Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Hjälp med filmval
- Trådstartare peot
- Start datum
Justus
Avslutat medlemskap
Hej Per!
Ett tips kan vara att läsa igenom dessa recensioner för att se vad fotosidans medlammar tycker samt vad de använder de till:
http://www.fotosidan.se/reviews/listcat.htm?ID=17&sort=votes+desc
Ett tips kan vara att läsa igenom dessa recensioner för att se vad fotosidans medlammar tycker samt vad de använder de till:
http://www.fotosidan.se/reviews/listcat.htm?ID=17&sort=votes+desc
Thomas Gustafson
Medlem
Pröva Fuji Velvia 100 eller Provia 100. Mycket bra filmer. DU kommer att bi riktigt nöjd.
forstheim
Aktiv medlem
peot skrev:
Tänkte börja plåta med 35 mm diafilm och behöver råd vad gäller filmval.
Djur&natur
Människor porträtt inomhus resp. utomhus
Landskap
Mat
Dela gärna med ar av era erfarenheter och goda råd
Tack. Per
För djur & natur: Velvia, E100VS, Provia, Sensia, E100G, E100GX
Människor: Astia, Sensia, E100G
Landskap: Velvia, E100VS, Sensia, Provia, E100G/E100GX
Mat: E100VS
Som du ser finns det ganska mycket att välja på :=). Allt beroende på ens egna förutsättningar och smak. Men om man ska begränsa det hela något så skulle jag vilja säga så här:
Djur & natur: Velvia eller E100VS
Människor: Astia
Landskap: Velvia eller E100VS
Mat: E100VS
Var dock beredd på att både Velvian och E100VS har väldigt mättade färger. De kan också upplevas som en aning svårexponerade eftersom exponeringsomfånget är relativt tajt. Det betyder att man lätt kan få ljusa eller mörka partier helt utan teckning om man inte är noggrann vid ljusmätningen.
Annars är Sensian ett bra val för den som inte har fotograferat med diafilm tidigare. Den är användbar till natur, djur, landskap, människor mm. En bra allroundfilm som dessutom är billig. Det är nog den diafilm jag vill rekommendera dig att testa först faktiskt.
Finland
Aktiv medlem
peot skrev:
Tänkte börja plåta med 35 mm diafilm och behöver råd vad gäller filmval.
Djur&natur
Människor porträtt inomhus resp. utomhus
Landskap
Mat
Dela gärna med ar av era erfarenheter och goda råd
Tack. Per
KODAK!KODAK!KODAK!KODAK!KODAK!KODAK!KODAK!KODAK!
Varför inte KODAK, har ni andra något emot KODAK´s filmsortiment??
Ektachrome filmerna duger, tycker jag! har plåtat med KODAK sedan jag började min yrkesverksamma bana!
Ilkka
forstheim
Aktiv medlem
Re: Re: Hjälp med filmval
Nu förstår jag inte. Jag tipsade om flera Kodakfilmer i mitt inlägg: E100G, E100GX och E100VS. Eller du kanske inte känner till att det är Kodakfilmer Ilkka.. ;=)
Finland skrev:
Varför inte KODAK, har ni andra något emot KODAK´s filmsortiment??
Ektachrome filmerna duger, tycker jag! har plåtat med KODAK sedan jag började min yrkesverksamma bana!
Ilkka
Nu förstår jag inte. Jag tipsade om flera Kodakfilmer i mitt inlägg: E100G, E100GX och E100VS. Eller du kanske inte känner till att det är Kodakfilmer Ilkka.. ;=)
Tänk EKONOMI!
Är man inte gjord av pengar kan det vara en idé att väga in priset i beslutet.
Kodak Elitchrome 100 Extracolor (EBX) brukar finns billigt och ofta till halva priset mot professionella motsvarighet E100VS.
Jag har köpt EBX för 35 kronor rullen inklusive framkallning i Tyskland hos Photodose - deras motsvarighet till Expert.
Filmen är riktigt bra till allt utom porträtt. Då är det bättre med Fuji Sensia eller den vanliga Elitechrome.
Ska man utvecklas som fotograf är det viktigt att fotografera mycket - och våga göra det. Risken är att man blir hämmad om filmen är för dyr
Är man inte gjord av pengar kan det vara en idé att väga in priset i beslutet.
Kodak Elitchrome 100 Extracolor (EBX) brukar finns billigt och ofta till halva priset mot professionella motsvarighet E100VS.
Jag har köpt EBX för 35 kronor rullen inklusive framkallning i Tyskland hos Photodose - deras motsvarighet till Expert.
Filmen är riktigt bra till allt utom porträtt. Då är det bättre med Fuji Sensia eller den vanliga Elitechrome.
Ska man utvecklas som fotograf är det viktigt att fotografera mycket - och våga göra det. Risken är att man blir hämmad om filmen är för dyr
Håller med om att Sensian är bra som allround.
Finland
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Hjälp med filmval
Tja, iblan e man bara så jävla blind, sorry!
forstheim skrev:
Tja, iblan e man bara så jävla blind, sorry!
Damocles
Aktiv medlem
Själv körde jag provia på min semester i thailand och filippinerna.... samt en vandring på värmdö härom månadet.... gillar den riktigt skarpt altså.
Bra färger på det mesta tycker jag. Men det beror lite på vad man är ute efter.
Velvia 50 är fin... speciellt för natur och blommor och sånt.
Bra färger på det mesta tycker jag. Men det beror lite på vad man är ute efter.
Velvia 50 är fin... speciellt för natur och blommor och sånt.
Thomas Gustafson
Medlem
Velvia 50 blir lätt underexponerad om man inte har fotat med den tidigare. Därför kör jag nu med Velvia 100 som är mer exakt i dess ISO rating. Tycker jag ialla fall.
Thomas
Thomas