ANNONS
Annons

Hjälp med att köpa (snowboard-)kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

J_Hallvede

Aktiv medlem
Hej
Jag har bestämt mig för att börja fotografera, men vet inte vad jag ska köpa för kamera. Vill ha en kamera som jag kan fota med i något år, utna att den blir "för dålig".
Jag kommer fota mycket snowboard/skidor och antagligen en dal andra sporter. Men Kommer självklart fota annat också, som natur, blommor osv.
Min budget ligger på unger 7-8 tusen.
Tack på förhand, Jonathan.

Svarar inte på din fråga men måste bara fråga en sak. Blir kameran sämre med tiden? Om du skaffa en kamera som du är nöjd med idag, är den då inte lika bra om 2 år? Bara en tanke...
MvH Axel

Din budget är ganska begränsad. Men om jag skulle köpt utrustning för så pass lite pengar och fotografera sport hade jag satsat på en begagnad EOS 20/30D med så bra normalzoom som möjligt.
Anledningen till 20/30D är att de klarar 5bps till skillnad mot många andra kameror i den prisklassen.
Och en snabb kamera är alltid uppskattat när man plåtar sport.

contender skrev:
Din budget är ganska begränsad. Men om jag skulle köpt utrustning för så pass lite pengar och fotografera sport hade jag satsat på en begagnad EOS 20/30D med så bra normalzoom som möjligt.
Anledningen till 20/30D är att de klarar 5bps till skillnad mot många andra kameror i den prisklassen.
Och en snabb kamera är alltid uppskattat när man plåtar sport.

Okey, men hur är det med att köpa en begagnad kamera? Ska man se till att garantin finns kvar eller?
Har kollat lite på en k10D och den vara ganska intressant, då den var fukt- och dammtålig. Kan det vara en bra kamera för mig?

J_Hallvede skrev:
Okey, men hur är det med att köpa en begagnad kamera? Ska man se till att garantin finns kvar eller?
Har kollat lite på en k10D och den vara ganska intressant, då den var fukt- och dammtålig. Kan det vara en bra kamera för mig?

Den är lite för seg för sport bara 3fps.

Nja vill man ha en billig tätad kamera så är det i princip k10d som gäller, men som Robin sa så är den rätt slö. 40D har viss tätning. Nikon 200D och 300D är riktigt tätade och Canons proffshus. Men glöm inte att du även behöver tätade objektiv och då spränger du din budget rätt rejält.

En vanlig icke-tätad kamera tåler även den lite väta. Jag kommer själv ha med min eos 20d i skidryggan hela säsongen.

Robin Gyllander skrev:

Nu är det väl egentligen inte bps som är avgörande. Annars kan man ju säga att enbart Mark III är tillräcklig. Den tar 10 bps... Att lära sig panorera och följa med är minst lika avgörande som bildhastighet. Min åsikt.

Robin Gyllander skrev:

Häng inte upp dig på fps, jag fotar sport med en EOS 5D. Visst skall du ta sekvenser behöver du en snabb kamera men jag fotar nästan uteslutande med blixt (Elinchrome Ranger) och då spelar fps absolut ingen roll då blixten inte laddar så snabbt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar