Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig förstå vad det är som gör Lightroom så bra!

Produkter
(logga in för att koppla)
Sten-Åke, du börjar med att citera mitt inlägg men sedan gör du långa utläggningar som jag tycker är väldigt off topic så jag är lite osäker på om du förväntar dig ett svar från mig eller inte och i så fall på vad?

Hur som helst, jag har haft en privat mailväxling med Ola sedan igår och jag tror nog att jag förstår vad han säger. Vi använder programmet på helt olika vis.

Jag använder det som det är tänkt att göra. Ola har valt ett annat arbetssätt. Inte mer med det.

Men om katalogen inte finns kvar (vilket den ju borde göra) så får du ju i värsta fall göra om jobbet om från ruta 0 om du vill ändra i något du redan gjort. Känns ju lite ineffektivt att hamna i det om man slipper. Styrkan i de programvaror som har en metadatadatabas i botten är väl just att den har koll på de alla de ändringar du gjort på dina bilder och låter dig backa och lägga till från där du sist slutade.

Jo det var rätt befriande när jag insåg att jag hellre gör en ny raw-konvertering än utgå från en gammal. Det är inte LR-specifikt, dels är jag snabb, dels värderar jag andra saker nu jämfört med för några år sedan.

För mig, LR är bara själva RAW-konverteringen. Slutredigeringen ligger i .PSD-filer så vill jag bara göra någon mindre grej är det där i PS den hör hemma.

...

Hur som helst, jag har haft en privat mailväxling med Ola sedan igår och jag tror nog att jag förstår vad han säger. Vi använder programmet på helt olika vis.

Jag använder det som det är tänkt att göra. Ola har valt ett annat arbetssätt. Inte mer med det.

Där är vi inte överens. Jag tycker fortfarande det är inom ramarna för vad LR är bra på, det är korrekt att använda LR som jag gör, dvs för ett projekt. Import-redigera-exportera. Done. Att låta LR sluka alla bilder i hela datorn och att därmed administrera alla bilder du har är ett val, inte ett krav.

Där är vi inte överens. Jag tycker fortfarande det är inom ramarna för vad LR är bra på, det är korrekt att använda LR som jag gör, dvs för ett projekt. Import-redigera-exportera. Done.

Håller med, vi är inte överens.

Jag anser att Lightroom är ett program för att hantera ett bildflöde "från ax till limpa"- eller åtminstone till en knådad deg! :)

Jag anser att databasfunktionen är central och att det är väsentligt att behålla sin databas över tid. Den utgör grunden för all sökning, möjligheterna till virtuella kopior, samlingar och allt annat "godis" som gör LR så bra.

Jag hävdar att Adobe aldrig har optimerat programmet för att användas för "ad-hoc" behandling av bilder fån ett enskilt projekt. För det behovet har företaget bättre verktyg. Visst går det att använda programmet som du gör men då blir det - precis som du är inne på - inte ett speciellt effektivt verktyg.

Att låta LR sluka alla bilder i hela datorn och att därmed administrera alla bilder du har är ett val, inte ett krav.

Instämmer till fullo! Det är därför man kan välja vilka bilder man vill importera. Jag har bilder på min dator som jag inte har importerat till Lightroom.

Jag har också två olika databaser. En för alla mina digitala bilder, en annan för alla mina analoga. Varför två? Jo därför att mina analoga bilder alla är papperskopior som jag valt att fotografera av med en digitalkamera.

Skulle jag ha inkluderat även dessa bilder i min stora databas så skulle alla små roliga "statistik-funktioner" som LR har bli missvisande. T ex statistik över bilder per år, statistik över ISO, brännvidd, använda objketiv mm.

Dessutom skiljer sig mina analoga bilder åt så mycket i tid, teknik och typ att det känns rätt att ha dem separerade.

Alltså upplever jag det faktum att jag explicit måste välja vilka bilder som skall inkluderas i databasen som en stor fördel.

Jo det var rätt befriande när jag insåg att jag hellre gör en ny raw-konvertering än utgå från en gammal. Det är inte LR-specifikt, dels är jag snabb, dels värderar jag andra saker nu jämfört med för några år sedan.

För mig, LR är bara själva RAW-konverteringen. Slutredigeringen ligger i .PSD-filer så vill jag bara göra någon mindre grej är det där i PS den hör hemma.

Fortfarande, passar inte Camera Raw bättre då? Kan CR för dåligt själv för säga om det går att använda det som du använder LR idag, så slipper du själva databas-delen i LR som du ändå inte använder.

Fortfarande, passar inte Camera Raw bättre då? Kan CR för dåligt själv för säga om det går att använda det som du använder LR idag, så slipper du själva databas-delen i LR som du ändå inte använder.

CR, det är vanliga RAW-konverteren för PS.

Varför skulle det vara bättre om jag har ett projekt med några hundra bilder? Nämn någon fördel? Då är det bättre att jag använder min vanliga NX-D som ger aningen bättre kvalitet.

CR, det är vanliga RAW-konverteren för PS.

Varför skulle det vara bättre om jag har ett projekt med några hundra bilder? Nämn någon fördel? Då är det bättre att jag använder min vanliga NX-D som ger aningen bättre kvalitet.

Jo jag vet att det är vanliga raw-konverteraren för PS. Som jag skrev så kan jag CR för dåligt, men LR bygger väl på samma konverterare? För mycket kan man säga om LR, men snabbt är det inte jämnt, och jag har för mig (återigen så kan jag CR för dåligt) att man kan synka inställningar på flera 100 bilder precis som i LR och det borde vara snabbare att jobba i. Men det kanske är Bridge? Du ser hur bra koll jag har :)

Egentligen spelar det väl inte så stor roll, har du hittat ett arbetssätt som fungerar för dig så kör på det.

Jag själv kör LR fullt ut, där jag är rätt beroende av Collection och använder det för att hålla reda på vilka bilder jag har skickat in till bildbyrån för urval, vilka dom har valt att gå vidare med och vilka jag slutligen skickar in. Använder collections för arbeten jag gör åt andra kunder, och vilka bilder jag använder till min hemsida osv. Men även bröllop där jag använder för att dela in i olika bröllopspar, porträttbilder, kyrkan, mingel osv och eventuella album. Dock har jag mina raw-filer i en mappstruktur, och namnsättning, som gör att jag hittar dem enkelt utanför LR också.

På senare år är det värsta med Adobe att de inte kunnat skydda våra kreditkortsdata och våra lösenord. "Vill ni vara vänliga att byta era lösenord för vår användardatabas har visst blivit hackad". Sedan vill de att man ska prenumerera på molntjänster hos dem. Hå hå jaja, säger jag bara. Men det här är inget nytt för konstigt nog har många IT-företag själva varit dåliga på IT-säkerhet konstigt nog.

Lite OT, men håller helt med dig. Tyvärr så är ju Adobe (med tex Flash) och Oracle (med Java) ökända för dålig säkerhet på de klienter där deras programvaror körs. De har under flera år stått för majoriteten av säkerhetshål på persondatorer (var och en mycket fler säkerhetshål än vad Microsoft, Apple och Google har tillsammans).

Vad är det som inte blir bra när du skriver ut från Lightroom?

Det märkliga med Lightroom tycker jag genom alla år har varit att preview-renderingen har varit så dålig. Jag har aldrig riktigt gillat vad jag sett i LR som jag uppfattat inte visat den detalj under arbetet i LR som jag tycker mig kunna se i andra konverterare och viewers än LR. Det är inte bara jag som klagat på detta och jag tycker det är viktigt att preview-renderingen håller högre klass än den LR bjudit på under många år.

Jag kom från Rawshooter Pemium till LR 1.0 och den förra åkte cirklar runt LR på den tiden när det gällde preview på skärmen. Det gällde även den idag insomnade Silkypix som ingen pratar om längre. På toppen av det så kunde jag inte skriva ut mina Minolta RAW på den tiden med LR 1.0 för det blev verkligen skit. I version 2.x fick jag katastrofal bandning som gjorde LR till nono för mig länge. I version 3.0 blev det bättre men då ändrades förutsättningarna totalt till det bättre och det är den första version som gått att använda då exv. brushanteringen och bildkvalitet förbättrades dramatiskt. Men det ledde till att man behövde göra om en stor del av det man redan gjort så baksidan var att det hela varierade under resans gång och det starkt.

Efter 3.x har det inte varit några större fel på filerna LR genererat. Det jag genererat ut ur LR har varit OK men utskrift av samma fil via olika konverterare har inte utfallit till LR:s fördel. Av det skälet har jag inga problem att göra en del avslutande fillir i LR som exv. inte DxO fixar i vissa fall och skriva ut det färdiga resultatet därifrån istället. ....och som sagt, Jag tycker dessutom att det jag kunnat skriva ut från andra konverterare varit bättre. Jag har dessutom preview-renderingen i dessa varit bättre och stämt bättre med vad jag faktiskt fått ut på skrivaren. Av det skälet kör jag hellre DxO bortsett från att det också är effektivare i mina händer än LR är.

Lite OT, men håller helt med dig. Tyvärr så är ju Adobe (med tex Flash) och Oracle (med Java) ökända för dålig säkerhet på de klienter där deras programvaror körs. De har under flera år stått för majoriteten av säkerhetshål på persondatorer (var och en mycket fler säkerhetshål än vad Microsoft, Apple och Google har tillsammans).

Ja det kanske är lite OT i denna diskussion men vi väljer ju våra verktyg av ett antal skäl och detta är ett som gjort att jag vill ha så lite att göra med Adobe som möjligt. Av det skälet så kör jag stand alone-versionen av 6:an och kommer inte uppgradera om kravet är att Adobe ska ha mina nu gällande kortuppgifter. Efter Adobe-olyckan blev jag av med 18 000:- på ett kort (man jag fick tillbaka allt från banken inom några veckor). I somras var det dags igen men i ännu större omfattning men med betydligt fler bedragare inblandade. Många inköp hade gjorts via Facebook som jag aldrig varit med i en gång. Visst, jag har ingen aning om detta varit Adobes fel men det är alldeles sant att de inte kunde stoppa folk från att hacka och släppa ut alla dessa kortuppgifter på nätet.

Sten-Åke, du börjar med att citera mitt inlägg men sedan gör du långa utläggningar som jag tycker är väldigt off topic så jag är lite osäker på om du förväntar dig ett svar från mig eller inte och i så fall på vad?

Jag tror att en stor del av förklaringen till att jag inte känner att jag behöver sitta fast i LR är att jag redan hade en massa bilder som jag slutbehandlat i RAW Shooter Premium. Jag orkade aldrig göra om allt jobbet i Lightroom så alla mina filer har aldrig legat i LR. Adobe köpte ut Pixmantec och lade ner RawShooter genom ett övertagande som var fientligt mot användarna. Visst de bjussade på LR gratis men de erbjöd aldrig en fungerande konvertering för våra metadata-sidecars. Men bara LR har aldrig varit ett val för mig.

Om man börjat med LR från start så självklart, helt naturligt att leva i den världen om man klarar sig bra där. Problemet för mig (och det var just det som du antagligen tyckte var OT) var att jag ju hade bredare krav av de LR mötte och var tvungen att använda tre verktyg. Då funkar det inte med en proprietär databas i LR utan då krävs istället att man ser till att välja ett filförmat som funkar för alla och det gör nu DNG i alla tre av dessa konverterare. Capture One ska man inte använda innan version 9.X med DNG. Det funkade inte lika bra i version 8.x.

Men det finns ju en del problem med LR ändå att se upp med. LR utgår från en fil det med och sedan läggs alla redigeringar som metadata i LR:s metadatadatabas (katalogen). Filerna ändas inte OM MAN INTE VIDTAR ÅTGÄRDER för att det ska ske. Vid export eller utskrift så kommer fildata plus redigeringar att användas för filexporten/utskriften. Så inga ändringar finns alltså i filerna. Genom det har man en "single point of failure" som jag inte gillar egentligen. Men vill man så kan man ju se till att ändringarna läggs ut i XMP-sidecars istället men det är ett aktivt val eller så kan man använda Adobes Digital Negative -format (DNG) istället.

Använder man DNG så finns särskilda funktioner i Lightroom för att lösa filernas metadata och inbäddade JPEG:s men vill man vara säker att de ändringar man gjort i sina DNG, så måste man synka Lightroomdatabasens data med DNG-filerna man uppdaterat i filkatalogen. Jag vet att en del tycker att det kan vara en fördel att ha både RAW-data, textmetadata och en inbäddad JPEG i full eller valfri storlek i en enda fil. Det kan man inte i proprietära RAW-format. Vill man köra DNG så är dessutom Lightroom det klart bästa valet.

Sten-Åke, återigen citerar du mig och sedan kommer en lång text som knappast har med det jag skrev att göra.

Vill man ha xmp-filer så är det en kryssruta under inställningar. Det är väl en rimlig "åtgärd", alla har ju inte behov av dessa filer så det är väl utmärkt att det är en valmöjlighet?

Jag tycker vi skall försöka hålla oss till trådens ämne. Jag vet att jag själv är en stor syndare där, men jag tror nästan att du är snäppet värre! :)

Ha det gott!

Anders

Sten-Åke, återigen citerar du mig och sedan kommer en lång text som knappast har med det jag skrev att göra.

Vill man ha xmp-filer så är det en kryssruta under inställningar. Det är väl en rimlig "åtgärd", alla har ju inte behov av dessa filer så det är väl utmärkt att det är en valmöjlighet?

Jag tycker vi skall försöka hålla oss till trådens ämne. Jag vet att jag själv är en stor syndare där, men jag tror nästan att du är snäppet värre! :)

Ha det gott!

Anders

Sånt är jag också skyldig till, kan kanske skulle kunna dela inläggen i två delar men jag gör likadant. Oavsett, det är ju on-topic och belyser samma aspekt som jag gör.

Det går så vitt jag vet inte att se i windows om mappar är managerade av LR eller inte så LR kräver nästan att man går ALL-IN och kör allt där, eller leva med att man måste berätta i efterhand för LR vad man gjort.

Andra program, tex dropbox, markerar med en symbol så man vet att en viss mappstruktur kontrolleras av ett program. Ju mer jag tänker på det, LR borde kunna detektera ändringar och föreslå rätt uppdatering av sin databas nästa gång man startar LR.

Så du menar att om man väljer databasens struktur så flyttas filerna tillbaka? Tillåt mig tvivla.

Tänkte på redigeringen. Ändrar jag i PS så brukar LR upptäcka det och fråga vilken som gäller. Saknas källfilen upptäcks detta såklart också och ber anvöndaren att leta upp den då denna borde veta vart man flyttat den. Dock skulle en automatisk sökfunktion finnas.

/Stefan

Tänkte på redigeringen. Ändrar jag i PS så brukar LR upptäcka det och fråga vilken som gäller. Saknas källfilen upptäcks detta såklart också och ber anvöndaren att leta upp den då denna borde veta vart man flyttat den. Dock skulle en automatisk sökfunktion finnas.

/Stefan

Det gällde inte redigering utan ändring av mappstruktur genom flytt eller omdöpning.

Ha det gott!

Anders

Ja tråden handlar ju om en fråga som är väldigt vid så vad som är OT här det kan vi ha en lång diskussion om. Det jag pekar på är att om man ska förstå LR så är det även en del om dess begränsningar man bör känna till. Det är verkligen som iSolen skriver att LR kommer bäst till sin rätt om man går "all in" men det gör det samtidigt till en ganska inflexibel värld i vissa avseenden.

I Capture One kan du välja mellan tre olika varianter att hantera det LR bara ger ett enda alternativ till. I Capture One kan man både arbeta katalogorienterat och filorienterat och det ger en helt annan flexibilitet. Man kan dock i LR göra sig en slaskfolder och göra dhoc-jobb i den också men det är inte det naturliga valet direkt.

Sedan handlar det inte om hur lätt det är att göra saker utan om att man ibland står där med sin otvättade hals när man fattar att allt inte sker transparent utan är en aktiv handling. Många förstår inte att man måste ha koll på sånt med.

Ja tråden handlar ju om en fråga som är väldigt vid så vad som är OT här det kan vi ha en lång diskussion om. Det jag pekar på är att om man ska förstå LR så är det även en del om dess begränsningar man bör känna till. Det är verkligen som iSolen skriver att LR kommer bäst till sin rätt om man går "all in" men det gör det samtidigt till en ganska inflexibel värld i vissa avseenden.

I Capture One kan du välja mellan tre olika varianter att hantera det LR bara ger ett enda alternativ till. I Capture One kan man både arbeta katalogorienterat och filorienterat och det ger en helt annan flexibilitet. Man kan dock i LR göra sig en slaskfolder och göra dhoc-jobb i den också men det är inte det naturliga valet direkt.

Sedan handlar det inte om hur lätt det är att göra saker utan om att man ibland står där med sin otvättade hals när man fattar att allt inte sker transparent utan är en aktiv handling. Många förstår inte att man måste ha koll på sånt med.

Om jag läser dig rätt så kanske vi kan vara överens om:

- Ett verktyg bör användas till det som det är designat för.

- Ett verktyg går att använda till annat en dess huvudsyfte men då blir det inte effektivt.

- Ju mer kunskap du har om ditt verktyg, desto bättre blir resultatet. Inga verktyg kan hanteras helt utan kunskap.

- Det finns massor av verktyg och inget verktyg är bäst på allt.

- Alla verktyg passar inte för alla behov och vi har alla personliga preferenser.

I så fall är vi helt överens.

Jag gillar Lr generellt, men jag tycker Ola och Sten-Åke ändå har en bra poäng här.

Vore ju bara positivt om Lr kunde förbättras att fungera lite smidigare i de fall som man direkt vill redigera en fristående bild. Det skulle ju inte heller sabotera för oss som normalt använder Lr genom att redigera filer inifrån Lrs databas.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar