Folk som är aktiva fotografer klagar på att importen är så långsam. Skulle det hamna på en top-10-lista? Knappast.
Men varför skulle det inte ens kunna hamna på en top-100-lista, är väl en mer relevant fråga?
Skulle inte du rösta på ett förslag på att snabba upp tiden att importera?
Jag kan inte heller påstå att jag hör att alla aktiva fotografer tycker importen är för långsam.
Det jag däremot hör är att det är ett mindre problem för de flesta. Låter ofta såhär:
"Under tiden som importen rullar på och det skapas förhandsvisningar kokar jag mitt kaffe och värmer några bullar".
Å andra sidan - vi vill att allt skall gå snabbare. Klart att en snabbare import är något bra. Inget fel med det.
Vem rekommenderar t. ex. fuldisk framför SSD när man bygger en fotodator?
Man ska som sagt enligt Adobe gå all-in och managera sina filer inifrån LR. Jag vidhåller, LR är direkt olämpligt för detta. Det går tex bara köra en instans.
Du kan köra hur många instanser du vill, däremot bara en i taget. Att från en LR-katalog hoppa till en annan tycker jag går snabbt.
Och påståendet "direkt olämpligt" tycker jag är lite väl att ta i. Just att ha allt på ett ställe och full kontroll över var filer ligger i en databasstruktur är den stora styrkan med Lightroom. Och det, däremot hör man ofta när man pratar med aktiva fotografer.
Köper man inte det konceptet och hellre vill ha en Image Browser har man ju valet att använda annat.
Att kombinera databas och en image browser och andra produkter i en mixad pottpurri i sitt arbetsflöde tycker jag låter mycket mer olämpligt.
Att underhålla en stor katalogstruktur, görs mycket lättare med program typ Windows Explorer / Utforskaren som man lätt startar fem instanser av. Man tvingas göra saker med olämpligt verktyg. Eller värre. En katalogstruktur som inte underhålls. .
Hela tanken med databaser är att få full koll på stora datamängder. Det finns tillfällen då du har så många bilder och kanske utspridda på flera ställen, att det når så stora proportioner att det gör det nästan omöjligt att hantera. Fråga IT-kunder om de hellre vill ha sina stora datamängder i ett eller flera utforskarfönster eller i en DB2-databas.
Och vad behöver underhållas i en databas/katalogstruktur? Låter inte som en heltidsjobb.
Kan hålla med om att det är olämpligt/otympligt att flytta runt massor av foldrar och filer inifrån Lightroom.
Men det gäller att bygga en lämplig struktur från början, precis som med alla andra typer av databaser.
Och då behöver man sällan flytta runt inifrån Lightroom.
Men som sagt tidigare - jag gillar Lightroom. Det finns massor av förbättringspunkter, men som ett helhetskoncept med allt från ax till limpan finns det inget på marknaden idag som är bättre(AFAIK).
Och det håller de flesta aktiva fotografer med mig om eftersom Lightroom är den produkt som nästan är "de facto" standard.
För mig låter det hela som en fråga om databas vs image browser.
Jag röstar på databaskonceptet, punkt!
Thommy