Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig bli en bättre naturfotograf!

Produkter
(logga in för att koppla)

Määtza

Aktiv medlem
Gillar verkligen att fota i naturen eftersom den är så varierande och spännande men är också en novis. Jag gick delvis med på fotosidan för att bli en bättre fotograf.
Nu vill jag ha konkret hjälp eftersom jag inte tycker att jag utvecklas mycket nog.

Så ge mig tips och kritik.

Tack på förhand.

Gör som jag gjorde;)

Köp/Låna allt av böcker du kommer åt;)----> se ditt bildbetraktande och bildsökande som mat i magen. Se dig inte blind bara på bilder som faller dig direkt i smaken utan försök att "få intryck" olika "typer" av bilder och stilar/personer.

Eftersom fotografi handlar om att välja vad av en verklighet som skall placeras (&vart) inom formatet så är det viktigt att förstå hur man kommunicerat visuellt (tvådimensionellt) genom tiderna. Generell konsthistorisk litteratur ger mycket info och nyttig insikt.

Jag känner ett konkret behov att mata mig själv med bilder och visuella uttryck varje dag, blir som ett rusens gift;) Den dagen du fotar de bilder du sett i ditt inre, ja då har Du skapat ngt stort, för dig i ditt liv.

Kanske låter det snustort med konsthistoria men några små portioner här och där ger förståelse inte bara hur man "bygger" ett visuellt budskap utan också hur man gjort det genom tiderna, och dessutom i ett kultur/natur-geografiskt perspektiv.

Jag menar att detta har gjort mig till en bättre fotograf, om andra håller med eller inte vet jag ej. Det är väl också svårt att matematiskt bevisa, kanske är det tur det;)!

Mvh Niclas,

Ps, Många tipsar om att "Se i bilder",, jag menar att det är en frukt av att äga intresset för att skapa visuella budskap. Ser i bilder gör man då oavsett mer eller mindre;)

Senast ändrad:
Varför inte leta upp kurssidan här, och ladda hem Olle Bjernulfs kurser om allmän fototeknik? Lär dig hantera din kamera som om den vore en skalpell i händerna på en kirurg, låt inte kameran bestämma över dig med diverse automatiska program, ta kommandot och lek på!

Måste ju hjälpa en namne, om man kan.

Jag vill säga så här:
Fototekniken är en sak, och givetvis är det bra om man kan sina grejor, men ofta är så lär man sig fototeknik när man har ett praktiskt problem framför sig.

Så jag skulle vilja ge rådet:
1. Koncentrera dig på t ex ett område, en bäck, en skogsdunge, en äng, en ek. Besök den flera gånger, vid olika tillfällen på dagen, olika säsonger.
Ge dig tid varje gång.
Jobba med bildidéer, kom tillbaka till dem. Ge dig i kast med dem vid flera tillfällen, med olika ljus. Ta rinnande vatten, t ex. Olika ljus, vinklar, exponeringstider.

2. Lär känna en specifik organismgrupp, t ex fjärilar, mossor, träd. Sådan kunskap är ovärderlig för att förstå, hitta och illustrera sådana grupper. Olika organismer erbjuder också olika utmaningar, olika vinklar, olika tekniker.

3. Titta på massor av andras bilder, läs deras kompositioner, se hur de är exponerade, hur man använt oskärpa, färeger, element i bilden.

Ibland är det vägen som är mödan värd, inte målet.

Mitt sätt att försöka att bli bättre, är att titta på många andras bilder inom det område jag är intresserad av. Tar mig tid att fundera varför jag tycker en bild är bra (speciellt kompositioner). Ju fler bilder du analyserar ju fler idéer har du med dig när du själv fotograferar. Har du svårt att komma ihåg alla olika idéer, köp ett litet anteckningsblock. Du har t ex hittat en fin sjö, så kan du studera bilder med sjöar och skissa några kompositioner och göra lite små anteckningar att ha med ut. Då kan du titta lite i blocket och vet vad du ska tänka på när du försöker fånga sjön.

Ett annat sätt som har för mig framåt, är att ta massor av bilder av få föremål när jag är ute. Fotografera från olika vinklar, zooma in/ut och arbeta med olika skärpedjup. Sen kan du i lugn och ro studera dina bilder hemma och välja de du tycker bäst om.

/Gunnar

Tack för alla tips.
Jag föröker kolla på andras foton också men vill inte bli fast vid dem och försöka efterlikna dem. Vill bara gå runt med min kamera och se om jag hittar en snygg bild. Tänker väldigt fotografiskt.
Det där med att fokusera på en viss plats är en smart idé, ska försöka hitta något litet smultronställe.

Konsthistoria vet jag inte riktigt hur det ska hjälpa mig, men jag får bläddra i någon gammal konstbok och se hur jag kan förbättra mig.

Men tack alla för tipsen!

Något som jag efterlyser mer är ren konstruktiv kritik. Ta gärna och kolla på mina bilder och bedöm utifrån vad ni ser och säg vad jag kan förbättra rent konkret.

Om du ger konstruktiv kritik till andra, så får du säkert konstruktiv kritik tillbaka. Det är själva grundidén bakom detta och alla andra communities.

lycka till,

hils
Mats

Om du tittar på många bilder, så kommer du märka att du kan sortera bilderna efter olika idéer. Miljöerna är olika, men många idéer är samma Tror att det är svårt att komma på en unik bildidé idag. Så hur du än bär dig åt, så liknar din bild någon annans som i sin tur liknar någon annans o s v.

/Gunnar

Från en newbe till en annan.

Som jag ser det:

1. Vilka typ av bilder vill du ta? Är du en vidvinkelfantast, ett makrofreak (närbilder) eller gillar du att ta bilder med långa slutartider som natthimlen eller för att få mjuk/flytande effekt på en skogsbäck?

2. Titta på andras bilder och fundera, vad gillar jag med den är bilden, vad är dåligt? Läs gärna kritiken om bilden (när sådan finns). Fundera på vad som gör en bra bild i DINA ögon.

3. Köp (låna) en bok. Själv har jag investerat i bland annat "Beginner´s guide to nature photography" (köpt på Akademiebokhandeln, Mäster Samuelsgatan i Sthlm) som är precis vad titeln säger, en bok för nybörjare i naturfotografering - en mycket bra, heltäckande bok för den intresserade. Samt ett nummer av den engelska tidningen "Photography Monthly" (PM). Om du (snarast) tittar in i en välsorterat tidningsaffär (som press stop eller Pressbyrån) kan du kanske hitta Novembernumret. I detta nummer av PM finns nämligen en väldigt bra guide till vad de kallar "Wild life! How to shoot the best nature pictures ever". Där finns tips från det väldigt stora till det väldigt lilla, att fota blommor, fåglar, däggdjur och reptiler. Vad man ska tänka på med ljussättning o.s.v.

4. Kolla lite tekniktips på vad som förändrar (förbättrar?) dina bilder. Finns hur mycket information som helst på forumen, bara att söka. Vad gör ett pol-filter, till vilka bilder behövs ett stativ, vad händer när man överexponerar en bild tagen i en snörik (=vit) omgivning? o.s.v.

5. Grunden till all inlärning är - om man inte har ett grymt minne - att dokumentera det man gör. Vilken slutartid, bländare, o.s.v. har bilden man tog, när-var-hur.

6. Ta kort! Prova olika inställningar på samma motiv och kolla sedan vad det blev för skillnad (med dokumentationen från punkt fem kommer du förhoppningsvis att se vilken inverkan inställningarna har).

Som sagt, från en nybörjare till en annan, men hoppas det är till lite hjälp i vilket fall.

Sist men inte minst - lycka till.

Två konkreta tips som jag tycker är viktiga för naturbilder:

Ljuset =hellre släpljus än mitt på dagen sol.

Rena bilder = undvik störande detaljer

Sen vad är bra naturbilder, det som du tycker är bra kanske inte jag tycker är bra och tvärtom.
Annars instämmer jag i övrigas förslag, böcker och framförallt äldre fotoböcker/tidningar ger mycket inspiration.

Börja med dom här 8.

8 Steps to Successful Nature Photography by Mitch Moraski
1) You MUST be Patient
2) Look for good light
3) Use a tripod
4) Simplify your image
5) Good use of depth of field
6) Proper exposure
7) Know your Equipment
8) Work your subject
Läs hela artikeln på http://www.vividlight.com/articles/3403.htm

//robban

Viktigast av allt som jag ser det: lär dig hantera (mäta) ljuset.

Du kan ha så mycket tålamod du vill, använda ett stativ för att undvika skakningsoskärpa eller förenkla dina kompositioner i det oändliga. Men har du inte mätt ljuset "rätt" så har du gjort dem andra sakerna förgäves. Därmed inte sagt att de är onödiga..för det är de naturligtvis inte! :=)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar