Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig att plocka ihop en ny stationär dator!

Produkter
(logga in för att koppla)
"Är dyrare processorer alltid snabbare? Är det så enkelt?"

Ju nyare , snabbare cpu:er = dyra , ja. Men man behöver inte alltid ta det snabbaste utan köra ett mellanting.

"Uppfyller paketet nedan de kraven?"

Ja, det är ett umärkt paket som täcker mer än väl det du behöver för bildredigering.
Vad som tillkommer är operativsystemet såvida du inte vill starta med att installera den licens du har och uppgraderar senare.

"Då landar vi på runt 12000 i stället för 8000, eller hur? Känns lite svettigt..."

Kanske det men man får i så fall dra ner lite på dina grundkrav. Köra med de 4 gb ram som följer med paketet. Acceptera att system och program är på samma disk. Och om du har en windowsdator sen innan, använda det operativsystemet som följde med den. ( om det går )

Det går alltid att "cut corners" för att få ner priset lite.

Lycka till med ditt bygge.
 
Då är vi tillbaka till min grundfråga. Bästa möjliga för max 8000?

6 GB RAM, W7-64 och hyfsat snabb processor. Går det? Om jag skippar SSD och kör vanlig systemdisk?
 
Självklart ska även lightroom och photoshop m.fl. ligga på SSD'n. Den räcker gott åt dem också utan problem. En SSD tappar inte prestanda på samma sätt som en roterande disk gör när den blir full (fragmenterad).

Vidare skulle du ju kunna titta på i5-processorerna istället för i7, där borde du kunna räkna bort en tusing utan problem. Det finns i5 som har fyra kärnor så de är i princip en i7 utan HT vilket i alla fall inte ger så mycket till det du ska göra. Som någon annan var inne på så kan du lätt överklocka en i5 rätt rejält. Väljer du ett moderkort från asus så har de en autoöverklockningsfunktion i bios så du slipper läsa på om sånt om du inte är intresserad, 20-25% brukar inte vara några problem. Hmm en nackdel med i5 är att de använder två minneskanaler och inte tre som i7 fast frågan är om det är där du kommer få flaskhalsen.

Ang. grafikkort. För att köra PS5 med bilder på 100-tals Mb så räcker ett grafikkort för 300 pix långt. Jag använder ett av de snabbaste som finns just nu (ca 5000:) och ett som visserligen är rätt nytt men billigt (typ 375:) och det är ta mej fasen ingen skillnad i PS5. I spel däremot...

Lade till ett snabbt utkast till en rackare för ca 8000.
 

Bilagor

  • burk.jpg
    burk.jpg
    26 KB · Visningar: 455
Senast ändrad:
Men sen består inte deras klientel direkt av datorkunniga människor heller, så det blir väl säkert enklast så.
Och man får både 32- och 64-bitarsversionen när man köper windows 7, så det är inte direkt nåt att klura på. Om man mot förmodan visar sig att man kör nåt omodernt program som inte funkar i 64-bitarsmiljö så kan man alltid installera 32-bitsversionen av windows istället.


Rätta mig om jag har fel men går det inte att köra program i 32 bitar kompabilitet ?
 
Ang. grafikkort. För att köra PS5 med bilder på 100-tals Mb så räcker ett grafikkort för 300 pix långt. Jag använder ett av de snabbaste som finns just nu (ca 5000:) och ett som visserligen är rätt nytt men billigt (typ 375:) och det är ta mej fasen ingen skillnad i PS5. I spel däremot...
Ja, du har ett av dom snabbaste SPELkorten. Det finns kort som är betydligt mer lämpade för bildredigering (Nvidia's Quadro-kort, t ex), men dom kostar också därefter.
 
Suck!

11000 spänn!

Vad tror ni om detta? Kan det vara nåt? Något som bör eller kan bytas ut?
 

Bilagor

  • inet1.jpg
    inet1.jpg
    18.3 KB · Visningar: 445
Då var vi uppe i 12000:-

Hjälp mig gärna att byta ut grejor för att om möjligt komma ner i pris utan att förlora alltför mycket i prestanda.

Om jag i stället för en SSD-disk tar en vanlig disk sparar jag ju typ 1500 spänn *funderar*
 

Bilagor

  • inet2.jpg
    inet2.jpg
    21.2 KB · Visningar: 334
Jisses... man blir bara snurrigare och snurrigare.

Här är ett förslag från sweclockers

Synpunkter??
 

Bilagor

  • inet3.jpg
    inet3.jpg
    22.1 KB · Visningar: 317
Aj, du gick på en liten nit vad gäller processorn om du beställde den väldigt nyligen. Priset på en i7 950 har nämligen halverats, så dom kostar 2800:- nu. Ett självklart val framför 930:n nu när dom kostar så pass lika. Har dom inte skickat den skulle jag vara snabb och ändra!

Sen skulle jag också valt snabbare minnen, eftersom du med en sån processor på det moderkortet har MYCKET goda möjligheter till överklockning (särskilt eftersom du valt en bra kylare också), men med bara 1333MHz-minnen kommer man inte så långt.

Hmmm... Det var goda synpunkter. Datorn är inte monterad än så jag ska slå dem en signal om processorn direkt imorgon. Vilken hastighet skulle du rekommendera på Ram-minnena?

/björn
 
Prestandamässigt sett är den vi plockade ihop här med en i5 ett bättre alternativ, främst tack vare i5:ans turbo-funktion som ger en rejäl skjuts när det behövs.

Möjligt att jag missförstått totalt men jag fattade det som att vitsen med att gå ifrån Intel var att förutom att få en billigare processor också kunna gå på ett billigare moderkort....

Kan den i5 ni föreslog ersätta processorn i sweclockersförslaget? Allt annat lika.
 
Möjligt att jag missförstått totalt men jag fattade det som att vitsen med att gå ifrån Intel var att förutom att få en billigare processor också kunna gå på ett billigare moderkort....

Kan den i5 ni föreslog ersätta processorn i sweclockersförslaget? Allt annat lika.
Typ av moderkort och processor "hör ihop", så att säga, så det går inte.
 
Tack för svar och hjälp såhär långt.

Förresten.... en SSD på 60 GB måste väl ändå räcka? Eller kan det bli trångt?

(I så fall har jag ju ytterligare nån vanlig SATA-disk att sätta i och lägga program etc även på den *funderar*)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.