bland annat gör att ACDSee Pro får hänga med mig ett tag till.

Jag har bara lekt med det, använder det inte mer än de som finns default i windows.

Jaha, jag fick intrycket att du använde just windows utforskaren och funktionerna för bibliotek och sökningar för att organisera dina filer...

För att svara på sin fråga, vad \Resor kan betyda är...i princip det du vill. T ex en sökning på alla mappar med ordet resor och innehåller .NEF-filer från sista två åren..

Kraftfullt? Det är upp till dig och din fantasi.
Jag tro faktiskt du har fel. De "bibliotek" som man kan skapa i Windows fungerar inte så. Du kan inkludera mappar och filer men du kan inte sätta upp komplexa regler så som du säger. Eller har jag missat hur man gör detta? Du får gärna visa mig hur.

Däremot kan du spara sökningar som kan vara mer komplexa.

Nåväl, det kan vara hur det vill med den saken. Att filsystemet innehåller bra och användbara sökfunktioner håller jag med om. Lika övertygad är jag om att sökfunktionerna i LR är betydligt bättre än de i Windows filsystem. Plus det faktum att resultatet presenteras i LR så jag enkelt och direkt kan titta på bilderna på det sätt som jag vill.

Men för att LR sökningar ska funka bra förutsätter det att jag gått all-in...och det gör jag inte så det är inget praktiskt alternativ.

Det är inget praktiskt alternativ för dig - det köper jag.

Men det är verkligen ett mycket praktiskt alternativ för den som använder Lightroom för att hantera sitt bildflöde.

Jag tro faktiskt du har fel. De "bibliotek" som man kan skapa i Windows fungerar inte så. Du kan inkludera mappar och filer men du kan inte sätta upp komplexa regler så som du säger. Eller har jag missat hur man gör detta? Du får gärna visa mig hur.

Däremot kan du spara sökningar som kan vara mer komplexa.
Vilka slags regler menar du som inte är sökningar?

Vilka slags regler menar du som inte är sökningar?

Inga.

Det var Ola som menade att funktionen med "Bibliotek" som kom i Windows 7 kan användas för att skapa samlingar genom att man kan sätta upp regler som inkluderar filer från ett visst datum, filer med vissa nyckelord, filer av en viss typ, etc.

Så tror inte jag det funkar.

Jag tror att bibliotek i Windows filsystem är ett slags "alias" och inte tillåter att man sätter upp komplicerade regler.

Däremot kan man spara "sökningar" i Windows och dessa kan vara mer komplexa.

Men jag har egentligen ingen koll på detta och kan mycket väl ha fel. Du kanske kan reda ut begreppen?

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar