ANNONS
Annons

Hjälp mig att plocka ihop en ny stationär dator!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hmmm... Det var goda synpunkter. Datorn är inte monterad än så jag ska slå dem en signal om processorn direkt imorgon. Vilken hastighet skulle du rekommendera på Ram-minnena?

/björn

Ju snabbare desto bättre, givetvis.
Kruxet med minnesinställningarna är att dom, precis som alla andra klockfrekvenser i ett i7-system är en produkt av BLCK-frekvensen (Base Clock) och komponentens multiplikator. Minnenas multiplikator är i intervall om 2, alltså 2x, 4x, 6x 8x osv.

Från fabrik är BLCK 133.35MHz, vilket innebär tillgängliga minneshastigheteter:
1067, 1333, 1600, 1867, 2134MHz (8x, 10x, 12x, 14x)

Höjer vi BLCK exmpelvis till 180MHz får vi med en i7 950 en CPU clock på 180x23 = 4140MHz
Minneshastigheterna blir då istället 1080, 1440, 1800, 2160MHz (6x, 8x, 10x, 12x)

Processorn klarar med största säkerhet denna överklockning utan problem, men 1333MHz-minnen av standardkvalitet kan få svårt att klara klockningen till 1440MHz och det kan alltså bli tvugnet att klocka ner minnena till 1080MHz.

Samma sak gäller som synes för 1600MHz-minnen, som får köras i 1440MHz.
Så ska man klocka processorn så pass (vilket är fullt normalt i sammanhanget) är det alltså lämpligt med minst 1800MHz-minnen om man inte vill klocka ner dom.
Det är väl egentligen bara en fråga om hur mycket man vill lätta på plånboken; jag har provat köra mina 2000MHz-minnen i allt mellan 1440 och 2160MHz och har inte märkt nån större skillnad. Beror nog oerhört mycket på vad man gör med datorn, iofs.

Ser förvisso nu att det inte skiljer så många hundralappar mellan 6GB 1333 och 2000MHz idag, så då är det väl inget att tveka på egentligen. När jag byggde min burk var 2000MHz:arna dubbelt så dyra :)

Hoppas jag inte rörde till det mer än det hjälpte :D
 
Det kan ju vara trevligt om du motiverar varför :)

Ok.

Photoshop älskar många kärnor och mycket minne. Tror själv på att ju flera kärnor desto mer framtidssäker. Dessutom är 1055T ganska lätt att trimma upp i nära 4ghz (dock inte lika lätt som 1090 då 1055 har låst multipel...)

Define R3 är ett ganska tyst chassi och dessutom prisvärt.

Moderkortet är kanske inte det vassaste, men nånstans måste man ju spara.

SSD är inte nödvändig, men trevlig att ha. Den ger dock ingen namnvärdig prestandaökning när man väl har öppnat t.ex. photoshop.

Windows. Själv skulle jag har valt premium, då jag aldrig har haft behov av XP läget i pro. Dock vill TS absolut ha det.....

Kylare: Extrem prisvärd kylare som klarar en del överclockning.
 
Utan att komma med ett komplett paketförslag vill jag öppna för ett lite annorlunda tankesätt:
Ett moderkort/CPU kombo som använder den integrerade grafiken i vissa i3/i5 processorer. T.ex. Gigabyte GA-H55M-UD2H och Intel Core i5 650, 3.20GHz.

Ska direkt påpeka att jag inte äger eller har testat detta system, förslaget är mer akademisk, andra kombinationer kan vara bättre.

Fördelar med ett sådant system är ett billigare och energisnålare paket som blir lättare att hålla sval med enklare kylare och färre fläktar = tystare. Inget grafikkort behövs.

Nackdelar är förstås att denna processor inte är den vassaste och att jag inte är säker om de senaste funktionerna i PS som använder GPU:n stöds.

Vill man så småningom börja spela lite mer krävande spel kan man bara köpa ett grafikkort som uppfyller kraven så är problemet löst.

Jag vet inte hur ni andra jobbar när ni redigerar era bilder men för mig blir det så att jag öppnar en bild (flaskhalsen är HDD:n), försöker klura ut vad som behöver göras (flaskhalsen är jag), lägger på lite justeringslager eller filter (flaskhalsar är CPU:n och minnet, så länge man inte swappar) ångrar mig några gånger (återigen jag) och sedan sparar till disk (som då blir flaskhalsen på nytt).

Hela processen kan ta mellan 15 och många sekunder och för att kapa den tiden skulle jag förmodligen behöva överklocka mig själv.

Vad jag menar är att det kanske inte är så viktigt att lägga så mycket pengar på processor, minne och grafik om tidsbesparingar handlar om tiondelar eller hundradelar. Visst kan man hävda att det finns filter som tar mycket cpu-tid, men man ska fråga sig om det är just sådana filter man själv använder.

Många anser Ferrarri vara överlägsen en Mazda på alla sätt och vis, men om du mestadels sitter i en bilkö märker du verkligen skillnaden?

SSD tycker jag är värt extra pengarna och då ska alla program ligga på den. Har en själv och har inte ångrat mig en sekund.

W7 64bit + mycket minne är nog inte fel heller.
 
Vad jag menar är att det kanske inte är så viktigt att lägga så mycket pengar på processor, minne och grafik om tidsbesparingar handlar om tiondelar eller hundradelar
Om en grej tar en tiondel istället för hundradel är sjukt störande när man jobbar med verktyg på riktigt stora bilder (realtidsjusteringar alltså, inte filter). Det är givetvis inte lika viktigt om ett filter tar 0.1 eller 0.01 sekunder.
Ju snabbare processor, desto "mer realtid" blir bildredigeringen.

Sen håller i alla fall jag ofta på med många saker samtidigt med datorn, så för min del vill jag ha kraft över till vad än det nu må vara. Det är inte ovanligt att jag har många tunga program igång samtidigt som ett spel och samtidigt som jag lyssnar på musik och har en webbläsare med ett stort antal tabs igång. Det skulle inte alls vara särskilt trevligt på en klen processor, men nu med min hårt överklockade i7:a kommer jag undan med kanske 50% cpu load.

Har man däremot alltid enbart exempelvis photoshop igång så är det ju inte av lika stor vikt kanske, men det är ju som sagt aldrig en nackdel att få realtidsgrejerna att flyta så snabbt som möjligt.
 
Som andra redan sagt, SSD är väl värt pengarna.. Uppgraderade min 3 år gamla burk nyligen genom att byta ut systemdisken till en SSD och det blev som en ny dator! Nu klarar jag mig nog på den i två år till.. :) Skulle personligen inte köpa en ny dator idag utan SSD (men klart det upplevs som dyrt, 80gb istället för 4tb... galet men utan tvekan värt det :) )
 
Ok.

Windows. Själv skulle jag har valt premium, då jag aldrig har haft behov av XP läget i pro. Dock vill TS absolut ha det.....

.

XP-läget är bra om man måste köra äldre program som inte finns i W7-version.
Det behovet har förstås inte alla. Jag kör t.ex. NikonScan (som Nikon först sa att skulle anpassas till W7, men sedan tog tillbaka) i XP-läge. Tanken, som jag förstått det, från Microsoft var att företag (därav "professional") skulle kunna köra W7 men använda t.ex. sina gamla bokföringsprogram osv. i XP-läge tills man investerat i nyare versioner. Dessutom, nu är jag ute på tunn is, ska Professional innehålla extramaterial for IT-support.
Hursomhelst är det billigare att köpa OEM Professional direkt än att uppgradera en "home"-version till Professional senare.
 
XP-läget är bra om man måste köra äldre program som inte finns i W7-version.
Det behovet har förstås inte alla. Jag kör t.ex. NikonScan (som Nikon först sa att skulle anpassas till W7, men sedan tog tillbaka) i XP-läge. Tanken, som jag förstått det, från Microsoft var att företag (därav "professional") skulle kunna köra W7 men använda t.ex. sina gamla bokföringsprogram osv. i XP-läge tills man investerat i nyare versioner. Dessutom, nu är jag ute på tunn is, ska Professional innehålla extramaterial for IT-support.
Hursomhelst är det billigare att köpa OEM Professional direkt än att uppgradera en "home"-version till Professional senare.

Skillnader enligt Microsoft:

  • Kör flera Windows XP produktivitetsprogram i Windows XP Mode .
  • Utöver fullständig säkerhetskopiering och återställning av datorn, som finns i alla utgåvor, kan du säkerhetskopiera till ett hem- eller företagsnätverk.
  • Anslut enklare och säkrare till företagsnätverk med Domänanslutning.

Vid närmare eftertanke kanske jag inte behöver Pro...

För övrigt har jag nog bestämt mig för att vänta ett tag med inköpet. Känns som om det kan vara värt att lägga några tusenlappar mer än jag tänkte mig initialt, och då måste jag vänta lite :(
 
Skillnader enligt Microsoft:

För övrigt har jag nog bestämt mig för att vänta ett tag med inköpet. Känns som om det kan vara värt att lägga några tusenlappar mer än jag tänkte mig initialt, och då måste jag vänta lite :(

Det sticker tyvärr snabbt i kostnad när man börjar jämföra vad man får mer om man "bara" lägger till några hundralappar här och några där. För att inte förköpa sig är det bra, som du gjort, att fundera vad du verkligen ska använda datorn till.

Min budget var cirka 12 men hamnade på 15 med skärm, som snart ökade till... Då köpte jag ändå ett demoex till chassi och nöjde mig med fläktlöst grafikkort. Den dyraste (och minsta) komponenten var SSD-disken. På det kommer sedan programvaror och uppgraderingar eftersom Win 7 64 stökar till det om man har äldre program. På min önskelista står nu ett par nya hårddiskar, en tystare processorkylare (Intels original låter för mycket) och ett par tysta noctuafläktar till alla hårddiskar. Man skulle nöjt sig med en värsting-"mediadator" från on-siba-giganten.
 
Har tittat lite djupare i plånboken :)

Japp, nu har jag tittat lite djupare i plånboken. Vad tror ni om nedanstående paket?

Får jag en vass dator för Photoshop CS3 och Lightroom 3.2 med nedanstående delar?

Är det något jag bör byta ut?

Funkar grejorna ihop?

Har jag glömt något?

Hur ser framtida uppgraderingsmöjligheter ut?

Är det möjligt att sätta in t ex 3 diskar i lådan om det skulle bli aktuellt?
 

Bilagor

  • inet20100927.jpg
    inet20100927.jpg
    21.1 KB · Visningar: 261
Du har inga hårddiskar med i listan. Finns det hårddiskplatser kvar så går det förstås att ladda in fler diskar efterhand.
Hoppas att DVD-driven är bättre nu än min som heter SH-S223B/BEBE. Den verkar av någon anledning inte klara att läsa skivor bl.a. från Adobe. C-varianten tycks också vara dålig (se kundrecensioner hos DustinHome) Som tur var har jag en gammal DVD-läsare också som funkar utan problem.

Min shoppinglista såg ut så här:
1 ASUS P7P55D EVO P55 S-1156 ATX 5010329462
1 INTEL CORE I5 750 2.66GHZ 8MB S-1156 5010330528
1 CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ CL8 (2X2GB) 5010331603
1 GIGABYTE RADEON HD4550 512MB DDR3 PCI-E DVI/HDMI/VGA 5010314374
1 COOLER MASTER SILENT PRO ATX12V 2.3 700W 5010151261
2 SAMSUNG SPINPOINT F3 1TB SATA/300 7200RPM 32MB 5010329452
1 SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA BULK SVART 5010330472
1 ANTISTATBAND HANDLED 1.5M + KROKODILKLÄMMA 5007610029
1 MICROSOFT WINDOWS 7 PROFESSIONAL 64-BIT SWE DVD#OEM 5010332801
1 INTEL X25-M 80GB 2.5# SSD SATA/300 MLC 34NM 5010329071
1 MICROSOFT BASIC MOUSE OPTICAL BLACK USB 5010080797
1 MICROSOFT WIRED KEYBOARD SLIM 500 BLACK PS/2 5010080790
1 DELL 2209WA ULTRASHARP 22# WIDE TFT TCO-03 BLACK 5010249814
Siffrorna på slutet är Dustin artikelnummer.
Lådan heter CoolerMaster ATCS 840 och rymmer väldigt mycket.
 
Du har inga hårddiskar med i listan. Finns det hårddiskplatser kvar så går det förstås att ladda in fler diskar efterhand.

Systemdisken är med. Jag har sedan tidigare en i princip ny 1,5 TB disk som jag tänkte använda som lagring.

Uttryckte mig nog lite otydligt, men funderingen kring lådan avsåg just detta: Finns det plats?

Tack! Ska kolla på din lista.
 
Cooler Master 430 har sex hårddiskslädar enligt vad jag kan se på bilden hos Inet. Dessutom kan man hänga dit en eller två till om man inte använder alla 5,25"-fack i fronten. Jag har mina lagringsdiskar i slädar eller gummiband och systemdisken (samma typ som du har valt, Intel X25M) liggandes under DVD-spelaren. Fördelen med gummiband framför slädar är att det blir lite tystare men har man bara en disk eller två spelar det ingen större roll. SSD:n är för övrigt den absolut bästa uppgradering jag har gjort, hej vad det går!

Har du en fungerande backup-lösning för dina bilder? Annars kanske du borde investera i en stor disk till och ev köra dem i RAID1. Det är inte backup i ordets rätta bemärkelse men två speglade diskar minskar iaf risken för dataförlust vid diskkrasch. Det moderkort du har valt har hårdvarustöd för diverse RAID-varianter, det gör det väldigt lätt att komma igång (men tänk på att du måste formattera om lagringsdiskarna när du initierar din RAID så glöm inte att säkerhetskopiera det isåfall)

I övrigt tycker jag det ser bra ut, de största orsakerna till att Hans Eriks dator är dyrare är att han har med flera lagringsdiskar, skärm och W7 Pro i sitt paket. P7P55D är en erkänt bra serie moderkort men huruvida man väljer Asus eller Gigabyte är mest en smaksak. Både tillverkarna och de här modellerna har funnits ett bra tag så de kan nog anses vara buggfria vid det här laget. Min egen dator är väldigt lik Hans Eriks, dock med ett dyrare grafikkort för att spelen skall flyta lite bättre.
 
Ser att ditt förslag är rätt mycket dyrare. Kanske också bättre? Men i så fall... på vilket sätt?

Jag jämförde t.ex moderkortet med andra varianter innan jag bestämde mig. För mig var t.ex firewire och e-sata viktiga funktioner att få med. Firewire använder jag en hel del (video + externt ljudkort) medan e-sata mer var en framtidsgrej. Jag har inte behövt köpa fler externa hårddiskar ännu med e-sata som är snabbare än USB. Möjlighet att köra Linuxbaserat internet innan windows går igång tyckte jag också verkade vara bra. Nu startar Windows så snabbt mot tidigare datorer att det är onödigt med denna finess.
Hyfsat snabbt minne är bra och valet föll på DDR3. Med nätaggregatet tog jag i lite extra eftersom jag tänkt att det blir många hårddiskar och annat som drar ström. Sök efter PSU calculator så kan du räkna fram hur kraftigt nätaggregat du behöver, t.ex. här: http://www.coolermaster.com/support/psu_calculator.php.
Priserna har också förändrats lite sedan i januari. SSD går nedåt. Hårddiskar likaså.

Vad säger specen om hur många håddiskar som ryms i ditt chassi? SSD kan placeras nästan vart som helst så man behöver nödvändigtvis inte ta upp en 3,5"-plats. I nödfall kan hårddiskar också moteras med adapter i 5 1/4"-platser om du har sådana över.
 
Cooler Master 430 har sex hårddiskslädar enligt vad jag kan se på bilden hos Inet. Dessutom kan man hänga dit en eller två till om man inte använder alla 5,25"-fack i fronten. Jag har mina lagringsdiskar i slädar eller gummiband och systemdisken (samma typ som du har valt, Intel X25M) liggandes under DVD-spelaren. Fördelen med gummiband framför slädar är att det blir lite tystare men har man bara en disk eller två spelar det ingen större roll. SSD:n är för övrigt den absolut bästa uppgradering jag har gjort, hej vad det går!

Har du en fungerande backup-lösning för dina bilder? Annars kanske du borde investera i en stor disk till och ev köra dem i RAID1. Det är inte backup i ordets rätta bemärkelse men två speglade diskar minskar iaf risken för dataförlust vid diskkrasch. Det moderkort du har valt har hårdvarustöd för diverse RAID-varianter, det gör det väldigt lätt att komma igång (men tänk på att du måste formattera om lagringsdiskarna när du initierar din RAID så glöm inte att säkerhetskopiera det isåfall)

I övrigt tycker jag det ser bra ut, de största orsakerna till att Hans Eriks dator är dyrare är att han har med flera lagringsdiskar, skärm och W7 Pro i sitt paket. P7P55D är en erkänt bra serie moderkort men huruvida man väljer Asus eller Gigabyte är mest en smaksak. Både tillverkarna och de här modellerna har funnits ett bra tag så de kan nog anses vara buggfria vid det här laget. Min egen dator är väldigt lik Hans Eriks, dock med ett dyrare grafikkort för att spelen skall flyta lite bättre.

Tack för respons!

Jodå, jag har en fungerande backupplösning med externa usb-diskar, så det är inget problem. Min fundering kring flera diskar var mest med tanke på framtiden och då kan det kanske bli aktuellt med nån RAID-variant.

Gummiband? Slädar? Är det nåt jag bör komplettera med innan jag trycker på köpknappen på inet?
 
Min egen dator är väldigt lik Hans Eriks, dock med ett dyrare grafikkort för att spelen skall flyta lite bättre.

Jag hade inga planer på att spela spel med min dator så jag valde avsiktligt ett billigare grafikkort, men kunde inte låta bli att testa racingspelet Dirt som följde med i5-processorn. Ett roligt spel som datorn klarade galant men grafikkortet blev varmt och började lukta eftersom det inte har fläktkylning. Det kunde dock avhjälpas med att öka varvtalet på chassiefläktarna (3 st 230mm och ett par 120mm). Ska man spela på datorn är ett fläktkylt grafikkort ett måste.
HDMI-utgång på grafikkortet är också bra om man tänkt koppla datorn till en TV med HDMI. Snabbare bildväxlingar i bildspel än USB-sticka, skarpare bild än D-sub och ljudet kommer med när man kör video.
 
Senast ändrad:
Gummiband? Slädar? Är det nåt jag bör komplettera med innan jag trycker på köpknappen på inet?

Nej, chassit kommer med hårddiskupphängningar så det är inget du behöver köpa extra. Det är lite svårt att se på de små bilderna hos Inet vad det är för konstruktion men det märker du när du får hem datorn.

Grafikkortet du har valt har både HDMI och DVI-utgångar och precis som Hans Erik skriver ger det betydligt bättre bild än en analog VGA-signal på dagens högupplösta datorskärmar och platt-tv. Det förslår dock inte långt om du får för dig att du vill spela något nyare spel men det hade du ju redan strukit från önskelistan.

Två saker har dock slagit mig: Chassit är slut i lager och väntas inte in förrän 9/10, det kanske inte är hela världen att vänta lite men ändå. Dessutom ingår bara en enda fläkt och den är ingen höjdare. Det kan vara lite för lite med ett passivt grafikkort så jag skulle köpt en till (t.ex. en 120mm Scythe Gentle Typhoon 1450 rpm eller en Nexus 1000 rpm), den ena som luftintag i fronten och den andra som utblås i toppen/bakkanten.

(Personligen skulle jag dock valt ett annat chassi för att slippa få blått ljus i fronten på datorn, huga, och sedan kompletterat med en fläkt till eller två)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.