Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig att plocka ihop en ny stationär dator!

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, chassit kommer med hårddiskupphängningar så det är inget du behöver köpa extra. Det är lite svårt att se på de små bilderna hos Inet vad det är för konstruktion men det märker du när du får hem datorn.

Grafikkortet du har valt har både HDMI och DVI-utgångar och precis som Hans Erik skriver ger det betydligt bättre bild än en analog VGA-signal på dagens högupplösta datorskärmar och platt-tv. Det förslår dock inte långt om du får för dig att du vill spela något nyare spel men det hade du ju redan strukit från önskelistan.

Två saker har dock slagit mig: Chassit är slut i lager och väntas inte in förrän 9/10, det kanske inte är hela världen att vänta lite men ändå. Dessutom ingår bara en enda fläkt och den är ingen höjdare. Det kan vara lite för lite med ett passivt grafikkort så jag skulle köpt en till (t.ex. en 120mm Scythe Gentle Typhoon 1450 rpm eller en Nexus 1000 rpm), den ena som luftintag i fronten och den andra som utblås i toppen/bakkanten.

(Personligen skulle jag dock valt ett annat chassi för att slippa få blått ljus i fronten på datorn, huga, och sedan kompletterat med en fläkt till eller två)

Tack för hjälpen!

Jag lade till båda de fläktar du nämnde. Det var så du menade? När jag gör det kommer det upp en massa tillbehör, typ vibrationsdämpningskit och jag vet inte allt. Behöver jag det också?

Jag antar att inet monterar fläktarna också om jag låter dem bygga, vilket jag tänkt.

Såhär ser det alltså ut nu:
 

Bilagor

  • inet20100928.jpg
    inet20100928.jpg
    19.4 KB · Visningar: 249
Hjälp mig gärna att byta ut grejor för att om möjligt komma ner i pris utan att förlora alltför mycket i prestanda.
Om du inte tänker överklocka kan du ta bort Noctuakylaren. Standardkylaren som följer med processorn låter liter mer, men marginellt.

Sedan räcker det nog att välja ett fläktfabrikat för chassifläktarna, alltså antingen Scythe eller Nexus. Jag använder Noctuas chassifläktar och kör dem på lägsta hastighet, 600-700 rpm typ, och det kommer att fungera fint även med ett fläktlöst grafikkort om du inte stressar det. Vibrationsdämpningskit brukar vara små gummipluggar att trycka fast chassifläktarna med. Brukar följa med till bättre fläktar och kan vara bra beroende på hur lådan är konstruerad. Men fyll inte lådan med fläktar, det behövs inte för vanligt bruk.

Det finns en köpguide på Sweclockers över moderkort och processorer i den serie du funderar på:

http://www.sweclockers.com/artikel/12720-kopguide-intel-lga-1156/1

Dessutom kanske du borde titta på olika datorlådor innan du bestämmer dig. Det finns väldigt många olika och de som blinkar i regnbågens alla färger är kanske inte så kul för vuxna om man i huvudsak ägnar sig åt bildbehandling.
 
Japp, precis som Lars skriver tänkte jag att du kunde välja antingen Scythe- eller Nexus-fläktar. En eller två sådana räcker och blir över med dina behov. Noctua-kylaren är visserligen grymt effektiv och tyst men den kostar också en bra slant (jag har en Cooler Master 212+ som tyvärr är slut i lager hos Inet).
 
Tack igen!

Jag tror att jag ändå behåller Noctua-kylaren och Scythe-fläkten. Kanske inte nödvändigt, men kan ju inte vara fel.

Lådan är ju förhållandevis billig och har fått bra rescensioner, men har ni förslag på alternativ låda tar jag gärna emot dem.
 
Nu har jag ändrat igen :)

Bytte låda till Cooler Master Gladiator 600 ATX och tog bort Scythe-fläkten eftersom den nya lådan redan har två fläktar och dessutom har den ju en eSATA-anslutning vilket ju kan vara bra.

Just det, det blå ljuset går att stänga av :)

Synpunkter?
 
Smaken är ju som bekant olika, själv gillar jag stilrena maskiner. Jag har en gammal Antec P182 låda och nästa gång jag byter blir det någon av Lian Li's modeller. Tyvärr är de ganska dyra. Fractal Design R3 lådan som någon rekommenderade i början tycker jag är snygg, men det är några hundralappar ytterligare.
 
Smaken är ju som bekant olika, själv gillar jag stilrena maskiner. Jag har en gammal Antec P182 låda och nästa gång jag byter blir det någon av Lian Li's modeller. Tyvärr är de ganska dyra. Fractal Design R3 lådan som någon rekommenderade i början tycker jag är snygg, men det är några hundralappar ytterligare.

Lian Li's lådor är lite väl dyra. För Fractal Design R3 anges leveranstid 2010-10-27 och om den tiden håller vet man ju inte. Vill nog inte vänta så länge.... även om jag förstår vad du menar med stilren :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.