Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med förstoring.

Produkter
(logga in för att koppla)
Problemet med filerna från en kompaktdigital t.ex. som Z10 är att bilderna redan är färdigskärpta och att pixlarna är så små att de inte gillar att man drar och tänjer i dem.

Det är väl bara att prova.. A4 bör gå om du inte är för petig.. Men det är rätt stor skillnad mot t.ex. en 6MP eller en bild från Canon D30 (som även den har 3MP). Skillnaden är att den har mycket större sensoryta.

Det är väl bara att testa....?

har du en vanlig skrivare kan du kanske prova göra ett utsnitt i den storlek du vill ha och bara prova skriva ut den delen innan du springer ner till labbet o ber om förstoringar som kostar.

Men jag tyckte bilden var väldigt brusig...

Kör på!

Jovisst är bilden (som f öv var grymt snygg) lite brusig men inte så det stör från normalt betraktningsavstånd tycker jag. Inget ett bra brusreduceringsprogram inte fixar, kör den i t ex Neat image och skärp upp den en aning så tror jag den gör A4-format(och kanske t o m A3) rättvisa. Som tidigare talare; bara å testa!

Interpolera en aning kan kanske vara bra innan du skärper och brusreducerar, tror jag. Men det där vet andra bättre!

Mvh
Hanning

Jag brukar interpolera upp bilderna till den storlek jag önskar (2% försoring i X antal steg). Bilden brukara dock bli ganska så brusig. vilket jag fixar med neat image.

Tvättade bilden i neat image och jag måste säga att jag är imponerad av programmet, ska se hur mycket jag kan få upp den och testa på antingen a4 eller a3.

tack för era svar:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar