iSolen.se
Guest
...
Det som Ola påstod var att all filhantering i LR är virtuell vilket är helt fel.
Det har jag inte sagt.
Edit: Jag skiljer på mappar och virtuella mappar.
Senast ändrad:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
...
Det som Ola påstod var att all filhantering i LR är virtuell vilket är helt fel.
Tackar för den summeringen, Thommy!
Som trådstartare kan jag nämna att jag har följt (och följer) den här tråden. Alla detaljer som nämnts har jag kanske inte tagit till mig, men en hel del av dem i alla fall. Det enda program som jag i dagsläget ser som ett alternativ till ACDSee Pro är Lightroom, så utifrån den aspekten vill jag kommentera dina tio punkter som du tog upp.
Allt det där är sökregler, men om de är möjliga att göra hänger väl mer på om man kan sätta nyckelord och annat metadata på filer i NTFS. (Datum och filtyp är jag rätt säker på att man kan söka på).Inga.
Det var Ola som menade att funktionen med "Bibliotek" som kom i Windows 7 kan användas för att skapa samlingar genom att man kan sätta upp regler som inkluderar filer från ett visst datum, filer med vissa nyckelord, filer av en viss typ, etc.
Så tror inte jag det funkar.
Jag är bara rudimentärt bekant med NTFS, och det var ett tag sen jag använde det, så jag kan nog inte reda ut det så bra. Dock tror jag att det kan vara enklare att hantera metadata och sökregler i ett program av typ Lightroom än direkt i filsystemet (men jag vet inte vilka hjälpmedel man har för det senare numera).Jag tror att bibliotek i Windows filsystem är ett slags "alias" och inte tillåter att man sätter upp komplicerade regler.
Däremot kan man spara "sökningar" i Windows och dessa kan vara mer komplexa.
Men jag har egentligen ingen koll på detta och kan mycket väl ha fel. Du kanske kan reda ut begreppen?
Jaha, jag fick intrycket att du använde just windows utforskaren och funktionerna för bibliotek och sökningar för att organisera dina filer...
Jag tro faktiskt du har fel. De "bibliotek" som man kan skapa i Windows fungerar inte så. Du kan inkludera mappar och filer men du kan inte sätta upp komplexa regler så som du säger. Eller har jag missat hur man gör detta? Du får gärna visa mig hur.
Däremot kan du spara sökningar som kan vara mer komplexa.
Nåväl, det kan vara hur det vill med den saken. Att filsystemet innehåller bra och användbara sökfunktioner håller jag med om. Lika övertygad är jag om att sökfunktionerna i LR är betydligt bättre än de i Windows filsystem. Plus det faktum att resultatet presenteras i LR så jag enkelt och direkt kan titta på bilderna på det sätt som jag vill.
Det är inget praktiskt alternativ för dig - det köper jag.
Men det är verkligen ett mycket praktiskt alternativ för den som använder Lightroom för att hantera sitt bildflöde.
Skulle detta vara enklare/snabbare/smidigare än LRs lösning?
För mig verkar det mer komplicerat.
Här är en artikel som jämför ett antal bildbehandlingsprodukter som jag tror kan intressera dig:
https://photographylife.com/best-non-destructive-editing-software-for-photography
Thommy
Jo, den artikeln/tabellen har jag kollat in vid något tillfälle tidigare när jag googlade runt efter jämförelser mellan ACDSee Pro och andra program. I jämförelsen står sig ACDSee helt klart ganska bra mot konkurrenterna. ACDSee Pro borde kunna vara ett alternativ till Lightroom och Capture One Pro eftersom programmet är gediget på många sätt. Så lite förvånande är det att inte fler medlemmar på fotosidan.se faktiskt väljer ACDSee Pro/Ultimate istället för Lightroom med tanke på detta, tycker jag.
Ehhh "It was surprising to see how well ACDSee Pro compared to both Lightroom and Capture One Pro in terms of features. However, its rather buggy interface and constant annoying notifications might not be something many of us would want to deal with. Also, when looking at straight RAW to JPEG conversions with camera profiles applied, images from ACDSee Pro looked a bit worse compared to those from Lightroom and Capture One Pro. Other than that, if one spends enough time in ACDSee Pro, one can get great results as well, especially considering how many built-in tools are available in the software."
Buggig, rakt jpg konversion ser sämre ut eller "Other than that, if one spends enough time in ACDSee Pro". Nä tack, processa hundratals bilder till en kund och spendera för mkt tid är inget jag strävar efter. Snabbt ska det gå.
Nu har jag inte testat ACDSee sedan typ version 3 så jag kan inte uttala mig om denna paragraf, men det ´var mer ett påpekande till ". Så lite förvånande är det att inte fler medlemmar på fotosidan.se faktiskt väljer ACDSee Pro/Ultimate istället för Lightroom med tanke på detta, tycker jag"
"...and the clear winner here is Adobe Lightroom, which generally outperformed pretty much all other software..."
Ingen HDR eller panorama (många inkl jag som använder det).
Men jag förstår av diskussion sedan tidigare varför andra väljer andra program. Allt är inte svartvitt eller enkelt att bara titta på spec och en tabell.
Klassiskt är ju DxOMark där de flesta enbart glor på slutpoäng utan att se vidare ner i djupet i diagram, känsla, handhavande, support, stabilitet etc.
Sen finns det ju småsaker som döljs i ens val som inte platsar i en tabell. Exempelvis så är Dehazefunktionen bara den (för mig) värt att prenumera på CC än att köpa LR6 (För att ta ETT exempel på val i ens köp eller användande av viss mjukvara).
/Stefan
Här var det många principer som behövde försvaras med näbbar och klor...
Jag brukar hursomhelst:
- importera med explorer, för att det är straightforward
- grovsortera i ACDSee - för att det går fortare än i LR
- tagga IPTC i ACDSee - för då får jag med dessa i filerna, även för RAW
- importera de bilder jag är intresserad av att redigera och publicera i LR, för att LR har ett arbetsflöde som känns mer kreativt
- exportera de färdiga bilderna som JPG-kopior från LR när jag är klar. Dessa läggs i en separat mapp
Genom ovanstående så spar jag tid, och taggarna finns i alla filer så att de är sökbara i både LR och via andra program.
Dehaze. Är inte det bara samma sak som vi alltid gjort med kurvor eller nivåer, dvs att dra in svartpunken? Låter som konstig feature att köpa program för.
Kan bara hålla med!Ja konstigt vore det väl om det var så enkelt som du skriver att det är. En feature som underlättar ens arbete och ger det lilla extra är alltid värt en slant. För mig är det värt det. För dig, kanske inte. Men många bäckar små gör stor å. Det är såklart inte den enda anledning till fördelen med CC gentemot v6. Men det var ett exempel. Själva dehaze är ju inget man väljer LR istället för ACDSee. Men det kan vara droppen får får vågskålen att tippa över att prenumera på CC istället för för att köpa standalone LR6. Jag drog upp det som exempel att det finns småsaker som får en att välja nåt program före en annan som inte syns i tabeller, recensioner eller i poäng.
/Stefan
Hur gör du när du reser?
Jag har en laptop med mig och brukar börja gallringsarbetet på plats. Några bilder kan vara kul att göra på en gång och tex ladda upp till facebook. Sen när jag kommer hem flyttar jag allt till min stationära och bara fortsätter där jag var.
Hur gör du när du reser?
Jag har en laptop med mig och brukar börja gallringsarbetet på plats. Några bilder kan vara kul att göra på en gång och tex ladda upp till facebook. Sen när jag kommer hem flyttar jag allt till min stationära och bara fortsätter där jag var.
Ja konstigt vore det väl om det var så enkelt som du skriver att det är. En feature som underlättar ens arbete och ger det lilla extra är alltid värt en slant. För mig är det värt det. För dig, kanske inte. Men många bäckar små gör stor å. Det är såklart inte den enda anledning till fördelen med CC gentemot v6. Men det var ett exempel. Själva dehaze är ju inget man väljer LR istället för ACDSee. Men det kan vara droppen får får vågskålen att tippa över att prenumera på CC istället för för att köpa standalone LR6. Jag drog upp det som exempel att det finns småsaker som får en att välja nåt program före en annan som inte syns i tabeller, recensioner eller i poäng.
/Stefan
Man kan få nån typ av dehaze genom att göra så, men funktionen dehaze hos Adobe är klart mkt bättre . Jag har också använt kurvor, kontrast och clarity innan dehaze kom. Dessutom så upptar den inte kurvverktyget så man kan fortsätta använda kurvor på ett normat sätt.Provade just. det verkar det vara en hel del säljsnack. På de demobilder som de lagt upp i alla fall. Den fysiska modellen är:...ljus tappar kontrast när det går långt genom fuktig luft. Det första steget är kurvor, flytta in svart och vitpunkten.
Man kan få nån typ av dehaze genom att göra så, men funktionen dehaze hos Adobe är klart mkt bättre . Jag har också använt kurvor, kontrast och clarity innan dehaze kom. Dessutom så upptar den inte kurvverktyget så man kan fortsätta använda kurvor på ett normat sätt.