fridaxi
Medlem
Hej! Skulle behöva hjälp med val att telezoomn... Jag har en Nikon D7000 och just nu endast ett fast 35mm. Som ni förstår är det inget optimalt för att fotografera hästar i rörelse . Hursomhelst - hur skulel ni rekommendera att jag gjorde? Jag själv är väldigt kluven, funderar för mycket och har beslutsångest så lite hjälp vore till pass
Det är mycket pengar det handlar om, men jag känner kanske att det inte är mer värt att köpa ett 70-300 för 5000 (pris för nikons nytt) och sen ganska snabbt känna att den inte räcker till, sälja begagnat för 3000 och "förlora" 2000 för att sedan köpa ett bättre. Då kan det vara bättre att spara ihop lite längre till ett dyrare och bli nöjd.... Men om ni tror man klarar sig bra på ett 70-300 f/4,5-5,6 så är det ju dumt att köpa ett alldelles för bra objektiv som man ändå inte utnyttjar till fullo!
är ny på FS så döda mig inte om jag lagt tråden fel eller dylik
- ]Köpte ett nytt Nikon 70-300 f/4,5-5,6
- Köpa ett motsvarande Tamron/Sigma? (Tamron har väl iallafall fått ganska bra betyg?)
- Lägga lite till pengar på ett Nikon 70-200 f/4 så att man inte känner att man behöver uppgradera sen till något ljusstarkare för att det inte kalrar ridhusmörkret alls... (komemr 200 bli för "litet"?)
- Eller satsa på att hitta ett begagnat 70-200 f/2,8? (om 70-200 f/4 ändå inte är så mycket bättre än 70-300 när det gäller ljusinsläpp,af,skärpa osv)
Det är mycket pengar det handlar om, men jag känner kanske att det inte är mer värt att köpa ett 70-300 för 5000 (pris för nikons nytt) och sen ganska snabbt känna att den inte räcker till, sälja begagnat för 3000 och "förlora" 2000 för att sedan köpa ett bättre. Då kan det vara bättre att spara ihop lite längre till ett dyrare och bli nöjd.... Men om ni tror man klarar sig bra på ett 70-300 f/4,5-5,6 så är det ju dumt att köpa ett alldelles för bra objektiv som man ändå inte utnyttjar till fullo!
är ny på FS så döda mig inte om jag lagt tråden fel eller dylik