Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig att fixa 2 bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Den andra bilden gick att få ok med ganska lite jobb i photoshop. Synd på skuggan av fotografen bara. Jag kan maila den till dig i större version.

Bilagor

• 11-klippt-sv-400.jpg
    11-klippt-sv-400.jpg
    35.7 KB · Visningar: 423
Den första var lite klurig. När man roterade hunden så att han tittade rakt fram så blev man av med en hel del av ryggen och gräset. Löste en del med kreativ kopiering och kloning. Justerade även färger. Det som blev kvar räcker till en 15x20 fotokopia.
Jag mailar dig den stora så kan du använda den om du vill, nedan följer en "före och efter":

Bilagor

• 1_just_small.jpg
    1_just_small.jpg
    38.4 KB · Visningar: 338
Hur får du bort det gula...jag har JÄTTEPROBLEM med mina gula bilder.

Har förmodligen med vitbalansen att göra...jag slänger in en ny fråga om vitbalansen eftersom jag är lite korkad ;)

Jag använder Photoshop som har fina kontroller för färg. Testa tex Färgbalans och Nyans/mättnad. I den senare kan du testa att välja gult i nedfällningsmenyn och sen bara sänka mättnaden. Gäller det gräs så kan du dra färgkontrollen lite mot cyan och sen sänka intensiteten lite, brukar funka bra.

Kommandot "ersätt färg" funkar också bra med vissa bilder. Klicka i nåt som är för gult och dra lite i kontrollerna och se vad som händer.

Färgstick i en svart hund som i detta fallet löses smidigast genom att markera hunden och sen sänka mättnaden rejält och eventuellt dra färgbalansen lite mot blått.

Gip skrev:
Hur får du bort det gula...jag har JÄTTEPROBLEM med mina gula bilder.

Har förmodligen med vitbalansen att göra...jag slänger in en ny fråga om vitbalansen eftersom jag är lite korkad ;)

Vitbalansen på D50 (det är en sån du har va?) kan inte skilja sig mycket från D70 som jag hade förut, så jag skriver ner det jag brukade tänka på med den ;-)

Auto funkade hyfsat för det mesta, annars så är det bara att ställa vitbalansen efter det ljus motivet befinner sig i.

Dvs. "solen" för solljus, "molnet" för molnigt/mulet, glödlampan eller lysröret för respektive konstljus eller blixten om du använder blixt, annars kan blixtljuset se blått/gult ut.

Om du vill ha helt exakt vitbalans kan du använda ett vit/gråkort, men för min egen del tycker jag att det är för mycket jobb för alla "vanliga" bilder.

Det här med vitbalans är inte alls självklart om man är van vid att fota med negativfilm, då brukar nämligen fotolabben korrigera bort de flesta färgstick som uppstår.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar